arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۳۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۸ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۲

آلمان ها استراحت فرودگاهي مسافران را با «کابين خواب»، امکانپذير مي کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آلمانی ها برای جلوگیری از خستگی مسافران ترانزیت فرودگاهی، «کابین خواب» ساختند.

به گزارش انتخاب، کانال دوم تلویزیون دولتی آلمان، «سِت.دِ.افِ» با اشاره به اینکه در عصر فناوری، حفظ آرامش انسانها، یک مزیت محسوب می شود، افزود: بخصوص زمانی که ما در محیط های پرتراکم انسانی از جمله پایانه های راه آهن یا فرودگاهها حضور داشته باشیم که مملو از سر و صدا هستند. در این محیطها صدایی که از ناحیه صحبتهای مردم با صدای بلند ایجاد می شود همینطور زنگها و اصوات هشدار دهنده بخش پیج این مراکز و حتی زنگ گوشی های تلفن همراه مسافران، عذاب دهنده اند. اما این به اصطلاح، کپسولها یا کابینهای خواب می توانند یکی از راه حلهای این مشکل به شمار روند. اشتباه نکنید، منظور ما از کپسول خواب، قرص های خواب آور نیست بلکه منظور اتاقکهای مجهزی است که بطور مثال با استقرار در فرودگاههای بین المللی و شلوغ به مسافران، امکان استراحت می دهند.

آندرا شِفلر، خبرنگار کانال سِت.دِ.اف که برای معرفی این فناوری به فرودگاه مونیخ آمده بود، گفت: تمام روزها، اینجا همینطور، شلوغ است. وی با اشاره به اینکه برای مسافری که با بین پرواز قبلی و بعدی اش، ده ساعتی فاصله است، چاره ای جز انتظار، خوابیدن یا نشستن بر روی صندلی های فرودگاه نیست، ابراز داشت: البته مسافران می توانند در این فضاها چرتی بزنند اما این خواب کوتاه بعضا می تواند به از دست پرواز یا حتی بی توجهی به وسائل مسافران منجر شود.

شفلر با بیان اینکه به نظر می رسد اکنون چاره ای برای حل این مشکل بوجود آمده است، گفت: باید هر طور شده با این لحظات خسته کننده، مقابله و از تشدید استرس جلوگیری کرد. چون یک مسافر از پا افتاده و خسته در چنین شرایطی، بیشتر بدنبال یک رختخواب می گردد. برای یافتن یک تخت استراحت در فرودگاه، این کابینهای خواب پیش بینی شده و در سالن ترانزیت فرودگاهی که مسافران، منتظر پروازی دیگر هستند، مستقر شده اند. آندرا شفلر ادامه داد: من در اینجا یک اتاقک کوچک سه و نیم متری را دیدم که البته هزینه استفاده از آن، ارزان هم نیست. بله؛ آنچنان که بر روی صفحه نمایش لمسی این اتاق مشاهده می شود، کرایه استفاده از آن، به قرار ساعتی پانزده یورو است. او با اشاره به اینکه پس از تعیین مدت ساعت درخواستی، مبلغ کل را با کارتهای بانکی می شود، پرداخت کرد، گفت: با نهایی شدن پرداخت، در کابین باز می شود.

این کابین خواب برغم فضای کوچکش اما هوای مطبوعی دارد. برای دانشجویان و جوانان نیز پخش موسیقی و نیز تعبیه منبع تغذیه رایانه های کیفی پیش بینی شده است. یورگ پُل از شرکت تولید کننده این اتاقک در شهر مونیخ آلمان در این خصوص گفت: ما این کابین خواب را برای مسافران ترانزیتی طراحی کرده ایم. البته مسافرانی که قصد سفرهای تفریحی را نیز دارند در حین مدت حضورشان در فرودگاه می توانند از این اتاقک استفاده کنند.

شفلر افزود: بعد از هر بار استفاده، این کابین برای استفاده بعدی سایر مسافران، بکلی سرویس و نظافت می شود. مسافران آلمانی در گفتگو با خبرنگار کانال دوم تلویزیون دولتی آلمان، طراحی و استقرار این کابینهای خواب را بویژه در فرودگاههای بین المللی، فکر و ایده ای نو دانستند و راحتی و تمیز بودن فضای داخل کابین را ستودند. با اینحال تنها عیب این کابین راحت، گران بودن آن است؛ بویژه برای اعضای خانواده هایی که هر کدام باید بطور جداگانه در آن به استراحت بپردازند.
نظرات بینندگان