دین دولین که یک سناریست تراز اول بوده، در نخستین تجربهاش در مقام یک کارگردان فیلم حادثهای و چشمگیری را رو کرده که یک ماهی است در جمع 10 فیلم پرفروش جهان سینما خودنمایی میکند. «جئو استورم» نشانگر طوفانهای مهلک و ویرانیهای مهیبی است که از عملکرد ضعیف ماهوارههای کنترلکننده شرایط زیستی کره زمین برمیخیزد و هرچند بخشی از آن خیال و فانتزی است اما ریشه در شرایط ناگوار فعلی کره خاکی دارد که بشر با سوءرفتارهای خود آن را پیوسته به سمت ویرانی هرچه بیشتر سوق میدهد.
210 در ازای 120
«Geostorm» با بودجهای 120 میلیون دلاری و با پولسازیای که تا دیروز (یکشنبه 14 آبان) به 210 میلیون دلار رسیده بود، پای رؤسای جمهوریها و وزیران دفاع و امثال آن را نیز به میان میکشد تا ضمن خلق هیجان از حساسیت و اهمیتی بگوید که فجایع زیستی در دنیای امروز دارد و احتیاج به مدیریتهای قوی برای مهار شدن دارند و فیلم جدید دین دولین که او سناریوی آن را هم به اتفاق پل گویوت نوشته، حاکی از آن است که لااقل در امریکا و سیستمهای حکومتی و نظارتی آن خبری از این گونه مدیریتها و اشراف و هوشیاری لازم نیست.
پیامدهای کنار کشیدن مرد متخصص
«جئو استورم» بر کاراکتر کلیدی جیک لاوسون (با بازی جرارد باتلر که در دو دهه اخیر پیوسته برای ایفای نقش جیمز باند هم مد نظر قرار داشته) متمرکز است و او یک متخصص اکوسیستمها و طراح محیطهای زیستی است که پس از بروز فجایع زیست محیطی متعدد در سطح جهان مأمور ابداع یک سیستم پیشرفته ماهوارهای موسوم به «پسر هلندی» به قصد کنترل بهتر شرایط آب و هوایی و مدیریت طوفانهای مدهش میشود اما «مو از ماست کشیدنها»ی مفرط و بیهوده دولت امریکا سبب دلسردی و کنارهگیری این مرد و روی کار آمدن برادر وی مکس (با بازی جیم استرجس) در رأس این پروژه میشود و بهوی تحمیل میکنند که در ارتباط نزدیک با وزیر خارجه امریکا لئونارد دکو (اد هریس) کار کند. اما این تغییر همان و وقوع فجایع زیستمحیطی در یک استان افغانستان و گوشهای از هنگکنگ همان و عجیب بودن قضیه به حدی است که استان افغانستان بر سر سوءعملکرد ماهوارههای کنترلکننده به کلی یخ میزند و در هنگکنگ براثر شدت گرما یک آتشسوزی مهیب به راه میافتد.
هشدار آخر
برای رئیس جمهوری امریکا اندرو پالا (اندی گارسیا) چارهای جز قبول اشتباهات در انتصابها و نحوه مدیریت اوضاع و رویکرد مجدد به جیک لاوسون نمیماند ولی به جیک در بدو بازگشت گفته میشود که اگر هرچه سریعتر ماهوارههای کنترلکننده شرایط زیستی زمین را به وضعیت نرمال بازنگرداند، عارضه موسوم به «جئو استورم» که ترکیب از همه طوفانها است کل کره زمین را نابود خواهد کرد و همزمان با این اعلام خطر یک گردباد مخوف توکیو را هم درمینوردد و تلی از خاکستر در بخشهایی از این شهر و اطراف آن به جا میگذارد. در نهایت جیک لاوسون میپذیرد که با کمک دخترش هانا (تالیتا بیتمن) و برخی اعضای سرگشته شاغل در پروژه ماهوارهها موضوع را مدیریت و طوفانهای بزرگ «در راه» را مهار کند و چون با یک کار هالیوودی ساخته کمپانیهای برادران وارنر و اسکای دنس مواجه هستیم، عملیات نجات در نهایت هیجان و دلهره و بهصورت دقیقه نودی و در حالی که جهان از دست رفته بهنظر میآید، به سامان میرسد و ماهوارهها شروع بهکار طبیعی میکنند. و طوفانها مهار میشوند و زندگی در سطح کره خاکی پایان نمییابد.
اهمیت فراوان فناوریهای تصویری
در فیلمی که مدیریت تصویربرداری آن با روبرتو شیفر بوده و کریس لبنزون و جان رفوا کار تدوین را انجام دادهاند و موسیقی متن کار لورن بالفی تازه اوج گرفته است، اضافه بر آمدن نام امثال دانییل وو، ریچارد شیف و ابی کورینش در جمع بازیگران و در کنار نامدارترهایی که اسمشان پیشتر آمد، این عظمت تصاویر و کار فوقالعاده گروههای فنی و متخصصان جلوههای تصویری است که چشمها را خیره میکند و سلاح اصلی در بیان ماجراهایی است که تا وقتی امریکای پر حیله و برخی دولتهای سهلانگار غربی اداره مسائل محیط زیستی را در سطح جهان در دست دارند، احتمال وقوع آن وجود دارد و نباید آن را یک تصور سینمایی صرف تلقی کرد، ضمن اینکه طوفانهای متعدد ومهلت سالهای اخیر که بخشهایی از قاره امریکا و بویژه ایالات متحده را ویران کرده نیز موجب همذات پنداری بیشتر تماشاگران غربی با موضوع و کاراکترهای این فیلم شده، به طوری که تماشای آن را مصداق و آینهای از شرایط حقیقی سالهای اخیر خود و منجمله امسال و البته بدتر شدن اوضاع در سالهای آینده میدانند و مردمی که پس از تماشای این فیلم با وضوحی بیش از گذشته میگویند از این طوفانها باید بشدت ترسید و از ورطه آن گریخت.