پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
340 هزار نفر از ایرانیان ظرف 16 سال گذشته در تصادفات
رانندگی جان خود را از دست دادهاند؛ به طور متوسط سالی 21 هزار نفر؛ آمار و ارقام
به ما نشان میدهند که روزانه 58 ایرانی در صحنه تصادفات رانندگی جان خود را از
دست میدهند. یعنی حدوداً هر ساعت 2 مرگ دلخراش در خیابانها و جادههای ایران به
وقوع میپیوند.
جدول- تعداد کشتهشدگان بر اثر
تصادفات از سال 1380 تا 95
ردیف
|
سال
|
تعداد
|
1
|
1380
|
19.727
|
2
|
1381
|
21.873
|
3
|
1382
|
25.722
|
4
|
1383
|
26.089
|
5
|
1384
|
27.755
|
6
|
1385
|
27.567
|
7
|
1386
|
22.918
|
8
|
1387
|
23.362
|
9
|
1388
|
22.974
|
10
|
1389
|
20.573
|
11
|
1390
|
20.068
|
12
|
1391
|
19.089
|
13
|
1392
|
17.994
|
14
|
1393
|
16.872
|
15
|
1394
|
16.584
|
16
|
1395 (هفت ماهه)
|
10.257
|
جمع کل
|
339.424
|
آیا این تقدیر ماست که:
·
هر ساله به اندازه کشته شدگان چندین حادثه طبیعی اعم از سیل و زلزله و ... قربانی
میدهیم؟
یا آنکه تدبیر ماست که:
·
هر ماهه به اندازه چند عملیات انتحاری کشته میدهیم؟
اگر بگوییم که تقدیر ماست یعنی ما عامل اصلی و دخیل در
حادثه نبودهایم؛ اما اگر بگوییم تدبیر ماست وضع فرق میکند و آنجا دیگر نمیتوانیم
از زیر بار مسئولیت شانه خارج کنیم.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در اردیبهشت امسال با ارسال
پیامی به اجلاس «روانشناسي ترافيك و حمل و نقل؛ چالشها و چشماندازها»
متذکر شد «که راننده ها در ایران عامل ۸۰ درصد
از تلفات جادهای هستند و این عامل تاکنون کمتر مورد توجه بوده است». اگر خودرو, راننده و جاده را سه راس اصلی مثلث خطر آفرین
بدانیم, متوجه سهم راس این مثلث یعنی راننده در وقوع تلفات خواهیم شد.
جدول سهم سه ضلع عوامل تصادفات
ردیف
|
عامل
|
میزان
|
1
|
انسانی (راننده)
|
80 درصد
|
2
|
وسایل نقیله
|
8 درصد
|
3
|
راهها و جادهها
|
6 درصد
|
4
|
سایر
|
6 درصد
|
در جدول فوق یک نکته بسیار مهم مستتر است و آن اینکه اگر
فرض کنیم و در یک چشم به هم زدن تمام خودروهای ایران زمین را عوض کنیم, باز هم
تاثیری محسوسی در تلفات نخواهد داشت. مشکل اصلی خودروسواران است. بررسی دلایل وقوع
تلفات در خیابانها و جادههای ایران زمین پرده از واقیعتهای بسیار تلخی بر میدارد.
رانندگان معمولا بنا به یکی از دلایل زیر جان خود را از دست دادهاند:
جدول دلایل اصلی وقوع تصادفات
منجر به مرگ
ردیف
|
عامل
|
میزان
|
1
|
عدم توجه به جلو
|
30 درصد
|
2
|
انحراف به چپ
|
25 درصد
|
3
|
سرعت غیر مجاز
|
22 درصد
|
4
|
عدم توانایی در کنترل وسیله
|
9 درصد
|
5
|
عدم رعایت حق تقدم
|
6 درصد
|
4
|
سایر
|
8 درصد
|
البته بسیاری از تحلیلها سهم عامل انسانی در تلفات منجر به
مرگ را بسیار بیشتر از این میدانند و معتقدند که عامل انسانی علاوه بر سهم خود به
عنوان راننده نقش تاثیرگذاری هم بر سایر اضلاع این مثلث دارد به عنوان مثال باید
سهم عامل انسانی به علاوه راه و سهم عامل انساني به همراه وسيله نقليه را هم محاسبه کرد و در
این حالت سهم عامل انسانی در وقوع تصادف پر رنگتر تلقی شده و تا 90 درصد خواهد رسید.
حال که عامل انسانی چنین نقش پر رنگی در تلفات دارد باید از
تمركز بيشتر روي مسايل سختافزاري و نه نرمافزاري کاست و با استفاده از
تکنیکها و روشهای جدید و با مدد گرفتن از كارشناسان مختلف حوزه علومانساني
(روانشناسان، جامعهشناسان، اساتيد علوم ارتباطات، هنرمندان و...) کارهای مهم و
معتبری در حوزه اخلاق رانندگی برداشت. با توسعه منظومه اخلاق رانندگی است که ما
متوجه میشویم که از ماست که بر ماست.
سیاوش مهرآیین
کارشناس خودرو