پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ایرنا: رئیس صداوسیما گفت: عدهای بدون اشراف به روشهای نظرسنجی، یافتههای این پژوهشها را زیر سوال میبرند و وقتی براساس نظرسنجیهای روشمند علمی، مخاطب رسانه ملی حدود ۷۰ درصد اعلام میشود، پذیرش این واقعیت برایشان سخت است و ناراحت میشوند.
پیمان جبلی در آیین نکوداشت هفته پژوهش که صبح روز دوشنبه، ۲۴ آذرماه برگزار شد، با اشاره به جایگاه پژوهش در صداوسیما اظهار کرد: یکی از اصول اساسی در زندگی همه انسانها که توصیه بزرگان معارف دینی هم بوده، اتقان در عمل است. ما باید با مبانی قوی و قابل اتکا، امور مهم کار و زندگی را همراه با اتقان پیش ببریم.
وی افزود: پژوهش از مهمترین ابزارهای اتقان در رسانه ملی است و همه تولیدات باید براساس یافتههای پژوهشی باشند. اگر بخواهیم در دستگاه عظیم فرهنگی صداوسیما و هدایت فرهنگی جامعه درست عمل کنیم، به آشنایی دقیق با واقعیتها نیاز داریم.
رئیس رسانه ملی تلاش همکاران پژوهشگر را شوقانگیز توصیف کرد و گفت: پیشرانی تولیدات رسانه ملی بر عهده پژوهشگران است. اگر رسانه ملی در دریایی متلاطم حرکت میکند، پژوهشگران چراغ راه ما هستند. اکنون در نقطهای قرار داریم که به هیچ تولیدی بدون پیوست پژوهشی نباید بودجه تخصیص دهیم که این امر هماکنون در دست اقدام است.
جبلی ادامه داد: در دوره تحول رسانه ملی تأکید جدی بر نقشآفرینی پژوهش داریم و پژوهشگران لبه تماس ما با جامعه و مایه اعتبار رسانه ملیاند و در بیش از چند دهه گذشته یافتههای مبتنیبر مبانی علمیشان یاریرسان ما در تصمیمات رسانه بوده است.
وی با تأکید بر اینکه نقد غیرعلمی و تشکیک در یافتههای علمی مرکز تحقیقات نباید ایمان و عزم راسخ پژوهشگران را در مسیری که طی میکنند، سست کند، عنوان کرد: میراث علمی و دانش پژوهشی مستمری که در رسانه ملی در دورههای مختلف شکل گرفته، همواره چراغ راه است.
رئیس سازمان صداوسیما در ادامه از ضرورت انجام پژوهش مطابق با جدیدترین روشها و الگوهای علمی نیز سخن گفت و خطاب به پژوهشگران حاضر در این آیین، عنوان کرد: ما نباید هرگز از ابزارها و امکانات جدید در افکار سنجی، نظرسنجی و جامعهسنجی عقب بمانیم. ارتباطات علمیبا سایر مراکز پژوهشی نیز باید در دستور کارتان باشد. در مواقعی شاید به همکاری دوجانبه با سایر نهادهای پژوهشی معتبر کشور نیاز باشد. مبادله اطلاعات، روششناسیها، شیوههای نوین در جامعهسنجی و پژوهش بسیار مهم است.
جبلی ادامه داد: معتقدم درخشانترین پژوهشها، پژوهشهای صداوسیما با چند دهه افتخار است و بر جامعیت و مرجعیت مرکز تحقیقات با بهروز بودن و همکاری با سایر نهادهای علمی، افزوده میشود.
وی همچنین به آسیبشناسی و واکاوی علل نقاط ضعف در حوزه پژوهشها نیز توجه داد و گفت: تحلیل دادهها اهمیت بسیاری دارد، زیرا تحلیل صحیح و دقیق، جلوی انتقادات غیرعلمی را میگیرد. مسئلهشناسی نو به نو نیز مهم است. باید در این زمینه افقگشا باشیم؛ مسئلهشناسی با تغییرات فرهنگی، نسلی و فناورانه و مصرف رسانه ضرورتی بیش از قبل پیدا کرده است. در تمام نقشها و جایگاههای صداوسیما پیشرو بودن و نگاه دقیق به مسائل جامعه ضروری است.
رئیس رسانه ملی در بخشی از سخنان خود با اشاره به زحمات فراوان پرسشگرانی که در سرما و گرما و شرایط سخت محیطی با مراجعه به اقصینقاط شهری و روستایی کشور نظرات مردم را در باب موضوعات مختلف و ازجمله میزان مخاطب رسانه ملی احصا میکنند، افزود: عدهای بدون اشراف به روشهای نظرسنجی، یافتههای این پژوهشها را زیر سوال میبرند و وقتی براساس نظرسنجیهای روشمند علمی، مخاطب رسانه ملی حدود ۷۰ درصد اعلام میشود، پذیرش این واقعیت برایشان سخت است و ناراحت میشوند. اگر کسانی هستند که از شنیدن این جمله که نزدیک به ۷۰ درصد مردم جامعه مخاطب رسانه ملی هستند ناراحت میشوند، بگذارید در غم و ناراحتی باقی بمانند. مطمئن باشید اگر ما در کنار روشهای علمی موجود از روشهای به روز و با جامعیت بیشتر استفاده کنیم؛ مشخص میشود که مخاطب محتوای تولیدی رسانه ملی در بسترهای مختلف از جمله فضای مجازی، این هم بالاتر است.