صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ساعت ۱۰:۴۳
کد خبر: ۲۴۳۵۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۷ - ۲۸ آذر ۱۳۹۴
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 
در این تحلیل که به بررسی قیمت نفت می‌پردازیم سعی داریم که نگاهی گذرا بر قیمت طلا داشته باشیم و از همبستگی مثبت بین قیمت طلا و نفت جهت بهتر شدن نتیجه‌گیری استفاده کنیم.
  تشدید کاهش قیمت نفت در بازار جهانی و از طرف دیگر افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در انتهای هفته گذشته باعث شده تا بازارهای جهانی با تلاطم مواجه شوند و نگرانی‌ها نسبت به تشدید کاهش قیمت در بازارهای نفت و طلا را افزایش داده است. در این راستا در تحلیل پیشرو  به بررسی تکنیکالی قیمت نفت و طلا پرداخته شده‌است که در ادامه شرح آن را می‌خوانید.

به گزارش اقتصادنیوز، افزایش0.25درصدی نرخ بهره در امریکا باعث تقویت ارزش دلار در برابر دیگر ارزها شد و همین امر باعث افزایش بهای خرید طلا برای سایر کشور‌ها شده است. زیرا قیمت‌گذاری طلا با دلار انجام می‌شود و هرگونه افزایش در دلار به منزله افزایش بهای طلا است. بنابرین تقاضای جهانی طلا و در نتیجه قیمت طلا کاهش یافت به طوری که پس از شش سال قیمت جهانی هر انس طلا به محدوده 1046 دلار رسید.

از دیگرعواملی که باعث کاهش قیمت طلا شد، کاهش قیمت نفت بوده است. زیرا در رابطه این دو متغیر، معمولا نفت پیشرو است و بر طلا اثر می‌گذارد. با کاهش قیمت نفت تورم جهانی کاهش و پول‌ها از سمت سرمایه‌گذاری در طلا به سمت بازار کالا روانه شده است بنابرین تقاضای جهانی طلا کاهش یافت و همین سبب افت بیشتر قیمت طلا شده است.

شاید پس از کاهش سنگین قیمت نفت در سال 2008 که در آن قیمت از 147 دلار به 33 دلار رسید کمتر کارشناسی افزایش مجدد قیمت نفت را پیش‌بینی می‌کرد اما دیری نپایید که قیمت از اوایل سال 2009 شروع به رشد کرد، به طوری که در اواسط سال 2011 به 114 دلار رسید‌.

با نگاهی به گذشته قیمتی نفت می‌توان مشاهده کرد که این کالای استراتژیک هر چند سال یکبار شوک‌های قیمتی را تجربه کرده است‌، بنابرین قرار گرفتن قیمت در این محدوده به طور حتم امری گذرا خواهد بود.

در این تحلیل ما قصد نداریم عوامل بنیادی اثرگذار بر قیمت نفت را بررسی کنیم بلکه سعی شده است تا با نگاهی کاملا تکنیکالی به بررسی و تحلیل آینده قیمتی نفت بپردازیم و همچنین نگاهی کوتاه از دریچه تحلیل تکنیکال بر قیمت طلا داشته باشیم.
تحلیل طلا درتایم هفتگی
در تصویر زیر که با استفاده از شمارش امواج الیوت درتایم هفته‌گی انجام شده است مشاهده می‌شود که موج A از یک اصلاح بزرگ به پایان رسیده است در واقع ساختار Ending شکل گرفته در موقعیت موج 5 از A حاکی از اتمام این روند نزولی است. پیش‌بینی بر این است که طلا یک رشد را در قالب موج B آغاز کند که ماکزیمم هدف قیمتی آن در بلند مدت با توجه به ایمپالس بودن موج A محدوده 1589 دلار است. با توجه به قطری شکل گرفته در حرکت آخر انتظار داریم قیمت طلا ظرف 30 تا 45 هفته محدوده 1384 دلار را لمس کند.

بررسی نفت(WTI) درتایم ماهانه
در تایم ماهانه شاهد تشکیل الگوی هارمونیک shark هستیم که اتمام این الگو در قیمت 33 دلار است. همچنین برای نخستین‌بار در تاریخ نفت، اندیکاتور RSI در منطقه اشباع فروش قرار گرفته است و اندیکاتوراستوکاستیک نیز در همین ناحیه تقریبا آماده کراس است. ضمن اینکه از سال 2009 به بعد این اندیکاتور در ناحیه مذکور قرار نگرفته است. بنابرین تمام شواهد تکنیکالی حاکی از این است که قیمت کنونی نفت موقتی است و به زودی شاهد برگشت قیمت خواهیم بود .


بررسی نفت (WTI) درتایم هفته‌گی
در تصویر زیر که تایم هفته‌گی را نشان می‌دهد با استفاده ازموج شماری الیوت به وضوح مشخص است که در موج 5 بزرگ هستیم در واقع ریزش بزرگ در قالب موج 3 از ژوئن 2014 اغاز شد که طی ان قیمت نفت از 107 دلار به 44 دلار در ژوئن 2015 رسید.

بررسی نفت (WTI) در تایم روزانه
در تصویر زیر، موج 5 از 5 بزرگ را در تایم روزانه بررسی می‌کنیم که مشاهده می‌شود که موج 3 آن به اتمام رسیده است و قیمت در حال ساختن موج 4 هست که هدف آن 40 دلار است و انتظار داریم پس از اتمام موج 4 در قیمت مذکور موج 5 -5-5 آغاز گردد، که این موج نیز در قیمت 32 تا 33 دلار نیز به اتمام برسد و پس از آن شاهد اتمام روند نزولی قیمت نفت و شروع فصل دیگری از روند صعودی قیمت نفت باشیم که هدف اول 51 دلار و هدف دوم آن 63 دلار است.

در تصویر زیر در تایم روزانه الگوی هارمونیک shark شکل گرفته است که این الگو در قیمت 36 دلار تکمیل شد که می‌تواند محرک رشد قیمت تا 40 دلار (تکمیل موج 4 ) باشد.

در تصویر زیر درتایم هفته‌گی شاهد واگرایی دو اندیکاتور MACDو RSI هستیم که نزدیک شدن به پایان موج 5 و شروع روند جدید را تایید می‌کند.

نتیجه‌گیری تحلیل فوق
رشد قیمت تا 40 دلار و ریزش مجدد قیمت تا محدوده  32 تا 33 دلار و اتمام روند نزولی
شروع روند صعودی با دو هدف 51 و 63 دلار
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
احسن بر استاد : محمود پاکباز
ناشناس
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
عوامل بنیادی
1-خرید بیش از حد نفت ارزان از بازار اشباع شل و عربستان برای سوخت موتور محرکه اقتصادی قدرت های جهانی به جهت تضعیف ایران و روسیه در قضایای اوکراین و سوریه
2-تلاش جهانی اقتصاد بدون کربن مساوی گیر کردن نفت در کانال های پایین برای میان و طولانی مدت (ابدی)
3-تلاش آمریکا برای تضعیف سر دسته دشمنان اسرائیل یعنی ایران نه تنها کاهش قیمت نفت به عنوان منبع اصلی درآمد کشور بلکه گاز را هم در بر خواهد گرفت (خط لوله تاپی شرق - قطر غرب ایران) و البته روسیه هم متضرر خواهد شد.