صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ساعت ۱۶:۰۳
کد خبر: ۲۷۴۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 یوفا برای نخستین بار برگزاری این بازی‌ها با حضور ۲۴ تیم را امتحان می‌کند و قدرت‌های فوتبالی قاره سبز قدرت و انگیزه خود را در شهرهای مختلف فرانسه به معرض نمایش می‌گذارند. هرچند این نمایش بزرگ غایب سرشناسی مثل هلند دارد و همینطور وجود غایبان و مصدومان معروف از کشورهای مختلف باعث شده تیمی ۱۱ نفره از ستارگان اروپا، این بازی‌ها را از خانه تماشا کنند، اما آنقدر جذابیت و تازگی در این بازی‌ها زیاد است که هر بیننده‌ای را از طریق صفحه جادویی مسحور می‌کند. شاید در این میان (آنطور که رسانه‌های اروپایی اظهار نگرانی کرده‌اند) وقوع مجدد حملات تروریستی در فرانسه باعث شود لذت دیدن تورنمنتی خوب از فوتبالدوستان گرفته شود.

گروه A
آلبانی
سرمربی: جیانی دی بیاژی
رنکینگ جهانی: ۴۲
بهترین عملکرد: حضور در مرحله گروهی
بازیکن کلیدی: لوریک کانا، کاپیتان و ستون دفاعی آلبانی که تجربه فراوانی از بازی در تیم‌های پاری سن ژرمن، مارسی و لاتزیو دارد.
پدیده تیم: سوکول چیکالشی. مهاجم ۲۵ ساله‌ای که باید در این رقابت‌ها بهترین عملکردش را نشان دهد تا تیمش در زمین به گل برسد.
آیا می‌دانستید؟ نورمن ویزدوم کمدین انگلیسی رهبر یک فرقه مذهبی در آلبانی بود و شهروند افتخاری تیرانا پایتخت این کشور نیز هست.

فرانسه
سرمربی‌: دیدیه دشان
رنکینگ جهانی: ۱۷
بهترین عملکرد: قهرمان ۱۹۸۴ و ۲۰۰۰
بازیکن کلیدی: پل پوگبا. هافبک ۲۳ ساله یوونتوس می‌تواند بازی تیمش را بر حریفان دیکته کند و برگ برنده فرانسه با پاس‌های استثنایی‌اش باشد.
پدیده: آنتونی مارسیال. او توانایی خیره کردن چشم‌ها به خود در یورو ۲۰۱۶ را دارد آن هم در نخستین حضورش در یک تورنمنت معتبر.
آیا می‌دانستید؟ فرانسه تنها کشوری است که توانسته جام جهانی، جام ملت‌های اروپا، جام کنفدراسیون‌ها و مدال‌ طلای رقابت‌های المپیک را به دست بیاورد.

رومانی:
سرمربی: آنجل یوردانسکو
رنکینگ جهانی: ۲۲
بهترین عملکرد: یک چهارم نهایی ۲۰۰۰
بازیکن کلیدی: ولاد چیریشس٫ کاپیتان تیم ملی رومانی که قبلا در تیم تاتنهام بازی می‌کرد و اکنون بازیکن ناپولی است، یک بازیکن مهم در خط دفاع تیمش به شمار می‌رود. رومانی به کمک او توانست رکورد کمترین گل خورده در مسابقه‌های مقدماتی یورو (۲ گل) را ثبت کند.
پدیده: نیکولا استانکیو. هافبک طراح ۲۳ ساله‌ای که به دنبال این است که با درخشش در این مسابقه‌ها انتقال سودآوری از استوا بخارست داشته باشد.
آیا می‌دانستید؟ رومانی از سال ۱۹۲۲ تاکنون ۷۷ سرمربی داشته که ۷۶ تن از آن‌ها رومانیایی بوده‌اند. جوزف اوریدیل اتریشی تنها مربی خارجی آن‌ها بود که در سال ۱۹۳۴ هدایت این تیم را در دست داشت.

سوئیس
سرمربی: ولادیمیر پتکوویچ
رنکینگ جهانی: ۱۵
بهترین عملکرد: حضور در مرحله گروهی (۳ بار)
بازیکن کلیدی: ژردان شکیری. بازیکنی که با انتقالش به استوک سیتی رکورد گران قیمت‌ترین بازیکن تاریخ این باشگاه را شکست. او همچنین سابقه قهرمانی در لیگ قهرمانان با بایرن مونیخ را در کارنامه دارد و الماسی در خط هافبک برای سوئیس است.
پدیده: نیکو الودی. هافبک وسط ۱۹ ساله بوروسیا مونشن گلادباخ که یکی از سه بازیکن جوان حاضر در ترکیب سوئیسی‌ها به شمار می‌آید.

آیا می‌دانستید؟ سوئیس برای هر کدام از شهروندانش یک فضای بزرگ هسته‌ای اختصاص داده است. این جزو بندهای ۴۵ و ۴۶ قانون دولت سوئیس است.

گروه B
انگلیس
سرمربی: روی هاجسون
رنکینگ جهانی: ۱۱
بهترین عملکرد: مقام سوم ۱۹۶۸
بازیکن کلیدی: وین رونی. در ۳۰ سالگی نظرات متفاوتی درباره او وجود دارد اما هاجسون به مرد باتجربه خود امیدهای زیادی بسته است که می‌تواند همچنان در کلاس بین‌المللی برای تیمش بازی کند.
پدیده: دله الی. هافبک تاتنهام زمانی که مسابقه‌های مقدماتی یورو ۲۰۱۶ آغاز شد در لیگ دسته ۲ انگلیس بازی می‌کرد اما با درخشش خود در عرض یک سال توانست به تیم اصلی تاتنهام برسد.
آیا می‌دانستید؟ انگلیس با کسب ۱۰ پیروزی در ۱۰ بازی دور مقدماتی به ششمین تیم در تاریخ رقابت‌های مقدماتی یورو تبدیل شد که همه بازی‌های خود را در این مرحله با برد پشت سر گذاشته است.

روسیه
سرمربی: لئونید اسلاتسکی
رنکینگ جهانی: ۲۹
بهترین عملکرد: قهرمان ۱۹۶۰ (تحت عنوان اتحاد جماهیر شوروی)
بازیکن کلیدی: آرتم ژیوبا. مهاجم تیم فوتبال زنیت سنت پترزبورگ در رقابت‌های این فصل لیگ روسیه ۱۵ گل به ثمر رساند و در لیگ قهرمانان اروپا هم ۶ گل زد.
پدیده: رومن نوشتاتر. بازیکن جوانی که قبلا برای تیم‌های پایه آلمان به میدان رفته، صلابت را به خط میانی شالکه در فصل گذشته بخشیده بود.
آیا می‌دانستید؟ میانگین سنی تیم ملی روسیه ۲۹ سال است که در میان بازیکنان این تیم تنها یک بازیکن زیر ۲۵ سال دیده می‌شود. آن هم الکساندر گولووین است که ۱۹ سال دارد.

اسلواکی
سرمربی: یان کوزاک
رنکینگ جهانی: ۲۴
بهترین عملکرد: نخستین حضور در رقابت‌های یورو
بازیکن کلیدی: مارک همشیک. نقش کلیدی او در ناپولی کماکان با زدن گل‌های متعدد و ارسال پاس گل‌های مهم در اسلواکی هم به عنوان کاپیتان تیم ادامه دارد.
پدیده: روبرت ماک. بازیکن سابق تیم جوانان منچسترسیتی که انگار برای بازی در پست بال کناری زاده شده است.
آیا می‌دانستید؟ ۸ نفر از ۱۱ بازیکن تیم ملی چکسلواکی که در فینال یورو ۱۹۷۶ مقابل آلمان غربی بازی کردند، اصلیت‌شان به اسلواکی برمی‌گشت.

ولز
سرمربی: کریس کولمن
رنکینگ جهانی: ۲۶
بهترین عملکرد: نخستین حضور
بازیکن کلیدی: گرت بیل. او در رقابت‌های مقدماتی ۷ گل برای تیم ملی ولز به ثمر رساند و نخستین امید ولزی‌ها برای حضوری درخشان در یورو به شمار می‌رود.
پدیده: آرون رمزی. از فاصله دور گل‌های زیادی برای آرسنال به ثمر رسانده و در خط هافبک مهره تاثیرگذاری برای ولز است.
آیا می‌دانستید؟ ولز در ۱۰ بازی دور مقدماتی تنها ۱۱ گل به ثمر رساند که گرت بیل ۷ گل از این تعداد را وارد دروازه حریفان کرد.


گروه C

ایرلند شمالی
سرمربی: مایکل اونیل
رنکینگ جهانی: ۲۵
بهترین عملکرد: حضور در مرحله گروهی
بازیکن کلیدی: کایل لفرتی. در دور مقدماتی ۷ گل به ثمر رساند اما در فصل باشگاهی گذشته تنها یک بازی انجام داد.
پدیده: ویل گیریگ. او نقطه مقابل لفرتی بود و در مسابقه‌های مقدماتی برای تیمش به میدان نرفت اما برای ویگان اتلتیک ۲۸ گل در فصل گذشته به ثمر رساند.
آیا می‌دانستید؟ ایرلند شمالی دو بار در سال‌های ۱۹۵۸ و ۱۹۸۲ به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی رسیده است.

آلمان
سرمربی: یوآخیم لوو
رنکینگ جهانی: ۴
بهترین عملکرد: قهرمان در سال‌های ۱۹۹۶ ، ۱۹۸۰ و ۱۹۷۲
بازیکن کلیدی: توماس مولر به طرز شگفت‌آوری برای تیمش تاثیرگذار است. او هوش تاکتیکی بالایی دارد و همیشه در اوج آمادگی برای بایرن مونیخ و آلمان بازی کرده است. مولر در فصلی که گذشت ۳۷ گل برای تیم‌های باشگاهی و ملی‌اش به ثمر رساند.
پدیده: لئوری سانه. بازیکنی که هر دو تیم شهر منچستر علاقه به جذب او در تابستان جاری دارند.
آیا می‌دانستید؟ آلمان بیشترین میانگین مالکیت توپ (۷۲ درصد) را در بازی‌های مقدماتی یورو داشت.

لهستان
سرمربی: آدام ناوالکا
رنکینگ جهانی: ۲۷
بهترین عملکرد: مرحله گروهی ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲
بازیکن کلیدی: روبرت لواندوفسکی. به نظر می‌رسد رئال مادرید در این تابستان تمام تلاش خود را برای جذب این بازیکن انجام دهد اما مسئولان باشگاه بایرن مونیخ در اطلاعیه‌ای اعلام کردند بازیکن لهستانی‌شان فروشی نیست.
پدیده: کارول لینتی. هافبک وسطی که از سوی دو باشگاه منچسترسیتی و تاتنهام مد نظر قرار گرفته است.
آیا می‌دانستید؟ لواندوفسکی ۱۳ گل در مسابقه‌های مقدماتی به ثمر رساند و با رکورد مهاجم سابق ایرلند شمالی دیوید هیلی برابری کرد.


اوکراین:
سرمربی: میخائیلو فومنکو
رنکینگ جهانی: ۱۹
بهترین عملکرد: مرحله گروهی
بازیکن کلیدی: یوگن کونوپلیانکا. او یکی از بهترین بال‌های اوکراین در سال‌های گذشته بوده و در خط حمله کمک زیادی به تیمش می‌کند.
پدیده: آرتم کراوتس٫ او در ۵۸ بازی ملی‌اش ۲۴ گل برای اوکراین به ثمر رسانده است.
آیا می‌دانستید؟ میزبان دوره قبلی مسابقه‌های یورو این بار برای نخستین بار با پیروزی مقابل اسلوونی در پلی‌آف توانست به این مسابقه‌ها راه یابد. اوکراین هر ۵ بازی پلی‌آف قبلی برای صعود به این تورنمنت را به حریفان واگذار کرده بود.

گروه D
اسپانیا
سرمربی: ویسنته دل‌بوسکه
رنکینگ جهانی: ۶
بهترین عملکرد: قهرمان ۱۹۶۴، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲
بازیکن کلیدی: آندرس اینیستا. او در قالب تیم ملی و باشگاهی به هرآنچه که یک بازیکن می‌توانست برسد دست یافته و همچنان مهره کلیدی برای دل‌بوسکه در خط هافبک این تیم است.
پدیده: آلوارو موراتا. او در این فصل با عملکرد خود نشان داد که باشگاه‌های بزرگ دنیا حق دارند تمام نگاه‌های خود را به تصمیم او برای آینده‌اش بدوزند.
آیا می‌دانستید؟ تیم ملی اسپانیا بازی‌های ملی‌اش را در ورزشگاه خاصی برگزار نمی‌کند. آن‌ها در ویسنته کالدرون (ورزشگاه خانگی اتلتیکو مادرید) تاکنون هیچ وقت بازنده نبوده‌اند و ۱۲ سال است که در نیوکمپ به میدان نرفته‌اند.

چک
سرمربی: پاول وربا
رنکینگ جهانی: ۳۰
بهترین عملکرد‌: قهرمان ۱۹۷۶ (تحت عنوان چکسلواکی) و نایب قهرمان ۱۹۹۶
بازیکن کلیدی: با تردیدهایی که درباره آمادگی توماس روسیچکی وجود دارد ولادیمیر داریدا که در هرتابرلین بازی می‌کند نقطه اتکای چک در خط هافبک خواهد بود.
پدیده: لادیسلاو کرچی. بال ۲۳ ساله اسپارتا پراگ با عملکرد خوبش در فصل گذشته چشم‌ها را به خود خیره کرد.
آیا می‌دانستید؟ چکسلواکی سابق، یک قهرمانی در اروپا (۱۹۷۶) و دو نایب قهرمانی جام جهانی (۱۹۳۴ و ۱۹۶۲) را به دست آورد.

ترکیه
سرمربی: فاتح تریم
رنکینگ جهانی: ۱۸
بهترین عملکرد: صعود به نیمه نهایی ۲۰۰۸
بازیکن کلیدی: آردا توران. تنها بازیکن ترکیه که در سال‌های گذشته به طور متوالی در فهرست بهترین بازیکنان جهان حضور داشته است. کنترل توپ عالی و دید فوق‌العاده او در زمین باعث شد که بارسلونا فصل گذشته ۳۰ میلیون پوند برای او پرداخت کند.
پدیده: اوزان توفان. هافبک ۲۱ ساله فنرباغچه تنها بازیکن ترکیه بود که در تمامی بازی‌های دور مقدماتی برای این کشور بازی کرد.
آیا می‌دانستید؟ ترکیه از ابتدای تاسیس فدراسیون فوتبالش تا به حال ۴۳ مربی را عوض کرده است. ۲۴ مربی اهل ترکیه، ۴ مربی ایتالیایی، ۴ مجارستانی، ۳ یوگسلاو، ۳ انگلیسی و یک مربی از کشورهای آلمان، هلند، ایرلند، رومانی و اسکاتلند هدایت این تیم را در این سال‌ها بر عهده داشته‌اند.

کرواسی
سرمربی: آنته کاچیچ
رنکینگ جهانی: ۲۷
بهترین عملکرد: صعود به یک چهارم نهایی ۱۹۹۶ و ۲۰۰۸
بازیکن کلیدی: لوکا مودریچ. بازی سازی او در مرکز زمین چندین سال است که به کمک رئال مادرید و کرواسی آمده است.
پدیده:متئو کواچیچ. او هم در ابتدای فصل گذشته از اینترمیلان به رئال مادرید پیوست و به تازگی ۲۲ ساله شده است. استعداد خاصی در مهار توپ دارد اما در میادین بزرگ نیاز به ثبات دارد.
آیا می‌دانستید؟ قهرمان رقابت‌های تنیس ویمبلدون در سال ۲۰۰۱ یعنی گوران ایوانیسویچ که اهل کرواسی است، یک سال بعد در تیم فوتبال هایدوک اشپلیت بازی کرد. او هوادار هایدوک اشپلیت و وستبرومویچ است.

گروه E
ایرلند جنوبی
سرمربی: مارتین اونیل
رنکینگ جهانی: ۳۱
بهترین عملکرد: حضور در مرحله گروهی ۱۹۸۸ و ۲۰۱۲
بازیکن کلیدی: شین لانگ. مهاجم ساوثهمپتون ۱۶ گل ملی در کارنامه دارد و مهاجم اول ایرلندی‌ها در فرانسه خواهد بود.
پدیده: جف هندریک. هافبک دربی کانتی که به دریبل‌ها و بازی خستگی‌ناپذیرش معروف است یکی از بازیکنان اصلی ایرلند در مسابقه‌های مقدماتی بود.
آیا می‌دانستید؟ ایرلند در دوره‌های قبلی حضورش در مسابقه‌های یورو تنها یک پیروزی به دست آورده و آن هم پیروزی یک بر صفر مقابل انگلیس در سال ۱۹۸۸ بود.

ایتالیا
سرمربی: آنتونیو کونته
رنکینگ جهانی: ۱۵
بهترین عملکرد: قهرمان ۱۹۶۸
بازیکن کلیدی: دنیله ده‌روسی. هافبک باتجربه رم نقطه‌ای است که لاجوردی‌پوشان را در میانه میدان به هم متصل می‌کند.
پدیده: آنتونیو کاندروا. هافبک بااستعداد و سخت‌کوش لاتزیو که مهاجمان ایتالیا دل به ارسال‌های خوب او از جناحین بسته‌اند.
آیا می‌دانستید؟ آن‌ها ممکن است در آغاز یورو با ترکیبی به میدان بروند که همه بازیکنان تدافعی‌شان یعنی دروازه‌بان و سه مدافع وسط از یوونتوس هستند، بوفون، کیه‌لینی، بونوچی و بارتزالی ترکیب دفاعی ایتالیا در این جام خواهند بود.

بلژیک

سرمربی: مارک ویلموتس
رنکینگ جهانی: ۲
بهترین عملکرد: نایب قهرمان ۱۹۸۰
بازیکن کلیدی: کوین دی بروینه. به ثمر رساندن ۵ گل در بازی‌های مقدماتی و درخشش او در منچسترسیتی، باعث شده بلژیک بیش از آنکه وابسته به ادن هازارد باشد تحت محوریت هافبک طراح همشهری‌ها بچرخد.
پدیده: یانیک کاراسکو. ستاره ۲۲ ساله اتلتیکو مادرید که در فینال لیگ قهرمانان هم مقابل رئال مادرید گلزنی کرد و می‌تواند استعدادی جدید برای آینده فوتبال بلژیک باشد.
آیا می‌دانستید؟ در سال ۲۰۰۰ بلژیک به نخستین تیم میزبان تاریخ بازی‌های یورو تبدیل شد که توانسته از مرحله گروهی یورو صعود کند.

سوئد
سرمربی: اریک هامرن
رنکینگ جهانی: ۲۶
بهترین عملکرد: نیمه نهایی ۱۹۹۲
بازیکن کلیدی: زلاتان ابراهیموویچ. دارنده رکورد گلزنی ملی برای سوئد با ۶۲ گل زده. تمام سرنوشت سوئد در این جام به درخشش زلاتان گره خورده است.
پدیده: اسکار لویکی. بازیکن سابق بایرن مونیخ که به تازگی به لیگ برتر انگلیس آمده در ۲۳ سالگی نوید ظهور یک هافبک باثبات را برای سوئد می‌دهد.
آیا می‌دانستید؟ ابراهیمموویچ به تنهایی با به ثمر رساندن ۶۲ گل ملی از تمام بازیکنان دیگر تیم ملی سوئد که قرار است در یورو به میدان بروند ۱۰ گل بیشتر زده است.

گروه F
اتریش
سرمربی: مارسل کولر
رنکینگ جهانی: ۱۰
بهترین عملکرد: مرحله گروهی ۲۰۰۸
بازیکن کلیدی: داوید آلابا. مدافع ۲۳ ساله بایرن مونیخ که در چند پست می‌تواند بازی کند و پس از کسب ۵ قهرمانی در بوندسلیگا با این تیم، برای ۵ سال متوالی بهترین بازیکن سال اتریش شد.
پدیده: آلساندرو شوپوف. هافبک سابق بایرن مونیخ که به تازگی ۲۲ ساله شده، پس از انتقال به شالکه توانست نخستین بازی ملی خود برای اتریش را هم انجام دهد.
آیا می‌دانستید؟ جوزف هایدن بهترین آهنگساز تاریخ موسیقی اتریش بوده است. او بین سال‌های ۱۷۵۹ تا ۱۷۹۵ صد و شش سمفونی را اجرا کرد.

مجارستان
سرمربی: برند اشتورک
رنکینگ جهانی: ۲۰
بهترین عملکرد: مقام سوم ۱۹۶۴
بازیکن کلیدی: بالاژ شودژاک. کاپیتان ۲۹ ساله مجارستان در بورسا اسپور بازی می‌کند و توانایی گلزنی و گلسازی بالایی دارد.
پدیده: آدام نگی. با ۲۰ سال جوان‌ترین عضو مجارستان است. او در حال حاضر در فرنچ واروس بازی می‌کند اما با عملکرد خوبش نظر باشگاه‌های بزرگ اروپا را به خود جلب کرده است.
آیا می‌دانستید؟ مکعب روبیک به وسیله ارنو روبیک پروفسور طراحی مجارستانی طراحی شده و ۳۵۰ میلیون بار در جهان به فروش رفته است.

ایسلند
سرمربی: لارس لاگربک
رنکینگ جهانی: ۳۴
بهترین عملکرد: نخستین حضور
بازیکن کلیدی: گیلفی سیگوردسن. هافبک ۲۶ ساله سوانسی بهترین گلزن تیمش در مسابقه‌های مقدماتی با ۶ گل بود و آمادگی او به طور مستقیم با عملکرد ایسلند در این جام ارتباط دارد.
پدیده: آرنور تراستاسون. او سه سال پیش به عنوان آینده‌دارترین استعداد ایسلند انتخاب شد و در آستانه انتقال به آستریا وین اتریش قرار دارد.
آیا می‌دانستید؟ در ایسلند ۸ میلیون مرغ دریایی وجود دارد.

پرتغال
سرمربی: فرناندو سانتوس
رنکینگ جهانی:‌ ۸
بهترین عملکرد: نایب قهرمان ۲۰۰۴
بازیکن کلیدی: کریستیانو رونالدو. در سن ۳۱ سالگی هنوز تاثیر فراوانی دارد و گلزن قهاری است. او می‌تواند مرد شماره یک این بازی‌ها هم لقب بگیرد. رونالدو تاکنون ۵۶ گل ملی را در کارنامه خود ثبت کرده است.
پدیده: رناتو سانچس٫ هافبک ۱۸ ساله و آینده‌دار بنفیکا که به تازگی با قراردادی ۳۵ میلیون یورویی به بایرن مونیخ پیوست. او بعد از مارکوس راشفورد دومین بازیکن جوان تورنمنت است.
آیا می‌دانستید؟ دو تن از ۵ بازیکن قبلی که رکورد نقل و انتقالات جهان را شکستند پرتغالی بودند. رونالدو در سال ۲۰۰۹ و لوئیز فیگو در سال ۲۰۰۰ که هر دو به رئال مادرید رفتند.