صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

شنبه - ۰۶ دی ۱۴۰۴
کد خبر: ۹۰۲۲۱۱
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۶ - ۰۶ دی ۱۴۰۴
ریتانـی بروسکی نمونه‌ای شاخص از نسل تازه‌ای از ستاره‌های یوتیوب است که خارج از ساختار سنتی هالیوود به موفقیت رسیده‌اند. او که در سال ۲۰۱۹ با یک ویدیوی اتفاقی در تیک‌تاک مشهور شد و شغلش در بانک را از دست داد، به لس‌آنجلس رفت و امروز صاحب استودیوی مستقل، پادکست بسیار پرشنونده و برنامه گفت‌وگومحور «Royal Court» است. تایم او را جزو ۵۰ خالق محتوای برتر ۲۰۲۵ معرفی کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فایننشال تایمز نوشت: بریتانـی بروسکی نمونه‌ای شاخص از نسل تازه‌ای از ستاره‌های یوتیوب است که خارج از ساختار سنتی هالیوود به موفقیت رسیده‌اند. او که در سال ۲۰۱۹ با یک ویدیوی اتفاقی در تیک‌تاک مشهور شد و شغلش در بانک را از دست داد، به لس‌آنجلس رفت و امروز صاحب استودیوی مستقل، پادکست بسیار پرشنونده و برنامه گفت‌وگومحور «Royal Court» است. تایم او را جزو ۵۰ خالق محتوای برتر ۲۰۲۵ معرفی کرده است.
 
به گزارش «انتخاب»؛ بروسکی تنها نیست. شمار فزاینده‌ای از خالقان یوتیوب، استودیوهای مستقل خود را در سایه غول‌هایی مانند دیزنی و وارنر برادرز راه‌اندازی کرده‌اند. مدیران یوتیوب، به رهبری نیل موهان، این جریان را «هالیوود جدید» می‌نامند؛ ادعایی که در شرایط بحران هالیوود سنتی—پس از همه‌گیری، اعتصابات، رکود گیشه و ضربه استریمینگ—بیش از پیش جدی گرفته می‌شود.
 
یوتیوب اکنون فقط پلتفرم ویدیوهای کوتاه نیست؛ این شرکت به بازیگری کلیدی در پادکست، موسیقی، ورزش زنده و حتی تلویزیون خانگی آمریکا تبدیل شده است. از سال ۲۰۲۴، آمریکایی‌ها یوتیوب را بیشتر از موبایل، روی تلویزیون تماشا می‌کنند و این پلتفرم در مجموع مصرف تلویزیونی و استریم از نتفلیکس و دیزنی جلو زده است.
 
گام نمادین یوتیوب، تصاحب حق پخش انحصاری مراسم اسکار از سال ۲۰۲۹ است؛ اتفاقی که به ۵۰ سال همکاری اسکار با شبکه ABC پایان می‌دهد. مدیران یوتیوب می‌گویند این کار هم مخاطبان جوان‌تر و جهانی را جذب می‌کند و هم به هدف تبدیل شدن یوتیوب به «کانون فرهنگ» کمک خواهد کرد، آن هم در شرایطی که بینندگان اسکار طی دهه‌ها کاهش یافته‌اند.
 
مدل اقتصادی یوتیوب تفاوتی بنیادین با هالیوود سنتی دارد. به‌جای پرداخت دستمزد ثابت، خالقان فقط در صورت جذب مخاطب و تبلیغ درآمد دارند و ۵۵ درصد درآمد تبلیغاتی را دریافت می‌کنند. این مدل اگرچه رقابتی و پرریسک است، اما قدرت، کنترل و استقلال بی‌سابقه‌ای به خالقان موفق می‌دهد و برخی از آن‌ها—مانند مستربیست—به ثروت‌های عظیم رسیده‌اند.
 
در نهایت، یوتیوب در حال بلعیدن قالب‌های کلاسیک تلویزیون، به‌ویژه برنامه‌های گفت‌وگومحور شبانه است. برنامه‌هایی مانند Hot Ones یا Royal Court نشان می‌دهند که فرمول‌های قدیمی می‌توانند برای نسل دیجیتال بازآفرینی شوند، آن هم در زمانی که آینده تاک‌شوهای تلویزیونی زیر فشار سیاسی، اقتصادی و کاهش مخاطب مبهم شده است. به نظر می‌رسد «هالیوود جدید» بیش از آنکه در استودیوها شکل بگیرد، روی پلتفرم‌ها ساخته می‌شود.