صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ساعت ۱۳:۳۹
کد خبر: ۵۲۰۸۱۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۸
رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: عدم در اختیار گذاشتن داروهای بیماران مبتلا به MPS برای پیشبرد پروسه درمان به علت تحریم‌های آمریکا باعث شده وضعیت این بیماران در شرایط خطرناکی قرار گرفته و بیم آن می‌رود که سلامت بیماران دچار مشکل شده و حتی بابت ادامه حیات با خطر مواجه شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش وزارت بهداشت، مهدی شادنوش عصر دوشنبه درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا برای تهیه داروی بیماران MPS افزود: سازمان جهانی بهداشت دربرابر نامه وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران برای تامین داروهای بیماران MPS که مستقیم از سوی آمریکا تحریم شده، سکوت کرده است.

وی ادامه داد: بارها گفته شده که آمریکایی ها با اعمال تحریم های ناجوانمردانه، تجهیزات پزشکی، داروها و لوازم مصرفی مورد نیاز مردم ایران را نشانه گرفته و با آزار بیماران ما در تلاش هستند که فشارهای سیاسی خود را برای پیشبرد منافع‌شان تحمیل کنند.

شادنوش بیان کرد: تحریم های ظالمانه در حوزه سلامت به طور ویژه بیماران خاص، صعب العلاج و نادر را هدف قرار داده و برای بیماران نگرانی و استرس زیادی به وجود آورده است. این در حالی است که حدود یک ماه و نیم قبل، وزیر بهداشت در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت و رییس یونیسف، این موارد را هشدار داده و برای تامین داروی این بیماران استمداد کرده بود، اما تاکنون هیچ اقدامی از سوی مجامع بین المللی صورت نگرفته و در مقابل این رفتار ضدبشری ایالات متحده آمریکا سکوت شده است.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت اظهار کرد: برای خرید این داروها حتی ارز مورد نیاز نیز تخصیص پیدا کرده، اما شرکت‌های تولیدکننده انحصاری داروهای بیماران MPS، مانند شرکت بایومارین آمریکا و لزوب‌زیکس کره جنوبی با این بهانه که بانک های عامل‌شان نمی توانند این مبالغ را به شرکت ها منتقل کنند، از صادرات این داروها به ایران خودداری کرده و حداقل جان ۳۳۵ نفر بیمار مبتلا به MPS را با خطرات جدی روبه‌رو می کنند.

وی ادامه داد: از سازمان های مردم نهاد مستقل و رسانه های آزاد درخواست داریم، صدای این بیماران و خانواده های آنها را به گوش جهانیان برسانند، زیرا بیماران ما از سوی آمریکا مورد ظلم و ستم مستقیم واقع شده اند. آمریکا با خوی استکباری خود این دردها و رنج ها را نادیده گرفته و اهداف شوم سیاسی خود را با سرنوشت و حیات انسان‌ها گره زده است. امیدواریم افکار عمومی جهانی، آمریکایی ها را وادار به تفکر کند تا متوجه شوند سلامت بیماران استثنا بوده و نباید برای پیشبرد منافع سیاسی، مورد سوء استفاده قرار گیرد.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت بیان کرد: همکاران ما در سازمان غذا و دارو با تلاش های شبانه روزی در صدد هستند که با نمایندگان داخلی و خارجی این شرکت ها مذاکره کنند تا بتوانند راهی پیدا کنند تا داروی بیماران تامین شود، اما این شرکت ها به بهانه های مختلف از ارائه دارو خودداری می کنند.