arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۲۹۰۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۹ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۲

کره شمالي خواستار بازگشت به مذاکرات شش جانبه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ايسنا: رسانه‌هاي چيني اعلام کردند که يک نماينده کره شمالي در دومين روز سفرش به چين به درخواست‌هاي پکن جواب مثبت داد و پيشنهاد از سرگيري مذاکرات شش جانبه پيرامون خلع سلاح هسته‌يي پيونگ يانگ را داد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس با اعلام اين خبر گزارش داد که پس از چندين ماه تنش بين چين و کره شمالي که متحدان قديمي هستند، به نظر مي‌رسد که سرانجام چو ريونگ هه، نماينده کره شمالي در ديدار با ليو يونشان، رهبر حزب کمونيست چين احترامي را که پکن به دنبال آن بود به رسميت شناخت.
چو از تلاش‌هاي چين براي برقراري صلح و ثبات و نيز بازگرداندن شبه جزيره کره به مسير گفت‌وگو و مذاکره تشکر کرد و گفت که کره شمالي مايل است پيشنهاد طرف چيني را بپذيرد و با همه کشورهاي مربوطه مذاکره داشته باشد.
خبرگزاري مرکزي کره شمالي که خبرگزاري رسمي دولت اين کشور است، اشار‌ه‌اي به اين مصالحه نکرد و به جاي آن به نقل از چو اعلام کرد که پيونگ يانگ به حفظ روابط دوستانه طولاني‌اش با پکن متعهد است.
اقدامات اخير کره شمالي که در ماه‌هاي گذشته دست به آزمايشات هسته‌يي و موشکي زد، موجبات عصبانيت پکن را فراهم کرده بود، زيرا چين احساس مي‌کرد پيونگ يانگ توجهي به علاقه پکن به حفظ ثبات منطقه‌يي ندارد. چين براي اين که ناخرسندي خود را از کره شمالي نشان دهد در حمايت از تحريم‌هاي سازمان ملل عليه کره شمالي به آمريکا پيوست و به تعامل با بانک تجارت خارجي کره شمالي پايان داد.
ناظران روابط کره شمالي و چين مي‌گويند که در صورتي که پيونگ يانگ قول نداده بود که به مسير ديپلماسي که چين خواستار آن بود باز گردد، پکن از پذيرش سفر چو به اين کشور خودداري مي‌کرد.
کوي يينگ‌جيو، يک استاد بازنشسته مطالعات کره در دانشگاه پکينگ در اين باره گفت: رابطه آن‌ها متزلزل است، بنابراين سعي دارند اين رابطه را بهبود بخشند. علاوه بر آن مي‌خواهند روابط‌شان با آمريکا را نيز بهتر کنند و براي اين کار به ميانجي‌گري چين نياز دارند.
به گزارش شبکه خبري مرکز چين، ليو پنجمين رهبر حزب کمونيست چين در ديدار با چو خواستار "گام‌هاي ملموس براي رفع تنش‌ها" و بازگشت زود هنگام به مذاکرات شش جانبه پيرامون خلع سلاح هسته‌يي کره شمالي که آمريکا، کره جنوبي، ژاپن، روسيه، چين و کره شمالي در آن شرکت دارند، شد.
پيونگ يانگ، چو را به عنوان نماينده ويژه کيم جونگ اون، رهبر کره شمالي به پکن فرستاد و ناظران معتقدند که انتظار مي‌رود چو به عنوان نماينده رهبر کره شمالي با شي جين‌پينگ، رييس‌جمهور چين نيز ديدار و گفت‌وگو کند.
نظرات بینندگان