arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۵۴۸
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۴ - ۰۷ تير ۱۳۹۲
یادداشت خشمگینانه ریچارد دالتون در مورد نفوذ ایران در خاورمیانه؛

سفیر اسبق انگلیس در ایران: ظهور پارس افسانه ای بیش نیست/نیروی هوایی امارات به تنهایی می تواند تمام نیروی هوایی ایران را به تصرف خود دراورد/با دستیابی ایران به سلاح هسته ای تهران مادام العمر تحریم می شود

ریچارد دالتون سفیر اسبق انگلیس در اکونومیست نوشت: میزان نفوذ ایران نوسان دارد و بالا و پایین می رود. حضور این کشور در عراق به شدت در حال افزایش است و بشار اسد به کمک ایران نیاز دارد. اما در دیگر مناطق ظهور پارس افسانه ای بیش نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ریچارد دالتون سفیر اسبق انگلیس در اکونومیست نوشت: ظهور پارس افسانه ای بیش نیست.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، در یادداشت سفیر انگلیس در ایران طی سال های 2003 تا 2006 آمده است: ایران نمی تواند بر خلیج فارس مسلط شود. شش کشور عرب شورای همکاری خلیج فارس تمایل دارند که در مورد نفوذ ایران در کشورها از جمله در بحرین و یمن مبالغه کنند.



تهران تنها در جنوب لبنان توانایی نمایش قدرت جدی از خود را دارد. مطمئنا، این کشو نفوذ بسیار زیادی در عراق، غزه و سوریه دارد اما این موجب تسط ایران بر خاورمیانه نمی شود.

ایران به دنبال تبدیل 20 درصد اورانیوم غنی شده خود به اکسید در جهت استفاده در راکتور تحقیقاتی خود است. همین مسئله باعث می شود که امکان ساخت بمب از طریق این مواد از بین رود. به همین دلیل است که امریکا و اسرائیل آرام نشسته اند و منتظر فصل پاییز برای آغاز دور جدید مذاکرات هستند.

در ادامه این نوشته ی دالتون آمدده است: اینکه می گویند با دستیابی ایران به سلاح هسته ای همگان جلوی آنها سر فرود می آورند و تعظیم می کنند، اوهام است.

هر عملی عکس العملی دارد و یکی از واکنش ها به دستیابی ایران تسلیحات هسته ای؛ اگر جنگی زودهنگام نباشد تحریم مادام العمر و چتر هسته ای امریکا بر دوستان غرب در منطقه را به دنبال خواهد داشت. در چنین شرایطی ایران به جز بادارندگی به چه قدرت دیگری در نتیجه ی دستیابی به سلاح هسته ای می تواند کسب کند؟

در نهایت، این نکته باید ذکر شود که اقتصاد ایران شرایط خوبی ندارد و نیروهای مسلحش به روز نیستند. ایران حداقل تسلیحات زمینی و هوایی را دارد و نفوذ خود را به دلیل بهار عربی و تحریم ها از دست داده است.

چند سالی است که ارتش های شورای همکاری خلیج فارس بسیار قدرتمندتر شده است. برخی از کارشناسان معتقدند، نیروی هوایی امارات متحده عربی به تنهایی می تواند تمام نیروی هوایی ایران را به تصرف خود دراورد.

میزان نفوذ ایران نوسان دارد و بالا و پایین می رود. حضور این کشور در عراق به شدت در حال افزایش است و بشار اسد به کمک ایران نیاز دارد. اما در دیگر مناطق ظهور پارس افسانه ای بیش نیست.

مترجم: محمد امین فرزانه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۲۰
عباس
|
NETHERLANDS
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
256
569
نیروی هوایی امارات متحده عربی به تنهایی می تواند تمام نیروی هوایی ایران را به تصرف خود دراورد.

زهی خیال باطل، در صورت اقدام امارات ما با هواپیماهای خود امارات به جنگ با سایرین خواهیم رفت هه هه هه
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
اگر واقع بین باشیم هرگز ضرر نخواهیم کرد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
229
530
نیروی هوایی امارات متحده عربی......!؟؟؟

قاه قاه قاه قاه و غیره........
چقدر خندیدیم
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
100
574
سیاست انگلیس است که به امارات توهم تزریق کند که به ما حمله کند....امارات نباید گول بخورد...چون این شیر اگر بلند شود در امارات کسی نمی ماند که سوار جت جنگی شود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
168
405
بابا تورو خدا نخندون مارو......
آخه نیرو هوایی آمریکا هم نتونست به ایران تسلط پیدا کنه اونوقت امارات........
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
94
337
کل امارات و قطر و کویت ، به مصرف سه موشک شهاب سه برای هر کدام برای چند سال خالی از سکنه خواهد شد. هرچند نیروی هوایی ایران واقعا در آستانه تعطیلی قرار دارد. این اظهارات برای ایرانیانی که امریکا را دوست خود میدانند جالب است. چه کسانی این ریزکشور ها را اینگونه مسلح و وقیح کرده اند؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
78
260
ایران بیشک در سال 1359 در وضعیت انقلابی و بسیار ضعیفی بود و تمام غرب و همچنین شرق نتوانستند حریف نیروهایش بشوند چه برسد به امروز که میزان دانش و تنفر مردم کشورهای منطقه از امریکا و بخصوص از ببر کاعذی انگلیس به شدت افزایش یافته خود امریکا کاری ازش ساخته نیست امارات که کشور همسایه و مسلمان و دوست ماست و همینجا ور دست و کنار خودمونه و اگه دستمون رو دراز کنیم ریش امیر و خلیفش توی چنگمونه
منتقد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
63
274
تمام كشورهاي حاشيه خليج فارس در سالهاي اخير با صرف هزينه هاي بسيار زياد تحت حمايت غرب به توسعه و تقويت ارتشهاي خود پرداخته اند اما قطعا هيچ كدام از آنها حتي با اتحاد و در كنار هم قرار گرفتن، توان تهديد ايران را ندارند آنها تنها تحت حمايت آمريكا مي توانند براي ما خطرساز باشند و بس... الان فرصت شرح اين مدعا را ندارم اما ايران از نظر نظامي در مجموع دست برتر را به روي اين كشورهاي بي فرهنگ، كم جمعيت و مملو از نفت و گاز را دارد... امارات متحده عربي در حال حاضر حدود 150 فروند هواپيماي جنگنده جديد و پيشرفته در دو نوع اف 16 و ميراژ 2000 در اختيار دارد اما در برابر ايران با دو سوال اساسي مواجه است: اول آنكه آيا ميتواند در برابر حمله موشكي گسترده ايران كه با اتكا به انواع موشكهاي بالستيك، كروز و راكتها صورت مي گيرد مقاومت كرده و پايگاه هاي هوايي خود را همچنان عملياتي نگه دارد و دوم اينكه آيا مي تواند جتهاي جنگي خود را از دژ پدافند هوايي ايران كه در سالهاي اخير به پيشرفتها و دستاوردهاي فراواني دست پيدا كرده است، عبور دهد!!
دوستان باور بفرماييد تنها 10 فروند شكاري اف 14 مسلح به موشكهاي فينيكس بهينه سازي شده براي نابود كردن تمام جتهاي جنگي امارات بر فراز خاك كشور خودشان كفايت مي كند...
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
61
322
به جناب سفیر انگلیس پیشنهاد میکنم

یه بار دیگه به طور دقیق تاریخ نبردهای هوایی ایران در جنگ ایران عراق رو بخونن.

مخصوصاً عملیات حمله به پایگاه اچ3 که تا به امروز فنی ترین عملیات هوایی جهان شناخته شده...
و رو دستش هنوز نیومده..

پس شاخ تو جیب این امارات مگس نزار که هیچ جولانگهی در برابر سیمرغ ایرانی نداره...
Shahrokh
|
GERMANY
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
175
283
صورت جلسه با مسخره کردن این اقا یا امارات حل نمیشه. واقعیت تلخ این است که میانگیر سن جنگندهای ما بالای ی۳۰ ساله. امارات اما مدرنترین جتهای امریکایی را در اختیار دارد. فرق بین نیروی هوایی ما با امارات همان فرق بینه ایران ایر و Emirates است. به ههمین راحتی.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
100
266
امارات کیلویی چنده؟جزیره زپرتی مگه کشوره؟
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
28
349
اين حرفها يعني انداختن يك جنگ ميان دو كشور مسلمان ...با ايجاد توهمي كه براي صدام هم ..خوردن نهار در تهران را تداعي ميكند
نظرات بینندگان