صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ساعت ۲۲:۱۲
کد خبر: ۳۸۹۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۳ - ۲۹ دی ۱۳۹۶
صدها آواره روهینجایی امروز (جمعه) تظاهراتی را در بنگلادش در اعتراض به طرح اخیری که میان این کشور و میانمار برای استرداد و بازگردانی آنها مورد پذیرش قرار گرفت، برگزار کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صدها آواره روهینجایی امروز (جمعه) تظاهراتی را در بنگلادش در اعتراض به طرح اخیری که میان این کشور و میانمار برای استرداد و بازگردانی آنها مورد پذیرش قرار گرفت، برگزار کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این آوارگان تظاهرکننده به سر دادن شعارهایی علیه این طرح پرداخته و با به دست گرفتن بنرهایی، خواهان تضمین حق شهروندی و امنیت خود در میانمار قبل از بازگشتشان به ایالت روهینجای این کشور شدند.

این تظاهرات در آستانه بازدید یانگی لی، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور میانمار به کمپ‌های آوارگان روهینجایی در بنگلادش صورت گرفت.

چندی پیش اعلام شد که بنگلادش و میانمار بر سر بازگرداندن ۷۵۰ هزار آواره روهینجایی که از اکتبر ۲۰۱۶ به خاک بنگلادش گریخته‌اند، توافق کردند و قرار است که این فرآیند چند روز دیگر آغاز شود.

با این حال، گروه‌های حقوق بشری سازمان ملل و آوارگان روهینجایی می‌گویند، تا زمانی که سرکوب‌گری‌ها متوقف نشده و وضعیت شهروندی آنها مشخص نشود، نباید این فرآیند آغاز شود. دولت میانمار گفته که در حال ساخت کمپ‌های موقتی برای اسکان آوارگان است و همین طرح وحشت جدیدی را در میان آوارگان روهینجا در پی داشته است.

داکا پیش‌تر اعلام کرد، میانمار و بنگلادش درخصوص بازگرداندن آوارگان روهینجایی به توافق رسیده‌ و نخستین مدت مشخص را برای بازگرداندن صدها هزار روهینجایی مشخص کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، ‌به نقل از خبرگزاری فرانسه، طبق بیانیه دولت بنگلادش، بر اساس این توافق‌نامه، فرایند بازگرداندن پناهجویان روهینجایی، پس از شروع آن "ترجیحا در مدت دو سال" تکمیل خواهد شد.

این توافقنامه درخصوص روهینجایی‌هایی است که پس از سرکوب نیروهای دولتی میانمار به بنگلادش گریخته‌اند و روهینجایی‌هایی که پیش از آن در بنگلادش بوده‌اند، شامل این توافق نمی‌شوند.

محمد سوفیور رحمان، سفیر بنگلادش در میانمار به خبرگزاری فرانسه گفت: طی این دیدار دو روزه، درخصوص فرمی که مهاجران روهینجایی برای بازگشت به میانمار باید آن را پر کنند، توافق کردیم. به احتمال قوی در روزهای آتی قادر به آغاز این فرایند خواهیم بود.

وی همچنین اظهار کرد، آغاز این طرح تا پایان هفته آینده که از جانب میانمار مشخص شده، "میسر نیست".

میانمار برای تامین امنیت بازگشت مهاجران روهینجایی با فشار دیپلماتیک شدیدی روبه‌رو است.

بسیاری از مهاجران روهینجایی که در کمپ‌های بنگلادش به سر می‌برند، می‌گویند که تمایلی نسبت به بازگشت به استان راخین ندارند. اما به رغم این مساله، مسئولان میانمار پیشاپیش "کمپی موقت" را با ظرفیت ۳۰ هزار نفر در منطقه "مونگداو" راخین برای بازگشت این مهاجران ساخته‌اند که تا زمان اسکان دائم، در آن ساکن شوند اما ساخت تنها شماری از این ساختمان‌ها به پایان رسیده‌ است.