arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۸۹۶۷
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۹ - ۰۸ آذر ۱۳۹۲

برنامه ایران برای خرید ۴۰۰ هواپیمای بوئینگ یا ایرباس پس از لغو تحریم‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رویترز به‌نقل از یک مقام آگاه ایران اعلام کرد در پی توافق هسته‌ای اخیر و لغو تحریم‌ها بر صنعت هواپیمایی ایران این کشور در نظر دارد ۲۵۰ تا ۴۰۰ هواپیمای بوئینگ یا ایرباس خریداری کند.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که وزرای خارجه کشورهای مختلف در اوایل ماه جاری میلادی در ژنو برای رسیدن به توافق هسته‌ای در مورد برنامه هسته‌ای ایران در تلاش بودند، مسافران شرکت ملی هواپیمایی ایران در نقطه‌ای دیگر با مشکلی دیگر مواجه بودند.

زمانی که هواپیمای بوئینگ 747 هواپیمایی هما پکن را به‌مقصد تهران ترک کرد، خدمه ایرانی پرواز هشداری از جانب کابین خلبان دریافت کردند مبنی بر اینکه یکی از 4 موتور هواپیما آتش گرفته است.

خلبان موتور را خاموش کرد، سیستم مقابله با حریق را فعال کرد و مجدداً به فرودگاه پکن بازگشت.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاعاتی اتفاقات هوایی اوییشن هرالد، این حادثه که در روز 8 نوامبر [17 آبان ماه] اتفاق افتاد و اقدامات انجام‌شده برای حل و فصل آن، اهمیت نیاز به اقدامی اساسی برای تداوم پروازهای هواپیمایی ملی ایران پس از سالها تحریم و چالش‌ها در زمینه تأمین قطعات را خاطرنشان ساخت.

به‌گفته منابع مطلع، سالهاست هواپیماهایی نظیر این بوئینگ قدیمی از طریق خرید قطعات یدکی از بازار سیاه، جاگذاری قطعات هواپیماهای دیگر یا بازتولید قطعات در داخل کشور، همچنان در ناوگان هوایی ایران حفظ شده‌اند.

اکنون و به‌دنبال توافق هسته‌ای هفته گذشته، تهران اجازه خواهد یافت تا خریدهای محدودی در زمینه قطعات هواپیما و انجام تعمیرات انجام دهد.

مشکل عمده‌ای که ایران با آن مواجه است آن است که به‌دلیل قدیمی بودن هواپیماهای مورد استفاده، قطعات یدکی این هواپیماها به‌آسانی یافت نمی‌شود. هواپیمای بوئینگ مدل 747-100 اولین بار در سال 1966 وارد خط تولید بوئینگ شد و این شرکت از سال 1982 به این‌سو، تولید این مدل را متوقف کرده است.

تحلیلگران معتقدند، در صورت برداشته نشدن کل تحریم‌ها، این میزان لغو محدودیت‌ها برای ایجاد تفاوتی قابل توجه در سوددهی شرکت‌های هواپیماساز و قطعه‌ساز جهانی کافی نیست.

اما تجدید روابط تجاری قدیمی می‌تواند گامهایی اولیه در فرآیندی باشد که بسته به روند دیپلماسی، بازاری را که 10 سال بود بلوکه شده بود مجدداً احیا کند.

ایران پیشتر اشاره کرده است که اگر روابط اقتصادی به‌صورت کامل بازیابی شود، کاهش تحریم‌ها می‌تواند به‌منزله کاشتن بذر حضور آینده در بازار خرید هواپیما باشد. البته این موضوع بستگی به نتیجه مذاکرات مفصل آینده بین ایران و غرب دارد.

یک مقام ارشد ایرانی دراین‌باره گفت: «با توجه به توافق اخیر ژنو، من امیدوارم ما بتوانیم قطعات را نه از دلالان به‌قیمتی بالاتر بلکه به‌صورت مستقیم از تولیدکنندگان خریداری کنیم».

وی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «ما در انتظار زمانی هستیم که تحریم‌ها برداشته شوند و بتوانیم 250 تا 400 هواپیمای بوئینگ یا ایرباس خریداری کنیم».

در عین حال سخنگوی شرکت ایرباس دراین‌باره گفت: «پیش از اینکه بتوانیم هرگونه ارزیابی تجاری‌ای انجام دهیم، ما ابتدا باید به‌تفصیل در مورد تغییرات احتمالی در وضعیت حقوقی کسب اطلاع کنیم».


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۲۴
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
6
77
مرسی فقط بوئینگ
مجید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
37
30
خریدهای محدودی در زمینه قطعات هواپیما و انجام تعمیرات!!!!!
قطعا به این چیزا نمیشه گفت فتح الفتوح
من هنوز موندم بعضیا دارن واسه چی غش و ضعف میکنن؟؟

هرچند که ما قدردان تلاشهای دولت و شخص آقای ظریف هم هستیم و همین مقدارشم قطعا با تلاش و صبر و حوصله و پشتکار به دست اومده.
فقط میخوام به گوش بعضیها برسه و از توهم دران و انقدر خودکشی نکنن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
24
11
رویترز به تجربه ثابت کرده؛منبع آگاهش خیلی ام ناآگاهه!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
10
33
پولش از کجا؟ به طور متوسط هر کدام حدود 200 میلیون دلار هست. مسشه 80 میلیارد دلار...اصا 40 میلیارد دلار...دلتون خوشه ها...حالا 100 تا بازم یه چیزی...
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
همینو بگو
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
737 جدید 300 میلیون و 777 جدید 660 میلیون دلار! فکر کنم یه صفر اشتباه شده.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
6
24
اگه پول 400 تا بویینگ داشتید دیوونه بودید رفتید مذاکره؟!
اصلا مگه دکتر روحانی نمیگه خزانه خالیه، نکنه پرش کردید؟!
ناشناس
|
CANADA
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
3
17
همینجوری یک عددی میپرانند. میخواهیم چهار صد تا بوئینگ و ایرباس بخریم . یعنی یکدفه میخواهیم از ار فرانس که بزرگترین تعداد هواپیما را دارد , بیشتر هواپیمای نو داشته باشیم. پولش هم که یکی از دوستان حساب کرده را حتما داریم. ای بابا دل خوش.
بچه زرنگ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
5
20
دوستان عزیز اینقدر ساده فکر نکنید این هم از هوشمندی مقامات کشور است که میخواهند با اینکار ها قند توی دل شرکت های خارجی آب کنن و اونا به دلیل سود ، به نفع ایران با مقامات تحریم کننده وارد رایزنی بشوند و صادرات هواپیما رو زودتر لغو کنند.
با تشکر
رامین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
0
15
مطمئن هستید یه صفر ناقابل اشتباه نشده؟250 تا بوئینگ 777 میشه حدود 150 میلیارد دلار!اگر پهن پیکر هم نباشه زیر 75 میلیارد نمیشه.حالا بفرمایید از کجا؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
CANADA
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
0
26
ارزیابی و برنامه ریزی دقیق را ببینید :250 الی 400 هواپیما بویینگ یا ایرباس!
نظرات بینندگان