صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ساعت ۱۴:۳۲
کد خبر: ۲۷۷۲۶
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۶ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۰
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو کمیسیون اقتصادی علت تداوم وابستگی بودجه عمومی کشور به درآمدهای نفتی در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی را عافیت‌طلبی مدیران کشور خواند و گفت: در تمام دولت‌های پس از انقلاب، رویه نادرست منتظر نشستن برای درآمدهای نفتی وجود داشته است و متأسفانه همچنان ادامه دارد.
 
 به گزارش انتخاب به نقل زا خانه ملت؛ "محمدرضا خباز" وابستگی به درآمد نفت را سنتی نادرست در میان مدیران کشور خواند و با بیان این که این رویه از سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشت و بعد از آن نیز ادامه یافته است، افزود: علت اصلی این که وابستگی ما به درآمدهای نفتی روز به روز بیشتر می‌شود، برای این است که مدیران ما مثل بچه‌ حاجی‌های پولدار، می‌دانند که ثروتی هست و به همین علت دست و دلشان به کار نمی‌رود.

نماینده مردم کاشمر، خلیل آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: درآمد نفت، آسان‌ترین درآمد ممکن برای یک کشور است، از این رو مدیران ما که همواره امیدشان به درآمدهای نفتی است، این راه را که آسان‌ترین راه است، انتخاب می‌کنند، اما باید توجه داشت که وابستگی به درآمد نفت بهترین راه برای اداره کشور نیست و روش‌هایی مانند گسترش تولید، صادرات کالاهای غیر نفتی و درآمدهای مالیاتی هم وجود دارد.

 

وابستگی کشور به نفت و عافیت‌طلبی مدیران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که سابقه چهار دوره نمایندگی مردم را در کارنامه خود دارد، وابستگی به نفت را بیماری کهنه اقتصاد ایران برشمرد و تصریح کرد: وابستگی به نفت و عافیت‌طلبی مدیران ما صحبت امروز و دیروز نیست و متأسفانه این سنت غلط از زمانی که نفت در ایران کشف شد، به وجود آمد و همچنان نیز ادامه دارد.

خباز تأکید کرد: وابستگی بودجه عمومی کشور به درآمدهای نفتی در بودجه ۹۰ به علت دو سقفه بسته شدن درآمدهای نفتی بیشتر از سال‌های گذشته است و گویا سنت نادرست وابستگی بودجه عمومی به نفت بر خلاف قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه همچنان ادامه خواهد داشت.

بر اساس برنامه چهارم توسعه دولت مکلف بود هر سال ۲۰ درصد از اتکای بودجه عمومی کشور به نفت کاهش دهد تا در پایان اجرای این برنامه یعنی سال ۹۰ وابستگی بودجه عمومی کشور به درآمدهای نفتی به صفر برسد.