صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ساعت ۱۵:۰۸
کد خبر: ۷۱۴۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
از اعلام اجرای توافق توسط امیرعبداللهیان در سال گذشته تا «هدف» سفر امسال رئیسی به چین؛
محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور هدف از سفر قریب الوقوع ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به پکن را «نهایی کردن مکانیزم‌های عملیاتی کردن توافق جامع ایران و چین» عنوان کرده؛ این در حالی است که یک سال پیش حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در سفر به چین، رسما از آغاز اجرای توافق ۲۵ ساله میان تهران و پکن خبر داده بود. طنز ماجرا اینجاست که سند همکاری جامع و راهبردی ۲۵ ساله ربطی به دولت سیزدهم ندارد و در فروردین سال ۱۴۰۰ یعنی به امضا رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس سیاسی «انتخاب»: محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور هدف از سفر قریب الوقوع ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به پکن را «نهایی کردن مکانیزم‌های عملیاتی کردن توافق جامع ایران و چین» عنوان کرده است.

محمد جمشیدی توضیح داده است که «مکانیزم‌های عملیاتی کردن توافق جامع ایران و چین که در ابتدای دولت یک توافق روی کاغذ بود را پیش برده‌ایم و در این سفر نهایی کردن آن دنبال خواهد شد.

ابراهیم رئیسی قرار است روز سه شنبه ۲۵ بهمن به چین سفر کند.

اظهارات معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور درمورد هدف سفر رئیسی، در حالی است که یک سال پیش حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در سفر به چین، رسما از آغاز اجرای توافق ۲۵ ساله میان تهران و پکن خبر داده بود.

امیرعبداللهیان روز ۲۴ دی ماه سال گذشته پس از دیدار و گفتگو با «وانگ یی» همتای چینی خود در جمع خبرنگاران گفته بود: «که امروز برنامه همکاری جامع ایران و چین (همکاری ۲۵ ساله) وارد مرحله اجرا می‌شود.»

او گفته بود «ما همزمان با گفتگو‌ها در چین، مقدماتی را فراهم کرده بودیم که بتوانیم امروز را روز شروع اجرای توافق جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور اعلام کنیم.»

این در حالی است که در سفر هو، چون هوآ معاون نخست وزیر چین به تهران در آذر ماه سال جاری نیز حرف از توافق ۲۵ ساله به میان آمده بود. رسانه‌های دولتی در آن زمان اعلام کردند که اجلاس «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» میان معاون اول رئیس جمهور ایران و معاون نخست وزیر چین در سعدآباد، «به منظور بررسی راهکار‌های تقویت روند اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله تهران و پکن تشکیل شد» و «دو طرف ایرانی و چینی، ۱۶ نقطه تفاهم بین تهران - پکن را برای پیاده‌سازی تفاهم ۲۵ ساله دو کشور نهایی کردند.»

وزیر اقتصاد هم پس از این دیدار از نهایی شدن ۱۶ نقطه تفاهم بین دو کشور برای پیاده سازی تفاهم ۲۵ ساله خبر داده بود.

فارغ از اینکه توافق ۲۵ ساله ایران و چین اکنون در چه مرحله‌ای است و چقدر از آن اجرایی شده و چه دستاوردی ملموسی تاکنون داشته، اکنون سوال دیگر این است که دولت سیزدهم قرار است چند بار این توافق را به عنوان یک «دستاورد» برای خود به مردم بفروشد؟

یک سال و یک ماه از روزی که همین دولت سیزدهم رسما آن را روز اجرای توافق ۲۵ ساله ایران و چین نامیده، گذشته و دولت به جای آنکه توضیح دهد در این مدت دقیقا چه اتفاقاتی بر اساس این توافق رخ داده و چقدر از آن عملیاتی شده، مدام در حال مانور دادن روی اصل توافق و انتشار اخباری تبلیغاتی در خصوص آن است که هر بار یک تاریخ جدید از «اجرا»‌ی توافق را به مردم القا می کند.

طنز ماجرا اینجاست که سند همکاری جامع و راهبردی ۲۵ ساله ربطی به دولت سیزدهم ندارد و در فروردین سال ۱۴۰۰ یعنی در اواخر دولت حسن روحانی به امضا رسید. با این حال، دولت سیزدهم یک سال و نیم است که مشغول بالیدن به توافقی است که هیچ نقشی در امضای آن نداشته و هر بار نیز تاریخ جدید از اجرای آن را به مردم معرفی می‌کند و آن را در قالب دستاوردی جدید تحویل ملت می‌دهید.