صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ساعت ۱۳:۲۵
کد خبر: ۲۹۹۶۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۵
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پایگاه خبری رای الیوم لندن در تحلیلی از بازگشت سعد الحریری به لبنان نوشت: این بازگشت وائتلاف حریری با میشل عون، انقلابی درعرصه سیاسی لبنان ونشانه ای بارز از بلوغ سیاسی وی است که نشان می دهد وی اکنون دیگر در اتخاذ تصمیم های دشوار و قاطع، مردد نیست.
رای الیوم : ائتلاف حریری با میشل عون، انقلابی در عرصه سیاسی لبنان است

این پایگاه نوشت: حریری بعداز پشت سر گذاردن یک دوره بی ثباتی و تردد دائم بین پاریس و ریاض ، نهایتا با ظاهری کاملا متفاوت بر پرده تلویزیون ظاهر شد در حالی که درچهره اش ریش مختصری که نشان گرایشات سعودی وی داشت جای خود را به ریشی کامل داده بود، این بار وی نشان داد که به تمام ائتلاف های سابقش پشت کرده، گذشته را پشت سر گذاشته و تصمیم گرفته درهیات یک لبنانی ظاهر شود تا صرفا به ترسیم آینده کشورش کمک کند و وارد ائتلاف های میهنی مستقلی شود که وی را از حالت تبعیت و دنباله روی اطراف خارجی، خارج می کند. 

حریری درنخستین اظهار نظر انقلابی اش از ریسک سیاسی بزرگش سخن گفته و افزود: من آماده این مخاطراتم، من اماده ام که هزار بار خود و پشتوانه مردمی و اینده سیاسی خود را به مخاطره اندازم تا از کشور و مردمم دفاع کنم. 

او با بیان اینکه برنده اصلی لبنان است از توافقش با ژنرال عون هم پیمان جدیدش سخن گفت واعلام کرد که برای به گردش درامدن چرخ سیاسی مملکت و اقتصاد و نهادهای کشورش وممانعت از سقوط دولت و نظام سیاسی لبنان با ژنرال توافق کرده است. 

حریری اول لبنان را به لحاظ عمرانی و حریری دوم از نظر سیاسی بازسازی کردند، سعد حریری با این تصمیم سیاسی شجاعانه ، لبنان را از یک بحران بزرگ که آن را به لبه پرتگاه می کشاند نجات داد وبه این ترتیب ثابت کرد یک لبنانی اصیل است که هویت ملی خودش را برهویت جعلی عربستانی اش ترجیح می دهد. 

رهبران عربستان ید طولایی در از دست دادن دوستان و هم پیمانان خود یکی پس از دیگری دارند؛ آنان پیش از این آل سلام را در لبنان از دست داده بودند، خانواده اسد را در سوریه و علی عبدالله صالح را در یمن و در اخر هم ژنرال سیسی مصر را یکی پس ازدیگری از صف همپیمانان خود به سمت مقابل رانده اند؛ ومعلوم نیست نفر بعدی دراین فهرست کیست؟

حریری در برهه اخیر متحمل اهانت های بسیاری از سوی هم پیمانان عربستانی خود شد، آنان از ملاقات با وی رو برمی تافتند ، تلفن های وی را جواب نمی دادند و تعامل با شرکت های او را نیز به نوعی رها کرده و از پرداخت مطالبات میلیاردها دلاری آن شرکت ها نیز سر باز زدند تا جایی که در استانه ورشکستگی قرار گرفته و قادر به پرداخت حقوق 60 هزار تن از کارکنانشان نبودند.

درنهایت کاسه صبر حریری لبریز شد و تصمیم گرفت به سمت دشمنانش رفته با آنان دست آشتی داده و آینده سیاسی وشاید فردی خود را به مخاطره اندازد هرچند از نظر ما وی برنده اصلی این معامله خواهد بود زیرا با این اقدام و با لحاظ کردن منافع ملی مردمش وی نقطه بارزی در تاریخ سیاسی لبنان برجا گذاشت وتوانست این کشور را از یکی ازبزرگترین بحران های تاریخش برهاند.

اعلام مخالفت افراد عضو جریان سیاسی حریری(فواد سنیوره و فرید مکاری و...) و تهدید انها به شورش علیه حریری چندان مورد توجه نگارنده نیست زیرا مکانت و قدرت این افراد اساسا برخاسته از قرار گرفتن شان در زیر چتر خانواده حریری و حمایت های مالی وسیاسی حریری پدر و پسر است. 

درهر حال سعد حریری تصمیم گرفته بخاطر لبنان فداکاری کند و مطمئنا درصورت پایبندی به ائتلاف با ژنرال عون و دستیابی به کرسی ریاست جمهوری هم این موضع محل تقدیر خواهد بود و طرف مقابل نیز خود راموظف به حمایت از حریری در مقطع کنونی و در اینده خواهد دید. 
رای الیوم درپایان ابرازامیدواری کرد: پارلمان لبنان 45جلسه برای انتخاب ریاست جمهوری داشته که همگی نتوانستند توفیقی حاصل کنند و این کشور سال ها بدون رییس جمهور باقی ماند، امیدواریم چهل و ششمین نشست موعدی برای پایان این سردرگمی سیاسی و پرده پایانی یک مرحله سخت از تاریخ کشور و انتخاب یک رییس جمهور برای لبنان باشد... امروز عربستان از لبنان کنار کشیده همانگونه که حریری پا را از ریاض پس کشیده و این یکی از فصل های بازی مردمان شرق است.