صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۳ فروردين ۱۴۰۳ - ساعت ۱۳:۰۷
کد خبر: ۲۷۳۰۷۴
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۸ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به برنامه مذاکرات و رایزنی های این کشور و آمریکا برای هماهنگی اقدام ها در سوریه اعلام کرد: مبارزه با گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره در اولویت قرار دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به برنامه مذاکرات و رایزنی های این کشور و آمریکا برای هماهنگی اقدام ها در سوریه اعلام کرد: مبارزه با گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره در اولویت قرار دارد.

به گزارش انتخاب، لاوروف  در گفت وگو با شبکه تلویزیونی 360 درجه روسیه اظهار کرد: نمی توانم بگویم که فشردگی مذاکرات روسیه و آمریکا، بازتاب شمار توافق های دو طرف می باشد، زیرا وضعیت پیچیده است.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که اعتقاد به اولویت تدابیر مهم و موثر در مبارزه با داعش و جبهه النصره داریم و بر این باوریم که مسائل دیگر در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: تامین دسترسی به کمک های انسانی، رعایت آتش بس و جلوگیری از نقض آن مهم است. از سوی دیگر، آغاز روند حل و فصل سیاسی مسائل سوریه که توسط معارضان متوقف شده، نیز اهمیت دارد، ولی با توجه به تمامی این مسائل، تروریسم تهدید مشترک ما بشمار می رود و نباید در این مورد هیچ تردیدی وجود داشته باشد.

لاوروف ادامه داد: بیشتر شرکای غربی مسکو در گفت وگوها اذعان دارند که هیچ بهانه ای برای جلوگیری از سرکوبی کامل جبهه النصره و داعش نباید وجود داشته باشد.

وی گفت: شرکای ما در همین حال می گویند، نباید آنها را سرکوب کرد، زیرا معارضان خوب نیز وجود دارند، اما نخست این مخالفان باید از مراکز کنترل تروریست ها خارج شوند و روسیه هم از مدت ها بر ضرورت اجرای این اقدام تاکید کرده است.
لاوروف روز چهارشنبه نیز اعلام کرد: آمریکا و ائتلاف نظامی وابسته به این کشور اقدام های نمایشی را به عنوان مبارزه با تروریست ها در سوریه انجام می دهند و عملیاتی علیه گروه های تروریستی در این کشور اجرا نکرده اند.
وزیر خارجه روسیه گفت: سه ماه پیش آمریکا وعده داده بود که معارضان مسلح را از گروه تروریستی جبهه النصره در سوریه جدا و دور کند اما برای عملی کردن آن هیچ اقدامی انجام نداده است و در این شرایط نیز تروریست ها همچنان به سوریه نفوذ می کنند و انواع تسلیحات از خارج به این کشور قاچاق می شود.
وزیر خارجه روسیه در ادامه با انتقاد از مواضع غرب در این زمینه گفت: آنان ادعا می کنند که معارضان مسلح خوب برای توقف اقدام های جنگی آمادگی دارند ولی برای این منظور باید روند حل و فصل سیاسی آغاز شود.
وی گفت: تشکل کمیته عالی مذاکرات (گروه های مسلح و تروریستی تحت حمایت ریاض) هم حین مذاکره پیش شرط برکناری بشار اسد از قدرت را برای حل و فصل سیاسی مسائل مطرح کردند که این نمایش مضحک ادامه دارد، در حالیکه در قطعنامه های سازمان ملل در این مورد هیچ موضوعی مطرح نشده و فقط حق انحصاری مردم سوریه برای تصمیم گیری در این زمینه مورد تاکید قرار گرفته است.

آتش بس سوریه از اسفند ماه گذشته با فشار روسیه و پذیرش آمریکا به درگیری های گسترده پایان داد و با پذیرش آن توسط 140 گروه، آرامش نسبی در این کشور برقرار شد، ولی گروه های تروریستی تکفیری مانند داعش و جبهه النصره شامل آن نیستند و سرکوب آنها ادامه دارد.

بیش از پنج سال قبل آمریکا در راس گروهی از کشورهای غربی عربی بویژه عربستان سعودی، تندروترین تروریست ها از کشورهای مختلف جهان حتی اروپایی را در گروه های داعش، جبهه النصره، احرارالشام و جیش الاسلام با حمایت های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی سازمان داد و برای جنگ شهرها به سوریه گسیل کرد که مرگ ده ها هزار نفر بویژه زنان و کودکان، آوارگی میلیون ها تن و نابودی تقریبا تمامی زیرساخت ها این کشور را در پی داشته است.

پس از زمین گیر شدن گروه های تروریستی با همکاری نیروی هوافضای روسیه و نظامیان سوری در طول هشت ماه سرکوب هوایی و زمینی تروریست ها و شکست سناریوی ساقط کردن حکومت سوریه، آمریکا با پذیرش برقراری آتش بس، مجبور به قبول پیشنهاد روسیه و ایران برای از سرگیری مذاکرات طرف های سوری شد.

منبع: ایرنا