پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : روزنامه وقایع اتفاقیه به گفت و گو با حسین الله کرم دبیرکل سابق انصار حزب الله و رئیس شورای هماهنگی نیروهای حزب الله پرداخته است.
به گزارش «انتخاب» به نقل از وقایع اتفاقیه؛ در این گفتگو که در شماره شنبه 12 دی 1394 خورشیدی با رئیس شورای هماهنگی نیروهای حزب الله انتشار یافت، می خوانیم: حسین الله کرم دبیرکل سابق انصار حزب الله و اکنون رئیس شورای هماهنگی نیروهای حزب الله است. از الله کرم درباره توهین اخیر نشریه انصارحزب الله به خانم مولاوردی معاون زنان رئیس جمهوری سؤال پرسیده ایم، چرا نشریه شما از ادبیاتی غیرمتعارف و بعضا غیراخلاقی استفاده می کند.
او در پاسخ می گوید: «به خاطر آزادی بیان!» عبدالحمید محتشم دبیرکل انصار حزب الله گفته یالثارات «هیچ اهانتی» به شهیندخت مولاوردی نکرده است و آن لفظ به معنای «زن بدزبان» است. گفت وگو با حسین الله کرم که به لحاظ فکری و اندیشه ای سرمنشأ افکار و دیدگاه این گروه است به درک بهتر توهین نشریه یالثارات به معاون رئیس جمهوری کمک می کند.
الله کرم اکنون دارای دکترای علوم سیاسی و استاد دانشگاه است. مشروح گفت وگوی «وقایع اتفاقیه» با دبیرکل سابق انصار حزب الله را بخوانید:
**آقای الله کرم، چند روز پیش نشریه «یالثارات الحسین» ارگان رسمی انصار حزب الله مطلب تند و البته توهین آمیزی را علیه خانم مولاوردی معاون رئیس جمهوری منتشر کرد. چرا انصار حزب الله چنین مطلبی را در نشریه خود منتشر کرده است؟
به خاطر آزادی بیان. ما براساس آزادی بیان، اقدام به انتشار آن مطلب و دیدگاه کردیم.
**چرا از لفظ «سلیطه» برای بیان عقیده خود استفاده کردید؟
به خاطر آزادی بیان؛ ما براساس آزادی بیان در نشریه خود به تحلیل موضوعی پرداختیم که نسبت به آن دغدغه داشتیم. به عقیده ما در چارچوب آزادی بیان مطرح کردن این موضوع هیچ اشکالی نداشت.
**آن لفظ در انتقاد غیرمؤدبانه نبود؟
مؤدبانه یا غیرمؤدبانه بودن لفظ استفاده شده در آن یادداشت را باید خواننده تشخیص دهد. به هر حال ما براساس تعریف آزادی بیان اقدام به انتشار مطلب کردیم.
**این تعریف آزادی بیان که مرتب بر آن تأکید می کنید، چیست؟
در خود آزادی بیان تعریفش وجود دارد.
**در آزادی بیان حریم شخصی افراد حفظ می شود. آیا این موارد رعایت شده است؟
ما هم حریم شخصی افراد را حفظ کردیم. آنچه در غرب شاهد هستیم ناشی از تضاد در تعریف آزادی بیان است. آزادی بیان غربی اجازه می دهد، به دین توهین شود.
همگان دیدند که توهین به پیامبر اسلام؛ به وسیله کاریکاتور در نشریات مختلف غربی صورت گرفت و آن زمان برداشت غربی ها این بود که ما براساس آزادی بیان گام برمی داریم. نظر من درباره آزادی بیان این نیست و من مخالف آزادی بیان به شکل غربی هستم. در اسلام تعریف آزادی بیان مشخص است.
**در اسلام حق الناس وجود دارد. به عقیده شما آیا الفاظ به کار برده شده درباره خانم مولاوردی براساس آموزه های اسلامی بوده است؟
من به شما پیشنهاد می کنم متن را مطالعه کنید. براساس آموزه های اسلامی کسی توهین نکرده است. مسئله ای داشته ایم و آن را مطرح کرده ایم. بنابراین معتقدیم کاری که انجام داده ایم درست بوده است.
**فکر نمی کنید هیئت نظارت با شما برخورد کند؟
هیچ بعید نیست که دولت با ما برخورد کند. دولتی که به منتقدانش بی سواد می گوید، به آنها می گوید بروید به جهنم و... . توهین هایی از این دست به منتقدان قطعا نشانه برخورد است. حرف هایی که ما زدیم یک صدم توهین های دولت هم نبود ما فقط جواب دادیم. به نظر من دولت کنونی اجازه صحبت و اظهارنظر به منتقدان را نمی دهد. به عقیده من این دولت نمی تواند به مسئله خانم مولاوردی و بحث ما رسیدگی کند، چون این دولت معتقد به آزادی بیان نیست.
**بهتر نبود انصار حزب الله در نقدش از الفاظ بهتری استفاده می کرد؟ شما خودتان نشریه دارید به همین صورت با الفاظ بهتری پاسخ دهید.
به هرحال شما هم نشریه دارید. استفاده از این الفاظ فضا را در آستانه انتخابات تندتر نمی کند؟
باید منتظر تندترشدن فضا باشید.
**یعنی قرار است انصار حزب الله حرکتی در آستانه انتخابات انجام دهد؟
ما که حزب سیاسی نیستیم که بخواهیم در انتخابات حضور داشته یا فهرست بدهیم. اینها به احزاب برمی گردد. ما یک گروه هستیم که براساس ارزش های انقلاب اسلامی عمل می کنیم.
**پس چرا خودتان در همایش همگرایی اصول گرایان حضور پیدا کردید؟
ما همه جامعه اسلامی را اصول گرا می دانیم و مخالفان را غیراصول گرا می دانیم. بنابراین ما نمی خواهیم خودمان را جزء غیراصول گرایان یعنی مخالفان جامعه اسلامی قراردهیم.
**پس اصلاح طلبان در تعریف شما چه کسانی هستند؟
اصلاح طلبی هم جزئی از اصول گرایی است. اگر هر اصول گرایی به سمت جزئی از خودش که همان اصلاح طلبی است، حرکت نکند از بازتولید گفتمان انقلاب و ارزش ها باز خواهد ایستاد.
**آیا انصار حزب الله از دهه 60 تاکنون خودش را اصلاح کرده است؟ آیا این گروه برای بازتولید ارزش های انقلاب کاری انجام داده است؟
انصار حزب الله نگاه و دیدگاهش را براساس بیانیه ها ارائه می دهد. وقتی که ارزش های متعلق به جامعه سرمایه داری در ایران تولید شد مثل حرص و طمع و ثروت و... ما هم نگاهی ارزشی به این مسائل داشتیم. وقتی دیدگاه لیبرالی مطرح شد ما هم نسبت به این دوره واکنش داشتیم و نقد کردیم. وقتی که در جامعه مسائل جدید رخ می دهد ما هم واکنش جدید خواهیم داشت.
**آیا دعوت خانم مولاوردی به شرکت زنان مگر چه مسئله ای است که باعث نگرانی شما شده است و واکنش نشان داده اید؟
ما به هرحال در نشریه خود دلیل نگرانی را به تفصیل توضیح داده ایم. به هرحال اینها با این سروصدا ها دنبال مسئله جدیدی هستند.
**حضور زنان در انتخابات مگر اشکالی دارد؟ مگر شما مشکلی دارید؟ پرسش من این است که حضور گسترده زنان مگر مشکلی ایجاد می کند؟
به عقیده من سیاست مردانه و زنانه ندارد. زنانی که سیاست ورز باشند می توانند در عرصه حضور داشته باشند. این شمایید که باید پاسخ دهید چرا سیاست را مردانه و زنانه کرده اید.
**من روزنامه نگارم ولی می دانم که فقط از زنان دعوت شده که سهمی از فهرست های انتخاباتی و کرسی های مجلس را مطالبه کنند. مگر این درخواست اشکالی دارد؟
سیاست زن و مرد ندارد. دیدگاه انصار حزب الله کاملا مشخص است هرکسی می تواند در سیاست حضور داشته باشد ما با دیدگاهی که توسط دولت ارائه شده است مخالفیم.
**طبق اصول آزادی بیان چرا اجازه نمی دهید آنها حرف شان را بزنند؟ شما الان مدافع آن خانم هستید؟ من به عنوان خبرنگار سؤال می پرسم.
شما از خود آن خانم دلیل این کارهایش را بپرسید، اما ما مشخصا اعلام کردیم مخالف رویکردهای در پیش گرفته شده از سوی آن خانم هستیم. ما براساس آزادی بیان حرفمان را زدیم. شما هم براساس آزادی بیان بروید با آن خانم صحبت کنید.
این خانم می خواهد سیاست ورزی را زنانه و مردانه کند ما با حضور زنان مخالف نیستیم. با سرو صدا به این شکل مخالفیم. از خود آن خانم بپرسید که چرا این رفتار را دارد! براساس اصول آزادی بیان که شما هم از آن دم می زنید ما حق داریم حرف بزنیم آن خانم هم حق دارد حرف بزند.