صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ساعت ۲۳:۳۲
کد خبر: ۲۷۰۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش انتخاب، روزنامه آمریکایی هافینگتن پست هفت دلیل را برای احتمال پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان آمریکا در انتخابات آن کشور طرح کرد.

رابرت ریچ نویسنده این مقاله دلایلی را در این نشریه اقامه کرد که بر اساس آنها پیروزی نهایی ترامپ سرمایه‌دار جنجالی در برابر هیلاری کلینتون، داوطلب پیشتاز حزب دموکرات، در انتخابات پائیز امسال قطعی خواهد بود.

وی در ادامه مقاله خود افزود: بر اساس نظرسنجی که واشنگتن پست و ای بی سی نیوز دیروز یکشنه منتشر کردند، دونالد ترامپ با تقریبا 46 درصد آرا در برابر هیلاری کلینتون با تقریبا 44 درصد رای، پیروز انتخابات پیش رو در کشورشان خواهند بود، درحالی که 11 درصد هنوز بین این دو نتوانستند فردی را برگزینند.
اما در نظرسنجی دیگری که ای بی سی نیوز و وال استریت جورنال دیروز یک شنبه منتشر کردند، کلینتون صاحب 46 درصد رای و ترامپ با 43 درصد هستند، درحالی که این رقم پیشتر 50 در مقابل 39 درصد بود.
اگرچه هنوز بطور دقیق نمی توان پیش بینی دقیقی از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا به دست داد، اما نظرسنجی ها و این آمار و ارقام حتی ضد و نقیض سوالات جدی را در این زمینه در ذهن افکار عمومی ایجاد کرده اند.
مثلا به رغم اظهار نظرهای جنجال برانگیز ترامپ که گاه برخی آن را نژادپرستانه ارزیابی می شوند، نوار پیروزی‌های او در انتخابات مقدماتی چند ماه گذشته ادامه دارد و او توانست همچنان با اختلاف، رقیبان خود را از صحنه خارج کند.
حتی به رغم تلاش برخی در بدنه حزب جمهوریخواه برای حذف او، نه تنها آرای نمایندگان حزبی به ضرر او کاهش نیافت، بلکه آرایش انتخاباتی سه شنبه ها در چند ایالت باقی مانده نیز نشان می‌دهد، احتمال شکست او در بقیه مسیر پایین است.
ترامپ از دو هفته قبل یعنی زمانی که به عنوان تنها نامزد جمهوری خواهان مشخص شد، به سبب اظهار نظرهایش در حوزه های مختلف از جمله زنان، بیگانه هراسی و محکوم نکردن خشونت علیه مهاجران غیر قانونی مکزیکی بیش از پیش زیر فشار قرار گرفته است، اما بیشتر مکزیکی هایی که بطور قانونی در آمریکا به سر می برند، طرفدار او هستند چرا که فقط ترامپ ادعا کرد که مهاجران غیر قانونی مکزیکی را که موجب بدنامی آنها شده اند، اخراج می کند.
نویسنده این مقاله در ادامه ضمن بررسی وضع تبلیغات رسانه ای در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این تبلیغات را دو روی یک سکه توصیف کرد و افزود: یک روی سکه این است که رسانه‌هایی که تا پیش از این به جزییات زندگی شخصی و نیز سابقه حرفه‌ای دونالد ترامپ پرداخته‌اند، امروزه با مقایسه او با کارنامه هیلاری کلینتون، ورق را به نفع ترامپ برگردانند.
یک روی دیگر سکه هم این است که رسانه ها در این مقاطع داغ انتخاباتی، بشدت تشنه مخاطب بیشتر هستند. هر چه ترامپ به کاخ سفید نزدیک‌تر می‌شود، از دید بعضی ترسناک‌تر می‌شود و توجه مردم بیش از پیش متوجه رسانه‌ها می‌شود. این یعنی بدون آن که پولی خرج کند، در مرکز توجهات رسانه‌ای قرار خواهد گرفت.
اغلب شهروندان طبقه کارگر آمریکایی خود را طرفدار این نامزد جمهوری خواه می دانند چرا که فقط او وعده داده است از ورود کارگران خارجی بویژه چینی ها و مسلمانان به این کشور جلوگیری می کند.
بطور مثال یک تاجر خرده فروش در سینسیناتی در گفت وگو با نویسنده مقاله مدعی شده است، از آنجایی که ترامپ مثل دیگر سیاستمداران آمریکا عمل نمی کند، در واقع با نوعی سیاست ضد سیاست، هیچ مسامحه ای با خارجیان نخواهد داشت.
بنا بر این، از آنجا که نارضایتی مردمی از سیستم کنونی آمریکا زیاد است و کلینتون – برخلاف ترامپ – نماد این سیستم به حساب می‌آید، چنانچه او به عنوان نامزد حزب دموکرات وارد کاخ سفید شود و جانشین رئیس جمهوری هم حزبی خود شود، سخت می‌توان باور کرد که تغییر عمده‌ای در سیاست‌های کنونی ایجاد کند.
به همین دلیل است که برنی سندر، یک سوسیالیست ۷۴ ساله، تاکنون توانسته است تا این حد خوب در مقابل وزیر خارجه پیشین دولت باراک اوباما عمل کند. 
مشکلات اقتصادی که ایالات متحده در طول سال‌های اخیر با آن روبرو بوده و برخی نارضایتی‌ها، به ویژه در طبقه متوسط آمریکا، بخت دونالد ترامپ را به عنوان سرمایه دار موفقی که می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد، در برابر هیلاری کلینتون که به عنوان ادامه دهنده سیاست‌های باراک اوباما مطرح است، بلندتر می‌کند.
اغلب آمریکایی هایی که خود را بنوعی درگیر سیاست های پولی و مالی شرکت های بزرگ تجاری طرفدار سیاستمداران می دانند، بی تردید به دونالد ترامپ رای خواهند داد تا به هر نحو ممکن دست سیاستمداران وابسته به بنگاه های اقتصادی را از سیاستگذاری های آمریکا قطع کنند.
به همین دلیل، آن دسته از نامزدهای ریاست جمهوری همچون هیلاری کلینتون که خود در هیات حاکمه آمریکا بوده و هنوز هم هست، نمی توانند در دل مردم آسیب پذیر جامعه آمریکا جایی داشته باشند.
بی قیدی ترامپ به اصول سیاسی متداول جهان و تلاش او در ایجاد تردید در این اصول و حتی عدم پایبندی او به اصول سخنوری سیاستمدارنه نیز یکی دیگر از ویژگی های مثبت اوست که می تواند عاملی برای جلب نظر افکار عمومی جامعه آمریکا به او باشد.
وجه مثبت دیگر ترامپ قابلیت چرخش در مواضعش است. وقتی کسی پیشینه انتخاباتی نداشته باشد و بتواند مواضع خود را با گذشت زمان، و با توجه نیازهای مقطع کنونی تغییر دهد، آنگاه می تواند توجهات بیشتری را به خود معطوف کند.
دونالد ترامپ نمونه ای از این چنین چرخشی است که تاکنون توانسته است از این موقعیت بیشترین بهره ببرد و فضای بیشتری برای مانور تبلیغاتی برای خود ایجاد کند.
منبع: ایرنا