صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ساعت ۲۰:۳۱
کد خبر: ۶۷۵۴۰۵
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۸ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
در گفتگو با «انتخاب»؛
محمود عباس‌زاده سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره پیشنهاد جوزپ بورل مبنی بر خارج شدن سپاه از لیست FTO و باقی ماندن  سایر بخش‌های این سازمان در این فهرست می‌گوید که به طور کلی بحث سپاه یک جنگ روانی است که غربی‌ها ایجاد کردند برای اینکه ایران را مقصر جلوه دهند در حالی که سپاه یک بحث حاشیه‌ای است و بر سر 5، 6 مورد هنوز اختلاف باقی‌ است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره پیشنهاد جوزپ بورل مبنی بر خارج شدن سپاه از لیست FTO و باقی ماندن  سایر بخش‌های این سازمان در این فهرست می‌گوید که به طور کلی بحث سپاه یک جنگ روانی است که غربی‌ها ایجاد کردند برای اینکه ایران را مقصر جلوه دهند در حالی که سپاه یک بحث حاشیه‌ای است و بر سر 5، 6 مورد هنوز اختلاف باقی‌ است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام خبر سفر معاونش -انریکه مورا- به تهران به فایننشال تایمز گفت که او به دنبال یک «راه حل میانی» برای پایان دادن به بن‌بستی است که بیش از یک سال تلاش‌های دیپلماتیک برای امضای توافق احیای برجام را تهدید می‌کند.

فایننشال تایمز همچنین گزارش داد که بورل در حال بررسی سناریویی است که در آن تعیین نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در FTO برداشته می‌شود اما سایر بخش‌های این سازمان ذیل فهرست باقی می‌مانند.

محمود عباس‌زاده در گفتگو با «انتخاب» در خصوص اینکه آیا این پیشنهاد از سوی ایران پذیرفتنی‌ست یا خیر، گفت: «بحث بولد کردن سپاه در ارتباط با این مذاکرات و تحریم و توافق، به باور من یک جنگ روانی‌ است که غربی‌ها شروع کردند. با توجه به اینکه توپ در میدان حریف است بدین معنا که غربی‌ها و امریکا حسن نیت و جدیت نشان نمی‌دهند و فکر می‌کنند که اگر روند را فرسایشی کنند و پوزیشن بازی به هم زنی بگیرند، ایران امتیاز می‌دهد. آن‌ها از این فرصت استفاده می‌کنند و می‌خواهند بگویند که مقصر عدم امضای توافق ایران است و به نوعی القا کنند که اگر توافق نشد، مرتبط با بحث سپاه است.»

وی ضمن تاکید بر اینکه امریکا می‌خواهد دو قطبی سپاه _ مردم را ایجاد کند، عنوان کرد: «بحث سپاه، یک بحث حاشیه‌ای‌ است چرا که ما با غربی‌ها در 5، 6 مورد اختلاف نظر داریم. یعنی مواردی داریم که می‌خواهیم با مذاکره تکلیفش مشخص شود. تا زمانی که تکلیف این موارد روشن نشود، ما نمی‌توانیم زیربار توافق برد_باختی که بردش با طرف غربی‌ها و باختش با ما باشد، برویم.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی افزود: «علاقه‌مندیم که در مذاکره به نتیجه برسیم، نتیجه‌ای که ما‌به‌ازای عملی و ملموس آن در سفره مردم هم دیده شود. به همین دلیل است که به نظر من مسائل مربوطه به سپاه یک جنگ روانی است. ترجیح نمی‌دهم که در داخل کشور در قاعده‌ای بازی کنیم که حریف تعیین کرده است. ما با غربی‌ها تفاوت نظراتی در خیلی از حوزه‌ها در مذاکره داریم و علاقه‌مندیم که تمام آن را حل کنیم، سپاه هم یک موردش است. آن‌ها سپاه را بولد می‌کنند تا فردا روز ایران را مقصر جلوه دهند. بنابراین توصیه‌ام این است که در این مسئله ریز نشویم. ممکن است در مذاکره در مورد شخصیت‌ها و نهادها یکی یکی صحبت کنند و مسائلی مطرح شود، من هم منکرش نیستم ولی آنچه ما دنبالش هستیم، رفع تحریم تمام نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی است.»

عباس‌زاده درباره چند مورد باقی‌مانده که مورد اختلاف است، بیان کرد: «مهمترینش بحث ضمانت اجرایی است. به هر حال امریکا یکبار از زیر تعهدات خود زده و از برجام خارج شده است آن هم بدون آنکه کوچک‌ترین خسارتی پرداخت کند. همچنین ما دنبال این هستیم که ساختار تکنولوژی هسته‌ای‌مان را حفظ کنیم و مواردی که مربوط به این ساختار است باید تعیین تکلیف شود. از طرف دیگر می‌خواهیم ساختار تحریم هم شکسته شود. این موارد یک سری جزئیاتی به همراه دارد که قصد داریم با غربی‌ها حل و فصلش کنیم.»

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا طرف مقابل رفع تحریم سپاه را در متن پیش‌نویس پذیرفته است یا خیر، گفت: «هنوز متن آماده نشده است.درباره 80، 90 درصد موارد صحبت شده و توافقاتی شفاهی هم صورت گرفته است. اما این توافق شفاهی به پیش نویس رسمی و تدوین شده‌ای، تبدیل نشده است. نمی‌توان گفت اسم نهادی در متن هست یا نیست.»