arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۹۹۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۱۴ آبان ۱۳۹۲

محسن رضایی: کالاهای چینی بیش از تحریم‌ها بر اقتصاد تأثیر داشته است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "استکبارستیزی یک منطق سیاسی و عقلانی دارد که در شعار ملت ایران دیده می‌شود"، گفت: در سیاستمان بنا را بر این نگذاشتیم که آمریکا هرگز تغییر نخواهند کرد و اتفاقاً علائم تغییر را احساس می‌کنیم.

محسن رضایی دوشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با موضوع بررسی پیامدهای 13 آبان، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم افزود: ملت ایران یک ملت شریف و مؤدب است و همیشه از موضع انصاف و مسالمت برخورد کرده است؛ مصداق این موضوع آن است که 35 سال از انقلاب می‌گذرد اما به هیچ کشوری حمله نکرده است. به کشور ما حمله شده اما حمله نکرده، ترور شده اما هرگز حمله نکرده و همیشه ملت ایران از مقاومت علیه اشغالگری حمایت کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: استکبارستیزی که از 13 آبان سال 58 پرچم آن به اهتزاز درآمد تکمیل انقلاب بود، چون ما در 22 بهمن استبداد را واژگون کردیم و آزادی را بدست آوردیم اما همچنان مسأله استقلال در پرده ابهام وجود داشت. آن مسأله این بود که آیا ملت ایران می‌خواهد وابستگی را قطع کند و روی پای خود بایستد؟ ملت ایران دنبال یک بهانه می‌گشت و این بهانه پیدا شد یعنی از 22 بهمن تا 13 آبان 58 حوادثی در ایران اتفاق افتاده که آمریکایی‌ها در آن دخالت داشتند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "در اوایل انقلاب شورش‌هایی در کردستان و سیستان و بلوچستان شد که آمریکایی‌ها در آن دخالت داشتند"، گفت: همه‌چیز حکایت از این داشت که آمریکایی‌ها دست‌بردار نیستند و این لازمه‌اش اقدام انقلابی و استکبارستیزی بود که ملت ایران در این راه گام برداشت.

رضایی با اشاره به اینکه "ایران اولین کشوری است که در خاورمیانه پیشگام استقلال بوده و این از نظر تاریخی برای مردم ایران بسیار مهم است"، افزود: در تمام حوادث بویژه تحریم‌های ظالمانه اقتصادی، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به خودشان ضرر می‌زنند. آمریکایی‌ها مرتب در حال چالش و سنگ‌اندازی هستند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه "اصولا تا قبل از انقلاب اسلامی امنیت ملی ایران بخشی از امنیت آمریکا و ارتش ایران بخشی از ارتش آمریکا بود"، اظهار کرد: ما تبدیل به ژاندارمری شده بودیم که منافع آمریکایی‌ها را در منطقه کنترل و حفاظت می‌کرد. وقتی این ارتباط بین ما و آمریکا قطع شد خیلی‌ها گفتند که ایران دیگر نمی‌تواند سرپا بایستد چون امنیت آنها مورد تهدید است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: علت آغاز جنگ از سوی صدام این بود که مطمئن بود با جدا شدن از آمریکا، ایران قادر نیست به تنهایی روی پای خود بایستد، اما اتفاق مهمی که افتاد این بود که نیروهای درونی ایران وارد عرصه امنیت ملی شدند و توانستند گام‌های بزرگی در زمینه امنیت ملی بردارند.

رضایی با بیان اینکه "امنیت ملی را توانستیم به معنای واقعی بازیابی کنیم و بسازیم"، افزود: این امنیت ملی چند مؤلفه دارد؛ یکی انسجام داخلی، دوم رهبری، زیرا ایران طی 300 سال گذشته رهبری نداشت و اگر رهبری می‌بود ما خیلی زودتر از اینها باید مسیر توسعه و پیشرفت را شروع می‌کردیم. این پیشرفت‌ها ما را تبدیل به ده قدرت دنیا تبدیل کرد و اولین قدرت نظامی منطقه هستیم و این موضوع از نیروهای درونی که به آنها تکیه کردیم بدست آمد و این نیروهای درونی توانستند امنیت پایدار را به ارمغان بیاورند.

وی درباره راهکار تحقق حماسه اقتصادی نیز گفت: باید این پرسش را مطرح کنیم که چرا نمی‌توانیم از فرصت‌های تحریم برای شکوفایی اقتصاد استفاده کنیم؟ مگر ما از فرصت جنگ برای بازیابی اقتدار و قدرت ملی‌مان بعد از 300 سال استفاده نکردیم؟ چرا تحریم‌ها را نمی‌توانیم تبدیل به فرصت کنیم؟

رضایی ادامه داد: به نظر من این مسأله بسیار مهم است زیرا تحریم‌های اقتصادی در عین حال تهدید است و می‌تواند به فرصت تبدیل شود. می‌توانیم تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کنیم، هرچند تحریم‌ها ظالمانه باشد. تحریم‌ها را در اقتصاد می‌بینیم و این بدان معنا نیست که اگر تحریم‌ها برداشته شود ایران گلستان می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انتقاد از استفاده نادرست از درآمدهای کسب شده طی سال‌های اخیر گفت: ما سه سال قبل میلیاردها دلار پول داشتیم ولی آن پول‌ها چه شد؟ اگر پنج برابر آن پول‌ها هم درآمد می‌داشتیم با وضعیت ساختار اقتصادی که داریم به جایی نمی‌رسیدیم. اگر اقتصاد ما یک اقتصاد پیشرفته بود نباید تحریم می‌شدیم و حالا اگر امروز تحریم را برداریم، سال‌های آینده اگر باز تحریم شویم چه کار خواهیم کرد؟

وی با بیان اینکه "ما باید فکر اساسی برای اقتصاد کشور کنیم"، تاکید کرد: اولا اقتصاد ایران باید تحریم‌ناپذیر شود و این کار شدنی است. ما امروز تحریم‌های داخلی‌مان بیشتر از تحریم‌های خارجی است. امروز سیستم اداره کشور و مسائل بوروکراسی به کشور آسیب بیشتری می‌زند و رقابت کالاهای چینی بیش از تحریم‌ها روی اقتصاد کشورمان تأثیر گذاشته است. باید اقتصاد مقاومتی را با دو هدف تحریم‌ناپذیری و تبدیل کردن تحریم‌ها به فرصت و شکوفایی اقتصادی کشور استفاده کنیم.

رضایی در ادامه این گفت‌وگو درباره ارتباط مذاکرات و اقتصاد مقاومتی گفت: ما می‌گوییم با یک دست مذاکره و با یک دست اقتصاد مقاومتی و شکوفایی اقتصاد باید باشد. باید این حالت را حفظ کرد، زیرا مکمل یکدیگر هستند. مذاکرات چه به نتیجه برسد و چه نرسد برای ما سودمند است. اگر به نتیجه نرسد حداقل خاصیتش این است که به دنیا ثابت می‌شود که ملت ایران یک ملت منطقی و مذاکره کننده است و ملت خودمان نیز متوجه می‌شود که هیچ قصد خاصی نیست که ما از روابط بین‌المللی استفاده نکنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "اگر مذاکرات به نتیجه برسد، موانع تجاری و اقتصادی ایران برداشته می‌شود ولی برطرف شدن موانع کافی نیست"، تصریح کرد: باید به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم و اقتصاد مقاومتی برنامه‌ای است که ما در شرایط تحریم می‌توانیم به شکوفایی برسیم.

وی در برابر این پرسش که "شاید راهپیمایی‌ها بر روی مذاکرات تأثیر منفی بگذارد؟" پاسخ داد: اولا سیاست گذشته ایران یک سیاست منطقی بوده است و اگر شما (آمریکایی‌ها) می‌خواهید با ایران کار کنید، صداقتتان را نشان بدهید. راهپیمایی 13 آبان نشان داد که ملت ایران بر روی ارزش‌ها و منافع خودش محکم ایستاده است و به خارج نیز نشان داد که اگر ما امروز داریم مذاکره می‌کنیم، عمق این مذاکرات در خیابان‌های ایران است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: ما یک تیم نداریم که مذاکره می‌کند؛ اینهایی که در راهپیمایی شرکت کردند بخشی از مذاکره‌کنندگان هستند. سیاست خارجی ما یک سیاست خارجی بسته و جناحی نیست بلکه مردمی است و ملت ایران پشتیبان دولتمردان خود هستند. دولتمردان به نمایندگی از ملت ایران در آنجا شرکت می‌کنند و فضای ایران یک فضای ضعف و درماندگی نیست.

رضایی با اشاره به اینکه "تا قبل از انقلاب سیاست خارجی نداشتیم"، خاطرنشان کرد: الان ملت ایران این حرف را می‌زند که ما در مذاکرات و نیز در پیگیری منافع ملی نیز جدی هستیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که "آیا اقتصاد مقاومتی سابقه دارد یا خیر؟" اظهار کرد: البته این اقتصاد مقاومتی به این شکلی که در جمهوری اسلامی در حال طراحی است، جدید است ولی اقتصاد مقاومتی سابقه علمی و تجربی دارد. اقتصاد مقاومتی از آنجا شروع شد که شوک‌هایی در اقتصاد غرب مانند رکود، بیکاری و بحران‌های مالی اقتصادی بوجود آمد و این به دیگر کشورها سرایت کرد و کشورها برای جلوگیری از این شوک‌ها اقتصاد مقاومتی را بوجود آوردند تا به اقتصادشان لطمه وارد نشود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: چیزی که در ایران در حال طراحی آن هستیم فراتر از این است یعنی شامل تحریم‌های اقتصادی می‌شود و شوک‌های اقتصادی را هم در برمی‌گیرد.

رضایی درباره اینکه آیا در مجمع تشخیص مصلحت نظام مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی برای دهه چهارم پیشرفت و عدالت تعریف شده است یا در حال بررسی است؟ گفت: این مسأله تعریف شده است و به خدمت مقام معظم رهبری رفته و ایشان اصلاحاتی کردند و بعنوان سیاست‌های مشورتی به مجمع داده‌اند. در آنجا بر روی چند نکته تاکید شد؛ یکی مسأله مشارکت گسترده مردم در صحنه اقتصادی یعنی مفهومی بیش از بخش خصوصی که مطرح است.

وی ادامه داد: مسأله دوم وابستگی به نفت است. وابستگی به نفت بیش از 20 سال است که مورد توجه مسئولان قرار دارد، اما مسئولان کشور نتوانستند این موضوع را حل کنند. حالا که تحریم شده‌ایم، باید به دنبال آن برویم که اقتصادمان را چندپایه کنیم و فقط بر روی پایه نفت نباشیم.

رضایی درباره مشکل اشتغال و لزوم اشتغال‌زایی جوانان نیز اظهار کرد: برای بحث اشتغال باید دو نوع کار را انجام داد؛ یکی کارهای کلان ملی و دیگری کارهای خرد و جزئی است. کارهای کلان ملی این است که محیط کسب و کار برای اقتصاد ایران فراهم شود. ما به یارانه‌محوری عادت کرده‌ایم که این موضوع باید تغییر و تحولاتی داشته باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به وجود سرمایه در کشور و لزوم حرکت به سمت کارآمد کردن این سرمایه گفت: یک بخش مربوط به کارهای جزئی است که باید به آن توجه ویژه شود. می‌توانیم با یک حرکت جهادی علمی بسیاری از این مسائل را در کشور حل کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با تاکید بر اینکه "ایران چهارراه دنیاست و دنیا بدون ایران نمی‌تواند خیلی از کارها را جلو ببرد"، درباره روند پیشرفت دیپلماسی و کمک آن به اقتصاد مقاومتی نیز گفت: باید موقعیت خودمان را امروز نسبت به مذاکرات خوب تحلیل کنیم. ما دیگر ایران دیروز نیستیم و در ابعاد دفاعی، امنیتی و سیاسی در درجه بالاتری هستیم.

رضایی اضافه کرد: ایران امروز، ایران منطقه‌ای است و ما در حال حاضر ایران قدرتمندی هستیم. امروز مسأله سوریه، عراق، لبنان، فلسطین، بحرین بدون حضور ایران حل نخواهد شد و این یک توانمندی است. باید بدانیم امروز ارزش و اقتدار ایران بیش از 10 سال پیش است و قدرت‌های بین‌المللی بیش از 10 سال پیش به ایران نیازمند هستند.

وی افزود: مسأله دیگر این است که ما چه امتیازاتی می‌دهیم و چه امتیازاتی می‌گیریم. البته شاید اینکه برخی از این مذاکرات افشا نمی‌شود، بد نباشد، ولی به نظر من برخی هم باید به مردم گفته شود تا تبلیغات سوء انجام نشود. من این را می‌خواهم تاکید کنم که ما در مذاکره جدی هستیم و تاکتیکی برخورد نمی‌کنیم؛ هرچند مطمئن هستیم که آمریکایی‌ها دارند تاکتیکی برخورد می‌کنند. از این طرف هم باید دست به زانو بزنیم و اقتصادمان را به حرکت درآوریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در برابر اینکه "چه مؤلفه‌های قدرتی در روابط بین‌المللی داریم که می‌توانیم به عنوان برگ برنده رو کنیم؟" پاسخ داد: مهمترین مؤلفه‌ها، همین زمینی است که در اختیار داریم. ایران چهارراه دنیاست و دنیا بدون ایران نمی تواند خیلی از کارها را جلو ببرد. مسأله دوم، ارتباط با عراق و سوریه و سپس افغانستان و چین است که توانستیم پلی ایجاد کنیم. اگر از موقعیت‌های خودمان در منطقه بخوبی استفاده کنیم می‌توانیم در تمامی بخش‌های اقتصادی موفق باشیم.

رضایی درباره تغییر لحن برخی از کشورها بعد از روی کار آمدن دولت جدید نیز اظهار کرد: برخی از این تغییر لحن‌ها صادقانه است ولی برخی نیز فریبکارانه و از موضع ضعف است. اینها معتقد شده‌اند که در ایران دموکراسی وجود دارد و لحن اینها صادقانه است اما برخی از کشورها هستند که موضع آنها ضعف است و تبلیغات آنها از بین رفته و صداقت نیز ندارند. ملت ایران یکبار دیگر دارد اینها را آزمایش می‌کند و آمریکا و برخی از کشورهای وارد این آزمایش شده‌اند. امیدواریم اینها نمره متوسطی بگیرند و نشان بدهند صداقت دارند.

وی ادامه داد: ملت ایران اگر از کشوری صداقت ببیند با آنها خوب همراهی می‌کند اما اگر احساس کند که می‌خواهند سوءاستفاده کنند، حتماً خواهد ایستاد. در ورای چالشی که ما با آمریکایی‌ها از نظر سیاسی داریم، یک مبارزه تمدنی بین اسلام و غرب جریان دارد که حتی اگر بسیاری از این مناقشات تمام شود، باز ممکن است رئیس‌جمهور بعدی آمریکا به موضع قبل بازگردد.

به گزارش ایسنا به نقل از واحد مرکزی خبر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بار دیگر تاکید کرد: ما در مذاکرات جدی هستیم و از نیروهای مذاکره‌کننده نیز حمایت می‌کنیم زیرا این نیروها دلسوز هستند و مأموریتی سخت بر عهده آنهاست و همه ملت ایران از این تیم حمایت کرده و حمایت خواهد کرد.

در ادامه این پرسش مطرح شد که اگر به تعبیری، آمریکا آدم شود، می‌توان با آن ارتباط داشت؟ که رضایی پاسخ داد: این‌طور نیست که جامعه آمریکا دربست در اختیار دولتمردان آمریکا باشد و این تصور غلطی است. در سیاستمان بنا را بر این نگذاشتیم که آمریکایی‌ها هرگز تغییر نخواهند کرد و اتفاقاً علائم تغییر را احساس می‌کنیم. ملت ایران نیز هر وقت آمریکا آدم شود، حتی رفتارش را با آمریکایی‌ها تغییر خواهد داد و این می‌تواند از چیزهای کوچک آغاز شود.

وی در ادامه اظهار کرد: آمریکا می‌تواند دارایی‌های ایران را آزاد کنند و تحریم‌ها را بردارد. آمریکا یک قدم بردارد و ببیند آیا ملت ایران پاسخ می‌دهد یا خیر. آمریکایی‌ها یک گام جلو بیایند و ببینند آیا ملت ایران می‌آید یا خیر؛ بالعکس، ما آمده‌ایم جلو، اما آنها جواب ندادند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطرنشان کرد: اگر آمریکایی‌ها بخواهند صداقتشان را نشان بدهند، باید گام بردارند؛ حتی یک گام کوچک. تاکنون آمریکایی‌ها حرکت مثبتی انجام نداده‌اند.

انتهای پیام

نظرات بینندگان