arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۶۳۳۶
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۲

فرید زکریا: توافق هسته ای به مانند یک لاشه قطار در حرکت است/روحانی به من گفت،‌ هرچقدر می خواهید بازرسی انجام دهید، ما حاضر به عقب گرد نیستیم

فرید زکریا مجری شبکه ی سی ان ان که چندین روز پیش با رئیس جمهور ایران گفتگو کرد، در مصاحبه با همین شبکه نقطه نظرات خود را نسبت به توافق هسته ای بیان کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرید زکریا مجری شبکه ی سی ان ان که چندین روز پیش با رئیس جمهور ایران گفتگو کرد، در مصاحبه با همین شبکه نقطه نظرات خود را نسبت به توافق هسته ای بیان کرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، وی گفت: روحانی به من گفت که ما قصد داشتن برنامه هسته ای صلح امیز قدرتمندی داریم. او گفت که هرچقدر بازرسی می خواهید، انجام دهید، اما ما حاضر به عقب گرد در برنامه هسته ای نیستیم. در حقیقت ما این برنامه را توسعه می دهیم.

متن گفتگو سی ان ان با زکریا در زیر می آید:

روحانی گفت که تحت هیچ شرایطی هیچ از سانترفیوژهای موجود ایران را نابود نمی کند. چه اتفاقی افتاده است؟ به نظر می آید نوعی اختلاف بنیادین بین ایران و آمریکا وجود دارد.

دقیقا من هم نگران همین مسئله هستم. فکر می کنم،‌شما درست می گویید. این نخستین بار است که یک مقام رسمی ایران (این بار رئیس جمهور) نوع نگاه خود نسبت به توافق را عنوان کرده است.  روحانی به من گفت که ما قصد داشتن برنامه هسته ای صلح امیز قدرتمندی داریم. او گفت که هرچقدر می خواهید بازرسی انجام دهید، اما ما حاضر به عقب گرد در برنامه هسته ای نیستیم. در حقیقت ما این برنامه را توسعه می دهیم.

حالا، این نسخه ای متفاوت از نوع نگاه امریکا به توافق است. واشنگتن انتظار عقب گرد قابل توجه در برنامه هسته ای را دارد. دو کشور در مورد از کار انداختن سانترفیوژها و تعطیلی راکتور اب سنگین اراک گفتگو کردند اما روحانی روشن سخت که هیچ یک از انها اتفاق نمی افتد.

خب، من معتقدم که توافق هسته ای به مانند یک لاشه قطار در حرکت است.

شما از او در مورد مذاکرات ایران و آمریکا پرسیدند. روابط ایران و امریکا به کدامین سو می رود؟

من از این واقعیت که تعهد به مذاکره در ایران وجود دارد، حیرت کردم. روحانی قویا تکرار کرد که نمی خواهند سلاح هسته ای داشته باشند.

خب، عناصر مثبتی در این زمینه وجود دارد. اما شکاف و فاصله بین این مواضع بسیار زیاد است و اعتماد زیادی نیاز است و اکنون اعتماد زیادی بین طرفین وجود ندارد. به یاد داشته باشد، ما 34 سال است که با این کشور صحبت نکرده ایم و تازه در حال اغاز این پروسه هستیم.

در نتیجه،این مذاکرات  باعث ایجاد اعتماد زیادی نمی شود،‌ان هم زمانیکه از دیگر کشورها(1+5) در اتاق مذاکرات حضور دارند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
3
41
اين کاملا مشخصه که بی اعتمادی ها تحت فشار کنگره ایجاد شده و کنگره از اسراييل خط مي گيره پس اگه اوباما وجان کری از طريق پیش کشیدن بحث خاورميانه ي عاري از سلاح هسته اي و مذاکرات صلح و شهرک سازي ها ی اسراييل , اسرائیل را تحت فشار بگذارد کنگره هم به ناچار دست از تحريم هاي جديد خواهد کشيد فقط باید هرچه سریعتر روابط میان روحانی و اوباما حتی با تماس تلفنی که شده به حالت عادی برگردد وگرنه در صورتي که اسرائيل به دموکرات ها پيشنهاد دهند که در انتخابات بعدي رياست جمهوري آمریکابه جاي جمهوري خواهان از ان ها حمايت خواهد کرد اوباما حاضر به حمله به تاسيسات هسته اي ايران خواهند شد چون جمهوري
خواهان بدون حمايت لابي اسرائيل امکان راي آوردن ندارند و احتمالا يا براي عدم وتو کردن تحريم هاي جديد و يا بعد از وتو شدن تحريم هاي جديد اسرائیل اين پيشنهاد را خواهد داد و همچنین می توانیم در این
بازه از بی اعتمادی از انگلستان کمک بگیریم زیرا مهم ترین عامل عدم حمله به سوریه و توافق ژنو انگلستان بود آن هم به دلیل منافع زیادی که از فروش سلاح به کشورهای عربی میبرد
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
درضمن چون روسیه هم به دنبال توافق نهایی ایران و امریکاست تا سامانه ی دفاعی موشکی امریکا لغو شود می توانیم از روسیه هم کمک بگیریم با مطرح کردن بحث خاورميانه ي عاري از سلاح هسته اي و مذاکرات صلح و شهرک سازي ها ی اسراييل تا کنگره از تحریم های جدید دست بکشد
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
ببین فکر آدمزادکجاهامیره!!!!!!!
amir
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
88
16
به جاي پرداختن به حرف ها به واقعيت توجه كنيد. در حال حاضر سانتريفيوژ هاي فردو بطور كامل متوقف هستند و ساير تاسيسات هم تقريبا از حركت باز ايستادند... حالا شما به اين بگين توسعه يا برچيدن يا توقف چه فرقي ميكنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| GERMANY |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
به نظر من مسیر مورد نظر شما روما هشت سال پیش امتحان کردیم و حتی اگر در این مرحله متوقف بشویم به مصلحت کشور و ملت است. البته مسلما به نفع کاسبان تحریم نیست.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
اونکه راحت به حالت عادی برمیگرده مساله ی اصلی اینجاست که اونا با بازدید از تاسیسات هسته ای ما فهمیدن که حداقل 6 ماه با سلاح هسته ای فاصله داریم و پدافند غیرعامل ماهم در مخفی سازی مواضع هسته ایمان عملا بی اثر شد حالا اگه بخوان حمله کنن با آگاهی بیشتری اینکارو انجام میدن که احتمال موفقیتشون بالاتر میره
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
این همه سانتریفیوژ چرخید چه گلی به سرت زدن جناب امیر؟
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
حق مسلم مردم رفاه و آسایش و زندگی به دور از فقر و تورم و بیکاری است نه سانتریفیوژ !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
2
لاشه قطار دیگه چیه پدر جان؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
7
امیر جان
چرا الکی امار میدی فردو فقط دو ابشارش که برای 20 درصد بوده منفک شده است و نطنز 4 ایشار معدنها، اراک، اصفهان و .... د رحال کار است
ahmad
|
GERMANY
|
۰۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
2
4
هر سیا ستمداری که نمیداند که امریکا مسئله هسته ای ایران را با موجودیت نظام جمهوری اسلامی و سوریه و حزب الله و فلسطین و عراق و بحرین و....ارتباط خواهد داد و تا ما قدرتمند تر نشویم دست از سر ما بر نخواهد داشت به درد ایران عزیز نمی خورد.
نظرات بینندگان