صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ساعت ۰۹:۱۳
کد خبر: ۴۷۹۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۲ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که تلاش وزارت امور خارجه آمریکا برای تحمیل دروغ دیگری به جهان مبنی بر دست یافتن به نشانه های حمله شیمیایی به استان ادلب در شمال سوریه دیگر نگران کننده نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که تلاش وزارت امور خارجه آمریکا برای تحمیل دروغ دیگری به جهان مبنی بر دست یافتن به نشانه های حمله شیمیایی به استان ادلب در شمال سوریه دیگر نگران کننده نیست.

در بیانیه روز جمعه وزارت دفاع روسیه به نقل از «ایگور کوناشنکوف» آمده است: حتی دیده بان حقوق بشر انگلیس و گروه کلاه سفیدها که اقدام به انتشار اخبار دروغ در خصوص سوریه می‌کند و توسط غرب برای انتشار اخبار تبلیغاتی ایجاد شد در مورد حمله شیمیایی ادعایی در تاریخ ۱۹ ماه می، رسماً اعلام کرده اند که هیچ اطلاعی در خصوص مکان و کسانی که در نتیجه این حمله جعلی رنج می‌برند، ندارند.
وی افزود: با این وجود روز گذشته یک نماینده وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر با ادعای تحقیق از منابع به اصطلاح چندگانه، مصاحبه با شاهدان عینی و همچنین اظهارات مخالفان دولت، چنین ادعایی (حمله شیمیایی در سوریه) را تکرار کرده است.
کوناشنکوف در ادامه از طرف آمریکایی یا واحد آتش بس تحت نظر ژنو که در آن نمایندگان آمریکا نیز مشارکت فعال دارند خواسته که نقشه‌ای از پنتاگون درخصوص وضعیت در ادلب ارائه دهند چرا که تنها آمریکایی‌ها با گروه تروریستی همچون جبهه النصره در منطقه تشدید تنش در ادلب ارتباط دارند.
سخنگوی وزارت دفاع روسیه به مقامات وزارت خارجه آمریکا یادآوری کرده است که این ارتش سوریه بود که ۱۹ ماه می به صورت یکطرفه آتش بس کامل را به اجرا درآورد و برای چند روز حتی به تحرکات متعدد تروریست‌ها پاسخی نداد، بنابراین در تاریخ ۱۹ ماه می حمله‌ای به ادلب صورت نگرفته است.
«در این تاریخ هیچ گروه دیگری به جز گروه تروریستی جبهه النصره فعال نبود که اقدام به نابودی مخالفان مسلح دیگر در ادلب کرد و پس از آن مناطق مورد اشاره را به کنترل خود درآورد.»
سخنگوی وزارت دفاع روسیه ادامه داد: بنابراین تمام تلاش آمریکا برای اختراع داستان دیگری درباره حملات شیمیایی چیزی بیشتر از یک پوشش سیاسی و انحراف از اقدامات تروریست‌ها در منطقه ادلب و یک فاجعه انسانی دیگر نیست.
گفتنی است، مورگن اورتگاس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا سه شنبه گذشته در بیانیه‌ای مدعی شد که آمریکا همچنان شاهد نشانه‌هایی است که احتمالاً دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است از جمله گزارش شده که ۱۹ ماه مه حمله‌ای با گاز کلر در شمال غربی سوریه رخ داده است.
وی تصریح کرد: آمریکا در حال جمع آوری اطلاعات در مورد این حادثه است، اما بار دیگر هشدار خود را تکرار می‌کنیم که به همراه متحدان خود به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه پاسخ قاطع خواهیم داد.
در طول جنگ در سوریه، بارها گروه‌های حقوق بشری در انگلیس و از جمله گروه کلاه سفیدها که در طرف مقابل دولت قانونی سوریه فعالیت می‌کرد با انتشار فیلم‌هایی مدعی شده بود که دولت قانونی سوریه علیه تروریست‌ها یا مخالفان خود از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.
پیش از اثبات ادعاهای مطرح شده توسط این گروه، آمریکا، فرانسه و انگلیس تصمیم گرفتند در اقدامی به اصطلاح تلافی جویانه چند نقطه از سوریه را هدف موشک باران قرار دهند.
بعد از بازپس گیری اکثر مناطق سوریه از دست گروه‌های تروریستی توسط ارتش این کشور، رسانه‌های روسیه با حضور در محل‌های مورد ادعا در فیلم‌های گروه کلاه سفیدها، نه تنها هیچ اثری از مواد شیمیایی نیافتند بلکه موفق به گفت و گو با برخی از افراد شدند که در فیلم‌های کلاه سفید ها حضور داشتند.
این افراد که بیشترشان کودکان یا زنان بودند در مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی روسیه از جمله راشاتودی مدعی می‌شدند که تنها در صورت بازی کردن نقش در فیلم کلاه سفید ها می‌توانستند غذا یا دارو دریافت کنند.
چندی پیش نیز اعتراف برخی خبرنگاران بی بی سی انگلیسی به جعلی بودن اطلاعات در خصوص اخبار حمله شیمیایی در سوریه خبرساز شده بود.

منبع: ایرنا