پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : بلومبرگ نوشت: تانکر عظیم توقیفشده توسط نیروهای آمریکایی در نزدیکی ونزوئلا، سالها بخشی از ناوگان سایه بوده و قبلاً توسط مقامات آمریکایی بهخوبی شناخته شده بود بهخاطر نقش آن در تجارت نفت ایران.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: اسکیپر The Skipper در سال ۲۰۲۲ بهخاطر «حملونقل غیرقانونی نفت» مربوط به ایران و تحت نام قبلی خود Adisa مشمول تحریمهای آمریکا شد و این تانکر فوقالعاده بزرگ تمام ویژگیهای ناوگان سایه را دارد. این تانکر تحت پرچم جعلی گویان قرار دارد، مالکیت آن مبهم است و سن آن به گونهای است که باید به سمت قبرستان کشتیهای جنوب آسیا میرفت نه به یک پایانه صادرات نفت خام.
اوایل سال جاری، The Skipper دو بار انتقال نفت خام ایرانی در دریا به مقصد چین را تسهیل کرد، و سپس این ماه برای جمعآوری نفت ونزوئلا ظاهر شد، طبق دادههای ردیابی کشتی که توسط Kpler و Vortexa جمعآوری شده است. این اولین عملیات تأیید شده به این کشور آمریکای جنوبی از سال ۲۰۲۳ است.
مالک Skipper که در پایگاه دادههای دریانوردی Equasis به نام Triton Navigation Corp. ثبت شده و مدیر آن Thomarose Global Ventures Ltd. هر دو در نیجریه مستقر هستند، بلافاصله به درخواستها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.
یک تانکر فوقالعاده بزرگ (VLCC) ظرفیت حمل ۲ میلیون بشکه نفت را دارد و بر اساس دادههای ردیابی کشتی، بیشتر نفت احتمالاً Merey بوده است. این نوع نفت اغلب برای تولید قیر استفاده میشود و عمدتاً به چین صادر میشود.
طبق محاسبات S&P Global در سپتامبر در مجموع، ناوگان سایه ای که از صادرات نفت خام ونزوئلا، ایران و روسیه حمایت میکند، حدود ۹۷۸ کشتی است و تقریباً ۱۹٪ از ناوگان جهانی تانکرهای نفتی را تشکیل میدهد.