صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ساعت ۱۳:۱۳
کد خبر: ۹۳۳۷۱
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۵ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۱
سرویس اندیشه "انتخاب" در این مورد، تنها به ذکر روایتی از امیرالمومنین(ع) اشاره می کند که در جلد 28 وسائل الشیعه باب 22 از ابواب مقدمات حدود و احکام عمومی بدان اشاره شده و در آن حضور و نگریستن به اجرای حدود در آن به شدت تقبیح شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طی روزهای اخیر، بسیاری به دلیل شور و اشتیاق گروههایی از مردم برای تماشای مراسم حد یا اعدام ، گلایه کرده و نسبت به رواج و تشدید چنین اخلاقی هشدار داده اند.

سرویس اندیشه پایگاه خبری "انتخاب" در این مورد، تنها به ذکر روایتی از امیرالمومنین(ع) اشاره می کند که در جلد 28 وسائل الشیعه باب 22 از ابواب مقدمات حدود و احکام عمومی بدان اشاره شده و در آن حضور و نگریستن به اجرای حدود در آن به شدت تقبیح شده است:



تصویر فوق، مردم را برای تماشای یک مسابقه پرهیجان نشان نمی دهد، این همه آمده اند تا مراسم اعدام را تماشا کنند

 یعقوبی از پدرش نقل می کند امیرالمومنین(ع) در سفری به بصره، شاهد هجوم مردم برای دیدن صحنه اجرای حد بوده اند و این موضوع عامل سؤال حضرت از قنبر شده که: "برو ببین این افراد که هستند و برای چه هجوم آورده اند!" و قنبر پس از رؤیت این جمعیت به حضرت عرضه می دارد که برای دیدن اجرای حد هجوم آورده اند. حضرت پس از نگاه به چهرۀ افراد مهاجم می فرمایند: زشت باد چهره هائی که دیده نمی شوند مگر در حوادث زشت و تلخ؛ این آدم ها فضول رجال و مردمند –یعنی ته مانده های جامعه که در ادبیات امروز از آنان به اراذل و اوباش تعبیر می شود – قنبر، آنان را از چشم من دور ساز!
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
جناب آقای پیراسته فر
با سلام
احتراماً، این که عده ای از مؤمنین باید ناظر بر اجرای حکم باشند روایت نیست، آیه قرآن است. در آیه نیامده است که عده ای از "ناس" که شامل همه مردم اعم از مؤمن و کافر است شاهد بر اجرای حکم باشند. در آیه نیامده که عده ای از اهل کتاب که شامل یهودیان و نصاری و مسلمانان است شاهد اجرای حکم باشند. در آیه نیامده که گروهی از مسلمانان که اعم از مسلمان مؤمن و مسلمان غیر مؤمن است شامل اجرای حکم باشند.
جناب آقای پیراسته فر
قبل از ادامه مطلب از جنابعالی سؤال می کنم که مگر نباید نصف سهمین را به سادات فقیر داد؟ آیا شما برای پرداخت سهم سادات یک دسته اسکناس به دست می گیرید و سر خیابان می ایستید و به هر رهگذری مقداری پول می دهید به این امید که شاید در بین آنها تعدادی سید فقیر هم باشد و یا این که سید فقیر را با وسواس شناسایی می کنید و دین خود را ادا می کنید؟
حالا بپردازیم به ادامه مطلب:
اگر در قرآن آمده است که گروهی از مؤمنین باید شاهد بر اجرای حدود باشند، آیا معنایش این است که همه "ناس" را برای اجرای حکم فرا بخوانید که شاید در بین آنها گروهی مؤمن هم باشند؟ و یا این که از حضور غیر مسلمان غیر مؤمن باید جلوگیری شود. آیا خبرنگار خارجی غیر مسلمان غیر مؤمن که با هدف بی آبرو کردن ما در جهان با دوربین خود ناظر بر اجرای حکم است هم شامل آیه قران می شود؟ آیا زن مسن مؤمنی که بیماری قلبی دارد نیز شامل آیه قرآن است؟ آیا زن حامله بچه به بغل هم باید ناظر بر اجرای حکم باشد. آیا کودکان خردسال هم شامل هستند؟
جناب آقای پیراسته فر
مطلب به این سادگیها نیست. اگر دستور خداوند تبارک تعالی در قرآن مجید آن است که گروهی از مؤمنین باید ناظر بر اجرای حکم باشند -که چنین است- باید گروهی از مؤمنین با شرایطی خاص شناسایی و گزینش شوند، تا غیر مسلمانان، و مسلمانانی که هنوز شایستگی داشتن لقب مؤمن را پیدا نکرده اند شاهد بر اجرای حکم نباشند، زیرا که بر اساس دستور کتاب آسمانی ما "باید گروهی از مؤمنین ناظر بر اجرای حکم باشند" و لاغیر
ناشناس
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
اولا مگه هر کس میخوان اعدام کنن میارن وسط مردم اعدام میکنن دوما بعضی از اعدام ها علنی است افرادی که باعث ناراحتی افکار عمومی شدن برای اینکه درس عبرت بشن برای اونهایی که یک تلنگر لازم دارن و برای دادن احساس امنیت به مردم سوما برای اینکه وقتی کسی جرم بزرگی را مرتکب شده مردم نگویند فلانی فلان خطای بزرگ را کرد بعد هم ازاد شد یا مدتی رفت زندان و تمام شد و شایعات درست بشه و از بزرگی گناه نزد مردم کاسته بشه چهارم شما که اصلاح طلبین این روایتتون ادم فکر میکنه اصولگرایین پنجم معصومین حرفهای متفاوتی دارند که شنونده باید عاقل باشه وهابیهام برای شما ایه قران میارن وحرفشونو ثابت میکنن اما حقیقت مثل فرمول ریاضی است حتی یک جواب اشتباه هم اون فرمول از صحت میندازد فرمول حقیقت همه جا درست است نه یک جا درست یک جا غلط
هادی کاظمی
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
حضرت علی (ع) در همه حوزه های علمی و عملی بهترین الگو برای همه جهانیان است زمانی که نهج البلاغه را مطالعه می کنم عشقم به مولا علی هر روز بیشتر می شود
محمد مهدی
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
علی مولا
علی مولا
علی
علی
حقیقت
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
روایت از منظر های متفاوت جای بررسی دارد!
به نظرم برداشتتان سطحی بوده است.
الم
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
فردا شریعتمداری درکیهان یک سند رومیکنه که شما عوامل ساواک و استکبارهستید
ناشناس
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
فقط میشه گفت نمونه این ملت هیچ کجای دنیا وجود نداره
امان ازاین ملت که حتی جان کندن افراد هم براشون تفریح هست
امیر
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
این روایت را به قوه قضائیه و صدا و سیما بفرستید و در تمام روزنامه ها چاپ کنید
ناشناس
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
نیازی هم به ذکر این چنین مطالبی از حضرت علی (ع) نیست. قطعا بدانید چنین شخصیت بزرگی، نظری جز این نداشته اند.
ناشناس
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
عليرغم زشت بودن اين صحنه ها ولي ذكر اين حديث در تناقض با كيفيت اجراي حكم كه عمومي بودن ان ميباشد است
ناشناس
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
اونایی که عبرت بگیرن هرگز اینجا ها نیستند که ببینند. اینا مشتی بی کار و بی احساسند.گاهی سوت هم میزنند و حال میکنند انگار استادیوم امده اند.
ناشناس
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
قابل توجه چه کسی ؟ مردم یا سیستم قضایی که نمایش اعدام با بلیط رایگان راه می اندازد؟
محامد
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
فوق العاده جالب بود ولی شگفت انگیز نه
مخاطب
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
مرد مؤمن در کشور بلازده ی ما خود مسئولین وقتی قراره حکمی رو اجرا کنند از یک هفته قبل پلاکارد میزنن تا ملت رو دعوت به دیدن کنند
ناشناس
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
مثله اعدام قاتل داداشی که دنیا امده بودن
ناشناس
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
جانم علی
amir
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
درود بر امیرالمومنین با این تعبیر زیبا.
ناشناس
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
یعنی این حدیت را قوه قضائیه نمی دانست تاسف برای ما
ناشناس
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
دولت وقتی ا ستادیوم میگیره برای اجرای حد واز قبل اعلا م میکنه یعنی هم داره ترویج می کنه هم اینکه خیلی نوع خلاف عادی میشه برا مردم
خليل همايي
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
خوب است اين گونه روايات توسط روحانيون در صدا و سيما كه مخاطب عام دارد، بيان شود .بعيد است اقشاري كه با سايت هاي خبري تحليلي مرتبط هستند و از بينش اجتماعي بالاتري برخوردارند ،جزء تماشاچيان چنين صحنه هايي باشند و مصداق كلام حضرت امير عليه السلام قرار گيرند
محمدي مشگيني
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
هميشه دوست دارم انتقام بگيريم ولي از بخشش و رحمت خبري نيست اساس بشريت برپايه دوستي و بخشش است و ارزشهاي والاي انساني رحمت و گذشت است هميشه سخنان خوب مي زنيم ولي در عمل اينگونه نيستيم راستي چرا؟
ناشناس
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
البته هر چه به عقب تر برگردیم آمار جرم وجنایت کمتر می شود چه رسد در زمان امیر المؤمنین علی علیه السلام.
بی شک جان دادن انسانی بر روی دار مجازات ویا اجرای حد مانند قطع ید ورجم هیچ لذتی ندارد الا اینکه شخص به قصاء القلب دچار شده است بنابراین دیدن قصاص واجرای حد برای عبرت گرفتن مردم بسیار سودمند است.
ناشناس
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
احسنت
Ali
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
پس ما کی‌ میخوایم به فرموده‌های مولا علی‌ گوش بدیم و اونارو سر منشأ زندگیموین قرار بدیم ؟!
پیراسته فر
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
روایات دیگری نیز ازمعصومین(ع) داریم که "گروهی ازمومنان باید شاهد جریان اجرای حدباشند.
لطفاً یؤمن بعض ویکفرببعض نباشید.
امید 17ساله
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
انتخاب با این مطلبت گل کاشتی! عشق و علاقم به امام علی خیلی بیشتر شد
ناشناس
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
کو گوش شنوا؟؟؟