صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۲ تير ۱۴۰۵
کد خبر: ۹۲۷۲۲۹
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۱ - ۰۲ تير ۱۴۰۵
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که «ونس اخیراً مدعی شده که هیئت ایرانی، برخلاف برخی اخباری که منتشر شده، پس از تهدیدات ترامپ جلسه مذاکره را ترک نکرد و گفت‌وگوها تا ساعت ۱ بامداد ادامه داشت. با توجه به اینکه این اظهارات با برخی روایت‌های قبلی درباره علت توقف مذاکرات در تعارض به نظر می‌رسد، روایت دقیق جمهوری اسلامی ایران از آنچه در آن جلسه رخ داد چیست؟» گفت: من همیشه به شما قول دادم روایت برایتان نگویم؛ واقعیت را بگویم. جلسه چهارجانبه با حضور ایران، آمریکا و دو میانجی از حدود ساعت ۳ بعدازظهر شروع شد و حدود یک ساعت و نیم ادامه پیدا کرد. قرار بر این شد که پس از یک وقفه کوتاه نیم‌ساعته، جلسه ادامه پیدا کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که «ونس اخیراً مدعی شده که هیئت ایرانی، برخلاف برخی اخباری که منتشر شده، پس از تهدیدات ترامپ جلسه مذاکره را ترک نکرد و گفت‌وگوها تا ساعت ۱ بامداد ادامه داشت. با توجه به اینکه این اظهارات با برخی روایت‌های قبلی درباره علت توقف مذاکرات در تعارض به نظر می‌رسد، روایت دقیق جمهوری اسلامی ایران از آنچه در آن جلسه رخ داد چیست؟» گفت: من همیشه به شما قول دادم روایت برایتان نگویم؛ واقعیت را بگویم. جلسه چهارجانبه با حضور ایران، آمریکا و دو میانجی از حدود ساعت ۳ بعدازظهر شروع شد و حدود یک ساعت و نیم ادامه پیدا کرد. قرار بر این شد که پس از یک وقفه کوتاه نیم‌ساعته، جلسه ادامه پیدا کند.
 
وی ادامه داد: در همین فاصله، ما با اظهارات مهم و تهدیدآمیز مقامات آمریکایی مواجه شدیم. نشست چهارجانبه پس از آن تشکیل نشد و بحثی که ادامه یافت، تبادل پیام از طریق میانجی‌ها بود. لذا ما پس از تصمیم به توقف مذاکرات به صورت چهارجانبه، هیچ تماس مستقیمی با طرف آمریکایی نداشتیم. تصمیم ایران در پیشبرد اهداف کشور این بود که ما از طریق میانجی‌ها به تبادل پیام ادامه بدهیم. نتیجه‌اش را هم همگی شاهد بودید.
 
 قرار نیست جایگاه اروپا با «نق‌زنی» ارتقا پیدا کند
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که «به نظر می‌رسد اروپایی‌ها خواهان ایفای نقش فعال در بحث مذاکرات هستند؛ چرا که وزیر خارجه فرانسه مدعی شده است که هر تصمیمی درباره رفع تحریم‌های سازمان ملل باید با نظر و مشارکت قدرت‌های اروپایی در شورای امنیت همراه باشد. موضع وزارت خارجه را نسبت به این اظهارات چیست؟» گفت: خود کرده را تدبیر نیست. اروپایی‌ها به دلیل رفتار خود در این، دو سال، خود را به حاشیه راندند. ما فراموش نکنیم که در جریان داستان موسوم به اسنپ‌بک، طرف‌های اروپایی هیچ اختیار و اراده‌ای از خودشان نشان ندادند و رفتار بسیار غیرمسئولانه‌ای داشتند. در جریان دو جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران نیز مواضع بسیار ناشایستی اتخاذ کردند و دنیا شاهد این رفتار است. این رفتار غیرمسئولانه قطعاً باعث اعتبار و افزایش جایگاه طرف‌های اروپایی نخواهد شد. اروپا اگر می‌خواهد در موضوعات بین‌المللی نقش ایفا کند، باید رویکردهای خود را تغییر دهد، تصمیم بگیرد رفتار مستقل و مسئولانه‌ای داشته باشد؛ با نق‌زنی قرار نیست جایگاه اروپا ارتقا پیدا کند.