arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۹۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۰: موسویان پیشنهاد کرد که روحانی، معاون اول شود

خاطرات هاشمی رفسنجانی: آقاى [سیدحسین] موسويان آمد و گفت، اعضاى حزب اعتدال و توسعه، حزب را جدى نمى‌گيرند و تعهدى را كه براى روزنامه داده‌اند، نپرداخته‌اند و حاضر نيستند، در انتخابات فعال باشند و آقايان [محمدباقر] نوبخت و [اکبر] تركان، نامزدى را هم قبول نكرده‌اند و بعضى‌ها ‌خواستند كه حزب از آقاى [سیدمحمد] خاتمى حمايت كند كه رأى نياورد. پيشنهاد ‌كرد كه دكتر [حسن] روحانى، خوب است معاون اول ریيس‌جمهور بشود. سفر دكتر روحانى به پاكستان را موفق توصيف كرد. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.

۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۰: آقاى [سیدرضا] زواره‌اى، [عضو حقوقدان شورای نگهبان] آمد. براى نامزدشدن در انتخابات رياست‌جمهورى مشورت‌كرد.گفتم، با توجه به اجبار استعفا از شوراى نگهبان، لازم است با اعضاى شورا مشورت‌كند. فكر مى‌كند، در ميزگرد [مناظره] تلويزيونى با نامزدان ديگر، مى‌تواند نظر مردم را به برنامه‌هايش جلب كند. محمدتقى، مباشركارهايمان در بهرمان آمد. مريض است و عازم سفر كربلاست.

آقاى [صادق] زيباكلام، [استاد دانشگاه تهران]، براى انجام سومين قسمت مصاحبه آمد  و گفت، كتابى در مورد انتقادات و جواب‌ها مربوط به من در جريان انتخابات مجلس، به نام «هاشمى و دوم خرداد»  نوشته است. عصر آقاى پروفسور [محمدنبی] نعمتى، [جراح مغز و اعصاب در دانشگاه بُن]، ریيس متخصصان ايرانى مقيم آلمان آمد و گفت، 2400 ايرانى در سازمان‌شان عضواند و به فكر راه انداختن بيمارستانى در جزيره كيش، به عنوان بيمارستان بين‌المللى با بهترين استاندارد هستند. بناست براى بررسى، به كيش برود؛ تشويق كردم. 

آقاى [سیدحسین] موسويان آمد و گفت، اعضاى حزب اعتدال و توسعه، حزب را جدى نمى‌گيرند و تعهدى را كه براى روزنامه داده‌اند، نپرداخته‌اند و حاضر نيستند، در انتخابات فعال باشند و آقايان [محمدباقر] نوبخت و [اکبر] تركان، نامزدى را هم قبول نكرده‌اند و بعضى‌ها ‌خواستند كه حزب از آقاى [سیدمحمد] خاتمى حمايت كند كه رأى نياورد. پيشنهاد ‌كرد كه دكتر [حسن] روحانى، خوب است معاون اول ریيس‌جمهور بشود. سفر دكتر روحانى به پاكستان را موفق توصيف كرد. 

دانشجويان و طلاب ممتاز بسيجى [شركت‌كنندگان در نهمين مجمع سراسرى دانشجويان و طلاب بسيجى ممتاز كشور] آمدند. آقاى [علیرضا] زاكانى، [ریيس سازمان بسيج دانشجويى] گزارش داد. از ميان چهارهزار داوطلب، 40 دانشجو و 15 طلبه انتخاب  شده‌اند. براى آنها صحبت مفصلى در اهميت تعهد و تخصص با هم و ضرورت تلاش بيشتر علمي كردم. 

امروزدر اندونزى، مجلس گام دوم را در محكوم كردن عمل [آقای عبدالرحمن وحید]، ریيس‌جمهور برداشت كه اگر يك گام ديگر بردارد، ساقط مى‌شود. درگيرى‌ها در فيلیپين هم ادامه دارد.

نظرات بینندگان