صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ساعت ۱۴:۱۴
کد خبر: ۲۹۰۵۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۹ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۰
با مطالعه نشانگان «گرگ نمايي»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرزانه کاويان: عامل وراثتي نشانگان گرگ نمايي کشف شد.

به گزارش انتخاب؛ پژوهشگران چيني و آمريکايي، عامل وراثتي نشانگان(سندرم) گرگ نمايي را کشف کردند؛ عاملي که محرک رشد بيش از حد مو به شمار مي آيد.

موارد ثبت شده سندرم گرگ نمايي در سراسر جهان کمتر از صد نفر مي باشد. اين بيماري در زنان بصورت دسته هاي پراکنده موهاي ضخيم که در تمام بدن پراکنده است، خودنمايي مي کند، در حالي که مردان مبتلا به اين عارضه، صورتي پوشيده از موهاي ضخيم دارند که نه تنها پلک چشم ها بلکه تمام بالاتنه را فرا مي گيرد.

اگر چه اين بيماري، يک پديده نادر است اما به صورت ارثي منتقل مي شود. با اين وصف مي توان نتيجه گرفت که يک عامل نهفته ژنتيکي، محرک سندرم گرگ نمايي است.

پژوهشگران چيني و آمريکايي در طرح مطالعاتي مشترک خود با بررسي ترکيب ژنتيکي يک مرد چيني مبتلا به بيماري رشد بيش از حد مو، متوجه نقص بخشي از کروموزوم هاي ايکس شدند که به نظر آنها با نشانگان گرگ نمايي ارتباط دارد. آنان دريافتند که در نزديکي ژني که به اعتقاد آنها عامل رشد مو مي باشد، يک رشته دي ان اي( DNA ) اضافي دارد. وجود اين رشته DNA اضافه سبب تغيير فعاليت ژن مجاور آن شده و رشد بيش از اندازه مو را در پي دارد.

شباهت وضعيت کروموزومي يک خانواده مکزيکي که بسياري از اعضاي آن به نشانگان گرگ نمايي مبتلا بودند به شرايط مرد چيني بر يافته هاي پيشين مهر تأييد زد. اما در خانواده مکزيکي، با آنکه محل قرارگيري رشته DNA مشابه بيمار چيني بود ولي خود رشته شباهتي به رشته دي ان اي مرد چيني نداشت. با اين وصف دانشمندان نتيجه گرفتند علاوه بر نقص کروموزومي، ترتيب قرارگيري کروموزوم هاي ايکس نيز در کنترل رشد مو مؤثر است.

يافته هاي مطالعات درباره سندروم گرگ نمايي ممکن است به کنترل و درمان آن کمک کند. در اين ميان پژوهشگران اظهار اميدواري کرده اند نتايج اين تحقيقات، راه را براي از ميان برداشتن پديده طاسي در مردان هموار کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
اظهار اميدواري کرده اند
عامک
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
دانشمندان محترم بشتابید که دعای خیر طاسها منتظر شماست !!!!!!!!!!!
مهران
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
خدا شفا بده نویسنده این مقاله رو !!!
پاسخ ها
عامک
| |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
دوستان عزیز نظر دهنده آقا مهران عباس آقا و اقای حسینی یک بار دیگر خبر را با دقت بخوانید اتفاقا ارتباط دارد چون درمان کم مویی یا همان طاسی با پر مویی که دراین مقاله نوع خاصی از آن که در اصطلاح گرگ نمایی نام دارد و توضیح داده شده که در جهان نادر است و کمتر از 100 نفر است و بحث ژنیک را مطرح میکند مورد نظر بوده و میتواند در آینده با دستکاری ژنتیک به عنوان درمان طاسی به کار گرفته شود ( من که طاس نیستم ولی چه حالی بکنن طاسها خدا براشون ساخته )
عباس
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
طاسی چه ربطی به گرگ نمایی دارد؟
حسینی
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
بنظر شما تیتر خبر با متن آن ربطی دارد؟!