arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۴۷۱۰
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۱ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۲

حدادعادل: دانشگاه آزاد اتاق فکر تظاهرات خیابانی در سال 88 بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حدادعادل در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات اظهار داشت: اگر 4 سال پیش این دانشگاه به اتاق طراحی تظاهرات خیابانی تبدیل نمی شد امروز وضعیت دانشگاه این نبود امیدوارم دانشگاه به وضعیت عادی خود برگردد وبه آزادی بیان در دانشگاه اعتقاد دارم.

به گزارش خبرنگار مهر ، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در سخنرانی امروز خود در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات با بیان این که دانشگاه کارکرد اصلی خود که پیشبرد علم است را فراموش کرده است، اظهار داشت:  اکنون مقدرات دانشگاه‌ها تابع دعوای سیاسی خارج از دانشگاه شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه آزاد از همان زمان تاسیس با موضع‌گیری‌های سیاسی روبرو بود، افزود: دانشگاه آزاد بر این اساس تاسیس شد که با مدرک‌گرایی مقابله کند، اما عده‌ای از دانشجویان تندرو ادعا کردند این دانشگاه را فلان شخص ایجاد کرده تا در برابر جنبش دانشجویی، بدیلی به وجود بیاورد. این دانشجویان می‌گفتند که ثروتمندان به دانشگاه آزاد می‌روند و مستضعفان به دانشگاه‌های ملی و آنها دعوای بیهوده چپ و راست را به دانشگاه آزاد کشاندند.

نماینده مردم تهران در ادامه تصریح کرد: ‌در هشت سال اخیر به دلیل دیگری مخالفت با دانشگاه آزاد آغاز شد و این دانشگاه از تاثیر موضع‌گیری سیاسی برکنار نبود البته خود دانشگاه آزاد نیز با وزارت علوم دو رقیب بودند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم با اشاره به این‌که سیاسی کردن دانشگاه اشتباه است، خاطرنشان کرد: من معتقدم دانشگاه باید سیاسی باشد اما باید همسو با راهبردهای اصلی کشور باشد و نه اینکه حیات خلوت یک جریان باشد. دانشجو باید سیاسی باشد اما  باید به گونه‌ای عمل کند که به علم‌آموزی خدشه‌ای وارد نشود.

وی با بیان اینکه در نظام ما همان‌طور که به گسترش دین توجه می‌شود به گسترش علم هم باید توجه شود، تصریح کرد: برای حفظ استقلال باید علم را تقویت کنیم و اگر من رییس‌جمهور شوم شاید بهتر از بقیه نامزدها می‌توانم به مسائل آموزش عالی سر و سامان بدهم.

حدادعادل در ادامه با بیان اینکه امام خمینی و رهبر انقلاب شخصیت‌های علمی هستند، خاطرنشان کرد: این کشور همواره در طول تاریخ دانش‌پرور و علم‌خیز بوده است و اکنون در آسیا از لحاظ علمی فقط از چین پایین‌تر است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم همچنین با اشاره به اینکه یکی از گفتمان‌هایی که رهبری در کشور ترویج کرده‌اند، گفتمان جهاد علمی است، تصریح کرد: من خود را متعهد برای خدمت در عرصه علم می‌دانم و معتقدم اگر از لحاظ علمی عقب باشیم دچار عقب‌ماندگی صنعتی و اقتصادی می‌شویم و عزت ما دچار خدشه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به افزایش کمی تعداد دانشجویان پس از انقلاب اسلامی، گفت: قبول دارم توسعه کمی بی‌رویه مشکلاتی را به وجود آورده است اما من امیدم را از آینده قطع نمی‌کنم و معتقدم دانشگاه‌ها می‌توانند رشد کنند. نکته مهم این است که ما دانشگاه‌ها را در میان توده مردم برده‌ایم.

حدادعادل افزود: یکی از مصیبت‌های ما توسعه بی‌رویه علوم انسانی با محتوای غیرنقادی شده است و همچنین یکی از ریشه‌های بیکاری دانشجویان، عدم تناسب رشته‌های دانشگاهی با بازار کار است.

وی اضافه کرد: تاکید من بر آموزش معطوف به کار، آموزش معطوف به اشتغال و پژوهش معطوف به صنعت است و من معتقدم باید بین دانشگاه و صنعت ارتباط ایجاد کرد.

این کدیدای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در ادامه با بیان اینکه دولت من یک دولت دانش‌بنیان خواهد بود که به دستاوردهای علمی توجه می‌کند، خاطرنشان کرد: باید مهارت فکر کردن و ورزیدگی برای پژوهش را در دوران مدرسه در دانش‌آموزان ایجاد کنیم.

حداد عادل در ادامه و در پاسخ به این پرسش که برنامه شما برای اشتغال دانشجویان و همچنین استفاده از دانشجویان در دولت چیست، تصریح کرد: من معتقدم که توسعه منطقی در رشته‌های دانشگاهی باید صورت بگیرد. ما به آمایش سرزمینی دانشگاهی نیاز داریم تا توسعه رشته‌های دانشگاهی را اصلاح کنیم.

وی گفت: من از دستاوردهای دانشجویان استفاده می‌کنم. برنامه من این است که مشکلات کشور را در اختیار وزارت علوم قرار دهم و از دانشجویان ارشد و دکتری حمایت مالی کنم تا آنها زندگی متوسطی داشته باشند و بتوانند وقت خود را زیر نظر استاد به پژوهش بپردازند تا سود این پژوهش‌ها به دولت برسد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در پاسخ به این پرسش که برنامه شما برای مقابله با آنچه خفقان در دانشگاه‌ها خوانده می‌شود، چیست، اظهار داشت: اگر چهار سال پیش دانشگاه به اتاق طراحی تظاهرات خیابانی تبدیل نمی‌شد امروز وضعیت دانشگاه اینگونه نبود.

حداد عادل اظهار امیدواری کرد که دانشگاه به وضعیت عادی خود برگردد و گفت: به آزادی بیان در دانشگاه اعتقاد دارم.

وی در پاسخ به این پرسش که شما تخصص علم اقتصاد ندارید پس چگونه می‌خواهید مشکلات اقتصادی کشور را حل کنید، گفت: در بین هشت کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری فقط محسن رضایی در اقتصاد تحصیل کرده که البته من نمی‌دانم وی در کجا درس خوانده است. فکر نکنید اگر کسی گفت من اقتصاد می‌دانم می‌تواند با اندیشه خود معجزه کند. معتقدم هر چه مسئولیت یک مسئول بیشتر می‌شود به عقل و خرد بیشتر نیاز پیدا می‌کند و نیازش به تخصص کمتر می‌شود.

حدادعادل گفت: رییس‌جمهور باید نقش هماهنگ‌کننده بخش‌های مختلف را داشته باشد و من سعی می‌کنم در مسائل اقتصادی از اساتید متنوع و با تجربه علم اقتصاد به افراد بخش خصوصی استفاده کنم.

نظرات بینندگان