صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ساعت ۱۶:۳۵
کد خبر: ۳۶۹۵۷۶
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۳ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶
عضو انجمن تغذیه ایران اظهار کرد: دانش‌آموزانی که صبحانه نمی‌خورند، کم‌دقت، خسته و بی‌حوصله‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : عضو انجمن تغذیه ایران اظهار کرد: دانش‌آموزانی که صبحانه نمی‌خورند، کم‌دقت، خسته و بی‌حوصله‌اند.

پروین افشار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تغذیه در دوران مدرسه از دو بعد اهمیت پیدا می‌کند، گفت: اول اینکه کودکان در این دوران در سن رشد هستند و نیازهای تغذیه‌ای آن‌ها نیز به علت مصادف بودن با این دوره ویژه می‌شود و همین‌طور تغذیه نه تنها در رشد جسمی کودکان موثر است، بلکه در یادگیری و قدرت حافظه نیز نقش به‌سزایی دارد. به عبارت دیگر به دلیل رشد جسمی کودکان، به خصوص جهش رشد در این دوران، نیاز به مواد مغذی بیشتر می‌شود.
 
 
وی ادامه داد: سوءتغذیه کودک در دوران مدرسه عامل کوتاهی قد، کاهش بهره هوشی، افزایش ابتلا به بیماری‌ها، افت تحصیلی است.

افشار خاطرنشان کرد: همه این مشکلات جسمی ناشی از کمبودهای تغذیه‌ای و الگوی غذایی نادرست است و برای پیشگیری از این عوارض باید به تغذیه این گروه توجه ویژه‌ای شود و تغذیه اصولی و درست در این گروه سنی نیز بر دو اصل مهم تغذیه‌ای استوار است که شامل تعادل و تنوع است.

وی خاطر نشان کرد: تنوع یعنی این گروه سنی باید از همه گروه‌های غذایی که شامل نان و غلات مثل نان و برنج و مواد غذایی نشاسته‌ای است و تامین کننده بخش مهمی از انرژی مورد نیاز بچه‌ها در سنین مدرسه است و همین‌طور تامین کننده ویتامین‌ها و مواد معدنی و فیبر مورد نیاز است.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: گروه میوه‌جات و سبزیجات نیز در عین حال که تامین کننده فیبر هستند منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. همچنین گروه گوشت که شامل گوشت قرمز، مرغ و ماکیان و تخم‌مرغ و کره بادام‌زمینی و حبوبات است، تامین کننده پروتئین مورد نیاز نیز جهت رشد کودکان است.

وی افزود: گروه لبنیات و شیر و ماست هم منبع انرژی و پروتئین و هم منبع کلسیم و ویتامین د هستند که در رشد و استحکام استخوان‌ها نقش خیلی مهمی دارند، به‌طوری که توصیه می‌شود روزانه حداقل 2 لیوان شیر یا ماست در روز مصرف شود.

عضو انجمن تغذیه ایران ادامه داد: گروه چربی نیز تامین‌کننده انرژی و اسیدهای چرب ضروری است. پس برای اینکه نیازهای تغذیه‌ای بچه‌ها در سنین مدرسه تامین شود، لازم است از تمام گروهای غذایی استفاده نمایند و تعادل هم یعنی از تمام گروهای غذایی به اندازه نیازشان استفاده نمایند و وقتی این دو اصل در برنامه و الگوی غذایی کودکان در سنین مدرسه رعایت شود، همه نیازهای تغذیه‌ای کودکان رفع می‌شود و ریزمغذی‌های نظیر روی، آهن، کلسیم، ید که نقش مهمی در رشد و یادگیری آن‌ها دارد تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کل توصیه می‌شود کودکان در این سن سه وعده اصلی غذایی یعنی صبحانه و ناهار و شام غذاهای مورد نیاز خود را میل کنند، گفت: در این سه وعده از گروه نان غلات و گوشت و سبزیجات استفاده کنند و در میان وعده‌ها و وعده آخر شب نیز از شیر و لبنیات و میوه‌ها و غلات سالم  و مغزها استفاده کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: دانش‌آموزانی که صبحانه نمی‌خورند، کم‌دقت، خسته و بی‌حوصله‌اند و نمی‌توانند کمبود انرژی، ویتامین‌ها و املاح معدنی را با خوردن وعده‌های غذایی دیگر جبران کنند. در واقع مصرف صبحانه باعث کنترل قند خون در طول ساعات مدرسه و بالا رفتن قدرت یادگیری کودکان می‌شود پس والدین از تهیه صبحانه برای کودکان خود نباید غافل شوند.