صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ساعت ۲۰:۱۲
کد خبر: ۲۵۸۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۷ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
پترو پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین دکترین دفاعی جدید اوکراین را امضا کرد که در آن مسکو تهدید اصلی امنیت اوکراین خوانده شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش ایرنا، «پترو پوروشنکو» امروز (چهارشنبه) سند دکترین دفاعی جدید اوکراین را که اخیرا توسط شورای امنیت ملی و دفاعی تنظیم شد، امضا کرد و به این وسیله این سند اعتبار اجرایی یافت.
بر اساس اطلاعات روزنامه روسی کامرسانت، در دکترین دفاعی گفته شده است: اقدامات خصمانه روسیه تهدید اصلی و هدف این اقدامات نابودی اوکراین و غصب سرزمین های آن است.
در سند خاطرنشان شده است: اقدامات خصمانه روسیه در میان مدت مهم ترین تهدید خواهد بود و تلاش می کند اقتصاد اوکراین را فلج کرده و ثبات سیاسی و اجتماعی کشور را از بین ببرد.
روابط روسیه و اوکراین در دو سال اخیر با سقوط دولت منتخت این کشور طرفدار روسیه با حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا و روی کار آمدن دولت غربگرا در کی یف تیره شده است و مقام های اوکراینی بارها مسکو را به حمایت تسلیحاتی و مالی از جدایی طلبان مناطق شرق اوکراین متهم کرده اند. 
اوکراین همچنین جدایی شبه جزیره کریمه را از این کشور که پس از برگزاری همه پرسی در این منطقه و کسب آرای اکثریت ساکنان آن برای پیوستن به روسیه غیرقانونی می داند و از مسکو خواستار بازپس گرفتن آن است.
در این شرایط سطح روابط روسیه و اوکراین بطور بی سابقه پس از فروپاشی شوروی سابق تنزل یافته و دو کشور تحریم های گوناگون علیه یکدیگر وضع کرده اند. 
در همین حال امروز یک روزنامه روسی از ارائه طرح قانونی قطع روابط دیپلماتیک روسیه و اوکراین در پارلمان این کشور خبر داد که در دست بررسی است.
روزنامه «ماسکوفسکی کامسامولتس» نوشت: جمعی از نمایندگان مجلس اوکراین طرحی را ارائه کرده اند که در آن قطع روابط دیپلماتیک این کشور و روسیه خواسته شده که در صورت تصویب لازم الاجرا خواهد شد. 
این طرح قانونی را نمایندگان «بلوک پترو پوروشنکو» رییس جمهوری و «حزب رادیکال لیاشکو» ارائه کرده اند و انتظار می رود در ماه جاری میلادی به رای گیری گذاشته شود. 
منبع: ایرنا