پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : فیش حقوقی که چادرملو را لرزاند!
۲۳ آذرماه ۱۴۰۴ همزمان با انتشار صورتهای مالی یکی از شرکتهای زیرمجموعه چادرملو، تصویری در شبکههای اجتماعی بازنشر شد. این تصویر، فیش حقوقی احسان احمدی، مدیرعامل شرکت گروه ارزش آفرینان سها بود. فیش حقوقی مدیرعامل زیرمجموعه مهم و کلیدی چادرملو، رقمی بالغ بر ۴۷۰ میلیون تومان را نشان میداد.فیش حقوقی ۴۷۰ میلبون تومانی احسان احمدی در حالی چندبرابر سقف حقوق مدیریتی است که شرکت گروه ارزش آفرینان سها نیز عملکرد قابل توجهی از خود به جای نگذاشته است. سودخالص ارزش آفرینان سها با مدیریت احسان احمدی تنها ۴ درصد افزایش پیدا کرده است. درحالیکه هزینههای اداری و عمومی شرکت ارزش آفرینان سها، حدود ۴۰۰ درصد بیشتر شده است. این شرکت تحت مدیریت احسان احمدی در نیمه نخست ۱۴۰۳ حدود ۱۳ میلیارد تومان هزینههای اداری و عمومی گزارش کرده است درحالیکه در ۶ ماهه ۱۴۰۴ این رقم به ۶۵ میلیارد تومان رسیده است! درصد از حقوق و دستمزد کل شرکت سهم احسان احمدی است
هزینه حقوق و دستمزد شرکت ارزش آفرینان سها تحت مدیریت احسان احمدی، در نیمه نخست ۱۴۰۳ حدود ۸ میلیارد تومان بوده است. اما با افزایشی قابل توجه، حقوق و دستمزد این شرکت در ۶ ماهه ۱۴۰۴ به ۲۴ میلیارد تومان رسیده است. باتوجه به فیش حقوقی منتشر شده از احسان احمدی، به فرض آنکه دستمزد او در ۶ ماه گذشته نیز همین مقدار بوده باشد، احمدی در ۶ ماهه ۱۴۰۴ بیش از ۲ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان دریافتی داشته است. این رقم معادل ۱۱ درصد از کل حقوق و دستمزد شرکتی است که ۷۳ نفر پرسنل دارد. میانگین حقوق و دستمزد در شرکت ارزش آفرینان سها زیرمجموعه چادرملو در ۶ ماهه ۱۴۰۴، حدود ۵۵ میلیون تومان است. اما مدیرعامل به تنهایی ۴۷۲ میلیون تومان دریافتی داشته است. درواقع حقوق احسان احمدی، بیش از ۸ برابر میانگین حقوق و دستمزد در این شرکت کوچک بوده است. وقتی چنین ارقام نجومی در هلدینگ چادرملو پرداخت شده است، چطور فرید دهقانی به عنوان مدیرعامل این هلدینگ، اطلاعی نداشته است؟برکناری احمدی؛ مدیریت قاطع یا واکنش نمایشی دهقانی؟
نکته قابل توجه این ماجرا و افشایی که رخ داده است، واکنش فرید دهقانی مدیرعامل چادرملو است. پس از انتشار تصویر فیش حقوقی نجومی احسان احمدی، فرید دهقانی سریعا او را برکنار کرد. پس از این برکناری توسط فرید دهقانی، مدیرعامل چادرملو، برخی انسانرسانهها در فضای مجازی، فضای تبلیغاتی برای دهقانی ایجاد کردند. فضای تبلیغاتی به خصوص در توییتر، به نحوی فرید دهقانی را ستایش میکردند که انگار دهقانی تازه به مدیرعاملی چادرملو منصوب شده و از این فیش نجومی باخبر نبوده است.
فرید دهقانی، مدیرعامل جوان چادرملو، از آذر ۱۴۰۳ به مدیرعاملی این شرکت بزرگ معدنی منصوب شد. دهقانی به عنوان مدیرعامل یک هلدینگ، موظف است از اتفاقاتی که در شرکتهای زیرمجموعه رخ میدهد، مطلع باشد و از کم و کیف مخارج و منابع این شرکتها آگاه باشد. درنتیجه چنین تبلیغاتی برای دهقانی در فضای مجازی، منطقی نیست و احتمال میرود بابت این تبلیغات و مدح فرید دهقانی، هزینه شده باشد.
فرید دهقانی مدیرعامل چادرملو اگر از فیش حقوقی مدیرعامل شرکت زیرمجموعه و کلیدی خود، اطلاع نداشته و پس از رسوایی او را برکنار کرده است، پس باید اخطار بگیرد و نشان از ضعف مدیریتی او دارد که نمیداند در هلدینگ چادرملو چه اتفاقاتی رخ میدهد. اما اگر مدیریت خوبی داشته و میدانسته چه اتفاقاتی در هلدینگ چادرملو درحال رخ دادن است و سکوت کرده بوده، پس خود نیز در این رسوایی نقش موثری داشته است.
البته باید گفت که حقوق یک مدیرعامل، در مجمع عمومی و جلسات هیئت مدیره مصوب میشود و صورتجلسه آن در نهایت به دست شرکت مادر میرسد. به عبارت سادهتر، حقوق ماهانه احسان احمدی، در مجمع عمومی آن شرکت تصویب شده و صورتجلسه آن در نهایت به مدیران هلدینگ چادرملو رسیده است.
افزایش نگرانکننده هزینههای اداری چادرملو با مدیریت دهقانی
فرید دهقانی که بابت فیش حقوقی نجومی و افزایش هزینههای اداری و عمومی، احسان احمدی را برکنار کرده است، بهتر است بابت هزینههای اداری و عمومی چادرملو نیز پاسخگو باشد. هزینههای اداری و عمومی چادرملو تحت مدیریت دهقانی در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۴، افزایش چشمگیر ۷۸ درصدی داشته است. این هزینهها از ۶۵۹ میلیارد تومان به هزار و ۱۷۲ میلیارد تومان رسیده است.
درکنار افزایش ۷۸ درصدی هزینههای اداری عمومی چادرملو با مدیریت فرید دهقانی، هزینههای جزئی بانک نیز افزایش قابل توجهی داشته است. هزینه حقوق و دستمزد چادرملو در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۴ بیش از ۶۸ درصد افزایش داشته و از ۷۲ میلیارد تومان به ۱۲۲ میلیارد تومان رسیده است.درواقع افشای فیش نجومی احسان احمدی مدیرعامل شرکت ارزش آفرینان سها، شرکت زیرمجموعه چادرملو، ابعاد پنهانی را از چادرملو افشا کرد. افزایش نگرانکننده هزینههای اداری و عمومی چادرملو با مدیریت فعلی، موضوعی است که بایستی شفاف شود. بی اطلاعی مدیرعامل شرکت مادر از اتفاقات شرکت زیرمجموعه نیز دیگر مسئله مهمی است که موجسواری رسانهای روی آن، نه تنها تاثیر مثبت نداشته بلکه نشاندهنده خلاءهای جدی در یک مجموعه است.