arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۰۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۸ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲

خانه سینما یک قدم تا بازگشایی؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهدي عظيمي ميرآبادي با نامه رييس سازمان سينمايي مسؤول تشكيل هيأت پيگيري بازگشايي خانه سينما شد.

به گزارش اننتخاب به نقل از بانی فیلم،  تنها يك روز پس از آنكه وزير ارشاد گفت « خبر جديدي درباره خانه سينما نداريم.» خبرهاي تازه درباره بازگشايي خانه سينما از راه رسيد. ابتدا نامه‌اي از سوي شمقدري خطاب به مهدي عظيمي منتشر شد كه براساس آن رييس سازمان سينمايي، معاون فعاليت‌هاي سينمايي اين سازمان را مأمور تشكيل هيأت پيگيري بازگشايي خانه سينما كرد.

يك ساعت بعد از انتشار اين خبر نوبت به اسفنديار رحيم‌مشايي رسيد. رحيم‌مشايي در پاسخ به اين پرسش ايسنا درباره اينكه گفته مي‌شود بنابر اظهارات برخي افراد و مسؤولان، ممكن است بازگشايي خانه سينما به دولت بعدي موكول شود تأكيد كرد كه «حتماً» خانه سينما در دولت دهم بازگشايي خواهد شد.

مشايي كه از او به عنوان گزينه دولت براي شركت در انتخابات رياست جمهوري نام برده مي‌شود در محل كارش پذيراي تعدادي از اهالي سينما نيز شد. اعضاي اتحاديه 2 (ضياء هاشمي، حسين فرح‌بخش، محسن علي‌اكبري و احمد نجفي) به همراه چهره‌هايي چون افسانه بايگان، فريبا كوثري، مسعود اطيابي، حسين محب‌اهري و... در دفتر جنبش عدم تعهد حاضر شدند و به گفت‌وگو با رييس دبيرخانه جنبش عدم تعهد پرداختند.

در روزهايي كه با نزديك شدن به انتخابات رياست‌جمهوري، سينما نيز با سياست پيوند يافته، در موضوع بازگشايي خانه سينما چهره‌هاي سياسي نيز ورود پيدا مي‌كنند. هرچند به نظر مي‌رسد حكمي كه جواد شمقدري براي معاونش صادر كرده خود محل دعواي تازه‌اي است كه مي‌تواند باز هم بازگشايي خانه سينما را به تأخير بيندازد.

تشكيل هيأت پيگيري بازگشايي خانه سينما با دستور شمقدري

جواد شمقدري كه منتقدانش مي‌گويند علاقه‌اي به بازگشايي خانه سينما ندارد با صدور نامه‌اي مهدي عظيمي ميرآبادي را مسؤول تشكيل هيأت پيگيري بازگشايي خانه سينما كرد.

در متن نامه رييس سازمان سينمايي به شرح ذيل كه خطاب به عظيمي ميرآبادي، معاون فعاليت‌هاي سينمايي سازمان سينمايي نوشته شده چنين آمده است:
«با توجه به تدوين نهايي اساسنامه خانه سينما و آغاز مراحل تصويب و ثبت آن در مراجع قانوني، به جنابعالي مأموريت داده مي‌شود با تشكيل هيأت پيگيري بازگشايي خانه سينما، نسبت به تسريع در مراحل انجام كار هماهنگي و نظارت لازم را صورت دهيد.

تاريخ ابلاغ اين نامه به معناي آغاز دوره يك ماهه‌اي است كه در تبصره ماده يك اساسنامه براي قانوني شدن صنوف سينمايي متقاضي براي عضويت در مجمع عمومي مهلت داده شده است.»
بند آخر نامه شمقدري تأكيد بر تعيين مهلت زماني يك ماهه براي ثبت قانوني اصناف در وزارت ارشاد دارد. آن هم در حالي كه بيشتر صنف‌هاي زير مجموعه خانه سينما هنوز حاضر به ثبت در وزارت ارشاد نشده‌اند و بعيد به نظر مي‌رسد در ضرب‌الاجل تعيين شده از سوي شمقدري رؤساي اين صنف‌ها حاضر به انجام چنين كاري شوند.

از نامه شمقدري چنين استنباط مي‌شود كه اصنافي كه حاضر به ثبت در وزارت ارشاد نشوند جايي در خانه سينما نخواهند داشت.

نكته‌اي كه خيلي زود واكنش محمدمهدي عسگرپور را در پي داشت. مديرعامل خانه سينما اعلام كرد شمقدري با نامه اخيرش نشان داد علاقه‌اي به بازگشايي خانه سينما ندارد.

از سوي ديگر اعضاي هيأت‌مديره خانه سينما ترجيح دادند فعلاً سياست سكوت را در پيش بگيرند. احتمالاً در روزهاي آتي بايد منتظر واكنش خانه سينمايي‌ها در قبال نامه جواد شمقدري باشيم.
آنچه مشهود به نظر مي‌رسد ايجاد تنش در مسير بازگشايي خانه سينما به نفع هر تشكل و جريان سياسي‌اي باشد به نفع سينماي ايران نيست.

درخشنده: سينما نبايد وجه‌المصالحه هيچ جرياني عنواني قرار گيرد

پوران درخشنده معتقد است: صنوف بايد ثبت قانوني شوند و يك شماره ثبت داشته باشند كه بتوانند حقوقشان را مطالبه كنند و به نوعي مورد گيرند.

كارگردان «هيس دخترها فرياد نمي‌زنند» در اين باره بيان داشت: معتقدم كه به هر حال خانه سينما بايد باز شود و ما به مكاني به نام خانه صنوف مختلف كه متشكل از صنف‌هاي گوناگون است نياز داريم. مسئله‌اي بوده كه داشتيم و بعد بسته شده و تلاش بر اين است كه دوباره باز شود. براي دوباره باز شدن شرايطي هم وجود دارد كه يكي از اين شرايط (چه خانه سينما بازگشايي و چه به شكل ديگري بازگشايي شود) هويت قانوني داشتن اعضاي صنوف است.

مطلبي كه اهميت دارد اين است كه هيچكس در هيچ شرايطي نتواند يك صنف را از بين ببرد. ما بايد ثبت قانوني شويم و يك شماره ثبت داشته باشيم كه بتوانيم حقوق خودمان را طلب كنيم و به نوعي مورد حمايت قرار بگيريم. اينطور نباشد كه با تغيير هر دولت و رييس جمهوري اين خانه يا مجمع صنفي از هم پاشيده شود. هر صنفي بايد يك جايگاه تعريف شده قانوني براي خودش داشته باشد و اعضايش از يك حمايت قانوني برخوردار شوند.

مطلب مورد اهميت اين است كه البته قرار بر اين شده كه محقق شود. به هر حال هر صنفي مي‌تواند اساسنامه خودش را با چيزي كه مد نظر ارشاد است تطبيق دهد و البته مسلما اين تطبيق بر اساس مطلبي است كه خود صنف تشخيص مي‌دهد كه مثلاً چه بندهايي بايد به اساسنامه اضافه شود يا چه بندهايي كم شود. براساس نظريات كارشناسي هر صنف، بايد اين اتفاق بيفتد و ماهيت قانوني پيدا كنيم. اينكه هر كسي در هر شرايطي بيايد و به نفع خودشان بهره‌برداري كند درست نيست.

درخشنده تصريح كرد: خانه سينما يا هر اسم ديگري بايد از مجموع تمام صنوف سينمايي شكل بگيرد، باز شود، انتخابات در آن انجام شود و ما مجدداً به آن جايگاهي كه بايد داشته باشيم برگرديم. چون به هر حال ما نيازمند چنين فضايي هستيم و اين فضا هم نبايد تحت تأثير فضاي سياسي كشور قرار بگيرد و با هر وزش بادي بلرزد و از هم پاشيده شود.

وي با اشاره به صحبت‌هاي رحيم مشايي كه بازگشايي خانه سينما را تا پايان دولت دهم حتمي دانسته، اظهار كرد: من نمي‌دانم تحت چه شرايطي اين صحبت‌ها انجام شده. چون به هر حال اعضاي خانه سينما نشست‌هايي با رييس‌جمهور داشتند و شايد آقاي مشايي هم صحبت‌هاي ايشان را تأييد كرده‌اند كه اين اتفاق بايد تا پايان دولت دهم بيفتد، اما اينكه در اين دوران كه يك شرايط خاص سياسي است چنين صحبت‌هايي مطرح مي‌شود طبيعتاً حرف ديگري است!
درخشنده گفت: اميدوارم سينما وجه‌المصالحه هيچ عنواني قرار نگيرد، چرا كه سينما در ارتباط مستقيم با مردم معنا پيدا مي‌كند. ما براي مردم هستيم، براي آنها كار مي‌كنيم و آگاهي دادن فرهنگي به مردم وظيفه ماست. ما به هيچ عنوان نبايد بازيچه مسائل سياسي (در هيچ گروه، دسته و...) قرار بگيريم. منظورم از ما صنوف، نهادهاي هنري- فرهنگي است كه نبايد تحت تأثير اين مسائل سياسي قرار گيرد.

محسن علي اكبري: مقصود همه، بازگشايي خانه سينماست

محسن علي‌اكبري تأكيد كرد هدف نهايي شوراي عالي سينما بازگشايي خانه سينماست.
علي اكبري به «باني فيلم» گفت: بحث‌هايي كه تا امروز در جلسات شوراي عالي سينما مطرح شده است در جهت بازگشايي خانه سينما بوده است، كمااينكه چند مورد اصلاحيه به متن اساسنامه وارد شد و به مرحله اعمال هم رسيد. همه امور انجام شده است و فكر مي‌كنم به زودي به طور رسمي اعلام خواهد شد.

وي در ادامه درباره رحيم‌مشايي و صحبتي كه در مورد بازگشايي خانه تا پايان دولت دهم داشته است، افزود: من در آن جلسه حضور داشتم و مي‌دانم كه آقاي رحيم مشايي قصد ورود به چنين مبحثي را نداشت و پس از پافشاري اهالي رسانه بر سر اين موضوع، ايشان گفت من موافق بازگشايي خانه هستم. موضوع بحث اصلا جنبش غير متعهد بود و كشف روش بهترين راه تعاملات فرهنگي بين كشورهاي عضو اين جنبش. وقتي موضوع خانه سينما مطرح شد، ايشان اشاره كرد كه بهتر است موضوع اصلي جلسه به حاشيه كشيده نشود، اما توضيح مختصري داد و اصلاً نمي‌شود اينطور برداشت كرد كه وي قصد تبليغات سياسي براي خود را داشته است.

محسن علي‌اكبري در خاتمه اضافه كرد: موضوع اين است صنوفي كه مي‌خواهند در اين خانه فعاليت داشته باشند، بايد حتماً به طور قانوني ثبت شده باشند. در واقع در آن جلسه درباره خانه سينما تنها دو موضوع مطرح شد: يكي تغيير اساسنامه و بازگشايي خانه سينما و ديگري بحث ثبت قانوني صنف‌ها براي ادامه فعاليت‌شان.

بهرام دهقان: اين صحبت‌ها اصلاً جاي بحث ندارد

بهرام دهقان صحبت‌هاي اخير مطرح شده درباره خانه سينما را بي‌اهميت عنوان كرد. دهقان طي صحبت كوتاه خود با «باني فيلم» گفت: خانه سينما با بي‌خردي بسته شد و ماجراي بازگشايي آن هم به همين شكل  دارد دنبال مي‌شود. من فكر مي‌كنم اين حرف‌هايي كه دارند مطرح مي‌كنند چندان جدي نيستند و نمي‌توانند جدي باشند. خانه سينما يك تشكيلات قانوني با ضوابط قانوني خودش بود و حالا هم كه  به تعطيلي كشيده شده با اين صحبت‌هاي بي‌پايه و اساس نمي‌توان روند بازگشايي آن را دنبال كرد.

خندان کوچکی: در اساسنامه‌ خانه سینما کمیته بازگشایی نداریم

وکیل خانه سینما تاکید کرد: چیزی به نام کمیته بازگشایی در اساسنامه خانه سینما و یا تغییرات پیشنهادی برای این اساسنامه وجود ندارد.

جمال خندان کوچکی- نماینده خانه سینما در هیات7 نفره اصلاح اساسنامه این موسسه- به دنبال ابلاغ مسئولیت تشکیل هیات پیگیری بازگشایی خانه سینما به مهدی عظیمی از سوی جواد شمقدری، توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش ايسنا وي در اين يادداشت  با اشاره به ابراز نگرانی تعدادی از صنوف سینمایی عضو خانه سینما، از تغییر تعدادی از مواد اساسنامه‌ی این موسسه از جمله تفویض حق امضای اسناد تعهدآور، چک‌ها و قراردادهای استخدامی خانه سینما به ناظر مالی وزارت ارشاد که استقلال خانه سینما را مخدوش می‌نماید، اظهار کرده است:« با توجه به اینکه نظر اکثریت اعضای هیات از جمله نمایندگان خانه سینما و همچنین آقای جوزانی نماینده محترم ریاست جمهوری صرفاً بر حق نظارت وزارت ارشاد بر امور خانه سینما بوده و دخالت در امور اجرایی خانه سینما از سوی وزارت ارشاد را پسندیده نمی‌دانستند و با توجه به حسن نیت و نظر مسئولین عالی کشوری و همچنین وزارت ارشاد درخصوص حل و فصل مسائل مربوط به خانه سینما، انشاالله هنگام بررسی پیش نویس نهایی تغییرات اساسنامه در وزارت ارشاد، مشکل خاصی از این جهت پیش نخواهد آمد.»
مضافاً به اینکه هیات مدیره خانه سینما پس از این، باید مطابق قانون نسبت به دعوت مجمع عمومی خانه سینما و ارائه این تغییرات به مجمع عمومی اقدام نماید که نمایندگان محترم صنوف مختلف عضو خانه سینما می‌توانند هنگام تصویب تغییرات اساسنامه در مجمع عمومی، نقطه نظرات خود را اعلام و عند الاقتضاء در خصوص آن با مقامات ذیربط به رایزنی بپردازند .»
وکیل خانه سینما درخصوص ابلاغ اخیر صادر شده از سوی معاونت سینمایی وزارت ارشاد جهت تمهید آغاز مجدد فعالیت خانه سینما و همچنین شروع مهلت یک ماهه برای ارائه اساسنامه صنوف عضو خانه سینما به وزارت ارشاد مندرج در ماده یک اساسنامه خانه سینما بیان کرده است:« تعیین این مهلت و دیگر موارد مطروحه از جمله‌ی تغییرات پیشنهادی در اساسنامه است که تا زمانی‌که به تصویب مجمع عمومی خانه سینما نرسیده و به موجب آگهی صادره از سوی اداره ثبت شرکت‌ها در روزنامه رسمی کشور منتشر نشده است، برای هیچ شخص حقیقی و حقوقی لازم الاتباع نیست.»

خندان همچنین درباره تشکیل کمیته بازگشایی خانه سینما که در نامه اخیر معاونت سینمایی وزارت ارشاد به آن اشاره شده، تاکید کرده است:« چیزی به نام کمیته بازگشایی در اساسنامه خانه سینما و یا تغییرات پیشنهادی برای این اساسنامه وجود ندارد و در سلسله جلسات هیات 7 نفره اصلاح اساسنامه نیز در این خصوص هیچگونه بحث و اظهار نظری صورت نپذیرفته است و بدیهی است که هیات مدیره خانه سینما نمایندگی این موسسه جهت رتق و فتق امور مربوطه را به عهده خواهد داشت.»
 
دبیر هیأت ساماندهی صنوف سینمایی: هیچ دلیلی برای عدم تکمین سینماگران از قوانین کشور وجود ندارد

سعید الهی دبیر هیأت ساماندهی صنوف سینمایی متذکر شد اگرچه انتقاد صحیح و کارساز به عملکرد هر مدیر فرهنگی از جمله شمقدری حق هر سینماگر است ولی هیچ دلیلی برای عدم تمکین صنوف سینمایی از قوانین جاری کشور وجود ندارد.
 
سعید الهی دبیر هیأت ساماندهی صنوف سینمایی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در برخی گفتگوهای انجام شده، تلویحاً برخی دوستان فعال در صنوفی که از قانونی شدن سرباز می زنند معتقدند به دلیل بودن آقای شمقدری در جایگاه ریاست سازمان سینمایی حاضر به ثبت قانونی صنف متبوعه خود نیستند که به نظر می رسد اینگونه اظهار نظرها، بی انصافی مسلم در قبال اعضای زحمتکش خانواده بزرگ سینماست که در حال حاضر از بسیاری از امکانات صنفی به طور قانونی محروم اند.
 
سعید الهی خاطر نشان ساخت: مگر قانون ثبت موسسات و مراکز فرهنگی با آمدن آقای شمقدری تدوین شده که با رفتن دولت دهم و احتمال آمدن تیم جدید مدیریتی در حوزه سینما بخواهد تغییری در آن ایجاد شود؟

وی ادامه داد: برخی به گونه ای تحلیل می کنند که انگار قرار است رئیس بعدی سازمان سینمایی همواره غیر قانونی عمل کند و به هر گونه مقررات و ضوابط فعلی در حوزه سینما پشت پا بزند و این دقیقاً خلاف تأکیدات بزرگان کشور از جمله مقام معظم رهبری در سخنان اخیرشان است.
 وی گفت: این نگاه مثل این است که شخصی از رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوشش نمی آید و یا انتقادی به عملکردش دارد و برای تلافی، مدام از چراغ قرمز عبور کند و یا سبقت غیرمجاز بگیرد!

وی اضافه کرد: بر مبنای مصوبه سال 1375 شورای عالی انقلاب فرهنگی که حکم قانون دارد ، هرگونه موسسه، مرکز و یا صنف و گروهی که محور فعالیت آنها فرهنگی است می بایست از هیأت رسیدگی به موسسات فرهنگی وزارت ارشاد مجوز گرفته و پس از درج آگهی در روزنامه رسمی فعالیت نماید.

ضمن اینکه سایر مجوزها متناسب با نوع فعالیت در حوزه سیاسی، بازرگانی و یا بخش کارگر و کارفرمایی نیز باید پس از کسب مجوز از وزارت ارشاد صادر شوند.

دبیر هیأت ساماندهی صنوف سینمایی گفت: متاسفانه در طول مدیریت جواد شمقدری آنچه که نادیده گرفته شد تلاش وی در فعالیتهای زیر ساختی حوزه سینما بود که ثبت قانونی و مستقل صنوف و هویت بخشیدن به اهالی سینما در مراجع حقوقی از آن جمله است.

وی یادآور شد: شک ندارم که بزرگان و متولیان صنوف سینمایی کاملاً واقفند و با توجه به شرایط جامعه و نظام اداری ایران می دانند قانونی شدن صنوف، اولین گام صحیح در تدوین سایر قوانین سینمایی و بالطبع تامین امنیت شغلی همه سینماگران در مقاطع مختلف زمانی است.

الهی خاطر نشان ساخت: البته در گفتگوهای متعددی که ظرف یکسال گذشته با اهالی محترم سینما در صنوف مختلف داشتیم مشخص شد بسیاری از تردیدها برای قانونی شدن، ناشی از تاثیر فضای کاذب روانی و رسانه ای و نگاه منفی به قوانین و یا ارتباط گیری با دستگاه های دولتی است.

وی گفت: این در حالیست که تکیه بر قانون چه درست و چه غلط، بخشی از زندگی اجتماعی و عقلانیت است و تصمیمات فردی و لجبازی ها تنها منجر به هرج و مرج و دور ماندن انسانها از حقوق حقه خودشان می شود.

سعید الهی در ادمه این گفتگو به بازگشایی خانه سینما اشاره کرد و گفت: قطعاًکسی راضی به هزینه کردن از نظام و دولت خدمتگزار در موضوع خانه سینما در رسانه های بیگانه و معاند نیست و تلاش همگان برای بازشدن این مجموعه فرهنگی است ولی این بحث نباید نافی حرکت در مسیر قانون و در چارچوب مقررات عمومی کشور باشد.

وی گفت: قانونی شدن صنوف برای حضور در نخستین مجمع عمومی خانه سینما پس از باز شدن یک اصل بوده و تلاش اهالی سینما برای دریافت مجوز ارشاد همچون 11 صنف فعلی که قانونی شده اند عین درایت است.

وی با ابراز تأسف از اینکه برخی صنوف از فرصت تاریخی پیش آمده برای ثبت خود در طول یکسال گذشته استفاده نکرده اند ، گفت: هیأت ساماندهی در طول این مدت همواره تلاش نموده تا موانع موجود را مرتفع کند تا سینماگران بدون دغدغه موفق به ثبت قانونی خود شوند و از این پس نیز در مهلت یکماهه آتی تا باز شدن خانه سینما در خدمت صنوف سینمایی خواهد بود .

نظرات بینندگان