صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ساعت ۲۳:۴۰
کد خبر: ۷۳۹۸۷
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۸ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۱
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خودروی لوکس دیکتاتور ایران، 935 هزار دلار به فروش رفت.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ؛ یک دستگاه خودروی «پلیموت ایکس ان آر» مدل ۱۹۶۰ که زمانی به محمد رضا پهلوی دیکتاتور مخلوع ایران تعلق داشت، در حراج خودروهای کلاسیک کالیفرنیا به مبلغ 935 هزار دلار به فروش رفت.



این خودروی شگفت انگیز، زمانی در اختیار شاه ایران بوده که «پیکان» به تازگی وارد ایران شد بود!

جزئیاتی از این خودروی شگفت انگیز

«پلیموت ایکس ان آر» خودرویی منحصر به فرد از نوع طرح های مفهومی است که برخلاف روال معمول در تولید این قبیل خودروها، با بدنه ای از جنس فولاد کماکان قابل راندن است و سرعتی معادل ۱۵۰ مایل در ساعت (حدود ۲۴۲ کیلومتر در ساعت) را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است.



آن چه «پلیموت ایکس ان آر» فروخته شده در حراج کالیفرنیا را از نمونه های مشابه متمایز می کند ماجرای شگفت انگیز این خودروی تاریخی است و سفرهایی است که این شاهکار طراحی در طول سالیان بین قاره های مختلف پشت سر گذاشته است.

پس از آنکه «ویرجیل اکسنر»، طراح نامی کمپانی کرایسلر، «پیلموت ایکس ان آر» را ارائه کرد و شرکت فوق این نمونه را برای مقاصد نمایشی و تبلیغاتی مورد استفاده قرار داد، «کاروزریا گیا»، تولید کننده بدنه خودرو، اتوموبیل یاد شده را خریداری کرد. «کاروزریا گیا» که خود پیلموت را سوار کرده بود تا مدتی مالکیت این خودرو را در اختیار داشت تا این که پادشاه ایران تصمیم به خرید این مرکب خوش پا گرفت. 



اما دست روزگار و گذر سالیان باعث شد پس از محمدرضا پهلوی، «پیلموت ایکس ان آر» از گاراژ یک کلکسیونر لبنانی سر درآورد و در جریان درگیری های لبنان مدت ها برای مصون ماندن آسیب احتمالی از مکانی به مکان دیگر جابجا شود.

سر انجام در سال ۲۰۰۸، پس از سال ها جابجایی، پلیموت ایکس آر را برای انجام تعمیر و بازسازی به مرکز بازسازی خودروی «آر ام» وابسته به حراجی «آر ام» فرستادند. با اینکه این خودروی به گونه ای شگفت از گزند سالیان و رویدادها در امان مانده بود و سالم به نظر می رسید، باز هم دو سالی طول کشید تا عملیات بازسازی و تعمیر پیلموت ایکس آر به انجام برسد.    

 

امروز هم بعد از سال ها، موتور پیلموت مانند گذشته های دور می غُرد و به گفته «ماریو ون رای»، مدیر کل مرکز بازسازی اتوموبیل های «آر ام» موتور این خودرو «صدای فوق العاده ای دارد.»






به گزارش انتخاب ؛ سی ان ان در مورد این که این اتوموبیل گرانقیمت و شگفت انگیز، چگونه سر از آمریکا در آورده و پول حاصل از فروش آن، به دست چه کسانی می رسد  توضیحی نداده است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۵۴
پژمان
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
مگه مال شاه نبوده مگه با پول مردم نخریده چرا میراث فرهنگی برای برگردوندنس کاری نکرده ؟
ناشناس
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
12 سیلندره؟!!
بهزاد
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
الان بعضیا ماشینایی دارن که این ماشین میشه پول رینگ و لاستیکشون!
ناشناس
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
خوبه که بدونیم چطور سر از آمریکا در آورده ولی مهمتر اینه که بدونیم بعد از انقلاب چطوری سر از لبنان در آورده
ناشناس
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
انگار شما در جامعه ما نیستی الان بجای یک ماشین انچنانی آقا زاده ها صدها ماشین آنچنانی دارند
فرید
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
ای آقا حالا اون باز شاه و دیکتاتور بوده ، الان که میگن تو پایتخت بعضی ها ماشینهای چند میلیون دلاری سوار میشن تازه شاه ودیکتاتور هم نیستند. (.... پای اونا که میگن ).
ناشناس
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
گزارش خوبی بود.ممنون از انتخاب
ناشناس
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
اینکه در مقابل خودرویی که برخی آقازاده های سوار میشن در حکم پیکان هم نیست
ali
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
یعنی حدودا 2 میلیارد تومان
بعد اونائی که الان توی تهران بوگاتی 6 میلیارد تومانی سوار میشن کی اند؟ دیکتاتور اند؟ خودی اند؟ غیر خودی اند؟..... اگه محمد رضاه شاه زنده بود باید بهش میگفتیم زرشک! اینم شد ماشین