arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۹۴۵۹
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۳ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۲

رفیقدوست:برخی پیروی از اصول و ولایت فقیه را یدک می کشند/ رویه روحانی دلگرم کننده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محسن رفیقدوست که سال ها پیش و در دوران دفاع مقدس مسوولیت وزارت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر عهده داشت، با اشاره به اینکه تبعیت از ولایت فقیه معیار سنجش افراد و مسوولان است، تاکید کرد که برخی پیروی از اصول، اصولگرایی و ولایت فقیه را فقط یدک می کشند.

محسن رفیقدوست در تحلیل شرایط امروز ایران به ویژه پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، تیم احمدی نژاد و جبهه پایداری را مصداق این گفته خود دانست و تاکید کرد: به عقیده من این تیم و این جبهه اعتقاد قلبی به ولایت فقیه ندارند، مگر اینکه در آینده عکس آن را به اثبات برسانند.

وی در عین حال مشی اعتدالی حسن روحانی رییس جمهوری را همان حرکت در مسیر اصول دانست و پیروی وی از ولایت فقیه را باعث دلگرمی و اطمینان نیروهای انقلاب عنوان کرد.

مشروح گفت و گوی محسن رفیقدوست با ایرنا را در زیر می خوانید:

*انعکاس شعار اعتدال و مشی دولت یازدهم در این خصوص را چگونه می بینید، به عقیده شما ریشه این رویکرد از کجاست؟

++ پیش از هر چیز باید بگویم که مشی حضرت امام (ره) در رفتار در کشور و برخورد با جریان های موجود مشی اعتدالی بود. البته امام اگر کسی را از مسیر خارج می دیدند با او برخورد می کردند. امروز مشی مقام معظم رهبری نیز اعتدالی است.

درباره آقای حسن روحانی باید بگوییم رویکردش که من او را از قبل از انقلاب می شناختم و در دوران دفاع مقدس نیز با ایشان همکاری داشتم و از طرف آقای هاشمی فرمانده جنگ شد و قائم مقام ایشان بود و به طور طبیعی با ایشان تماس داشتم، در آن زمان هم اعتدالی بود.

پس از تشکیل شورای عالی امنیت ملی نیز وی مشی اعتدالی داشت. امروز نیز می خواهم ایشان همان مشی اعتدالی را داشته باشد. البته به نظر می آید در انتصابات کمی از مشی اعتدالی فاصله گرفته شده است. گر چه ایشان رییس جمهوری است و مسوولیت دارد. قطعا ایشان معتقد به اعتدال است.


* ادعاهایی از هر دو جریان سیاسی در کشور مطرح می شود مبنی بر اینکه روحانی به جریان آنها وابستگی دارد، اساسا این تقسیم بندی اصلاح طلب و اصولگرا را چگونه می دانید و تعلق رییس جمهوری را به کدام یک از این دو جریان بیشتر می دانید؟

++ در اینجا تحلیلی را که از قول آقای هاشمی مطرح شده، می گوییم. من هم به آن معتقدم. اینطور نیست که جامعه نیمی اصلاح طلب و نیمی اصولگرا باشد. به تحلیل آقای هاشمی 20 درصد اصولگرا و 20 درصد اصلاح طلب و 60 درصد هم مردم انقلاب کرده هستند که به این دو جریان کاری ندارند. دولت ها و مجالس و شورای شهرها را نیز آن 60 درصد انتخاب می کنند.

در مسیر انتخابات نیز شعار هر کدام از نامزدها برای آن 60 درصد از مردم مطلوب باشد، آنها به طرفداران همان جریان اضافه شده و شانس موفقیت را افزایش می دهند.

این نیست که جریانی بگوید ما در انتخابات 24 خرداد پیروز شده ایم. در حقیقت تشخیص ملت در انتخابات پیروز شده است و آنها پیروز انتخابات هستند.

اگر بخواهیم روحانی را از نظر سابقه تحلیل کنیم، قطعا وی اصولگراست. در 8 سال گذشته از من درباره اصلاح طلبان سوال می کردند، می گفتم که ما دو دسته اصلاح طلب داریم، اصلاح طلب ولایتی و اصلاح طلب برانداز. افرادی نظیر آقای زنگنه، آقای عارف، آقای آخوندی، آقای جهانگیری و حتی آقای حجتی چون نظر مقام معظم رهبری را درباره اینها می دانستم که آنها را افراد کارآمدی می دانند، آنها را اصلاح طلب ولایتی می دانم.

عده ای نیز در 8 سال دوران آقای خاتمی و در مجلس ششم به سمت براندازی می رفتند. همانهایی که در انتخابات 88 نیز در مقابل نظام ایستادند.

اگر بخواهید جنس آقای روحانی را بشناسید، ایشان یک سخنرانی در 23 تیر ماه 78 درباره حوادث کوی دانشگاه دارد، که باید آن را مطالعه کنید و یک سخنرانی هم بعد از سال 88 دارد و یک سخنرانی نیز در سالگرد 9 دی دارد.


** روحانی آگاه و آشنا به شرایط و علم روز

روحانی یک روحانی با سواد و آشنا به علم روز، اما کاملا پیرو ولایت فقیه است. هر چه اصلاح طلبان پیرو ولایت فقیه بیشتر باشند بهتر است و هر چه اصولگرا داشته باشیم که تندتر از رهبری بروند، اصلا مورد قبول نیستند.

از بین دو اردوگاه که بخشی از جامعه را دارند، آن بخشی برای ما ارزشمند است که نه تندتر از رهبری بروند و نه بدون رهبری.



*** استفاده از اصلاح طلبان در کابینه ایرادی ندارد

** ایرنا - یعنی شما معتقدید که رییس جمهوری نباید از رقبای اصولگرایان در کابینه استفاده می کرد؟

++ استفاده از اصلاح طلبان در کابینه را کاری بدی نمی دانم. استفاده از اصلاح طلبان ولایتی ارزشمند است. نباید بگوییم حتما کسانی که به اصولگرایی مشهور هستند، در کابینه حضور داشته باشند، این تشخیص رییس جمهوری است. اما اگر به سمت اصلاح طلبانی که ما آنها را از گردونه نظام خارج می بینیم که عاشورا را تخطئه می کنند و از جنس این ملت نیست، بروند، پذیرفتنی نیست.

اصلاح طلبی برای ما قابل قبول است که پیرو ولایت باشد، اما برای اداره جامعه حرف جدید و اصلاحی دارد. جنس روحانی هم از اینگونه اصلاح طلبان معتقد به اصول است.



 به دلیل تفرقی که اصولگرایان در انتخابات داشتند، تعبیر شکست برای این جریان در انتخابات به کار برده می شود، گر چه برخی از اصولگرایان می گویند که برای تحقق خواسته رهبری درباره حماسه سیاسی همه جانبه وارد عرصه شده اند، نظر جنابعالی چیست؟

++ من معتقدم در انتخابات اصلاح طلبان پیروز نشدند. زیرا روحانی از خاتمی که سمبل اصلاح طلبان بود خواست که اصلاح طلبان از او حمایت کنند، خاتمی هم گفت که من تنها خودم از شما حمایت می کنم و نمی توانم از اصلاح طلبان بخواهم که از شما حمایت کنند.



** بسیاری از اصولگرایان به روحانی رای دادند

بسیاری از اصولگرایان را می شناسم که به آقای روحانی رای دادند. حتی ما عده ای بودیم که اطلاق اصولگرایی به ما درست بود. روز دوشنبه یا سه شنبه قبل از انتخابات به این نتیجه رسیده بودیم که آقای روحانی رای بالایی دارد، اما تصور می کردیم که انتخابات به دور دوم کشیده شود. من ماموریت پیدا کردم که از آقای ولایتی بخواهیم که به نفع روحانی کناره گیری کند، که البته او را پیدا نکردم.



** روحانی را به طور واقعی مردم برگزیدند

آقای روحانی را مردم انتخاب کردند، نه اصلاح طلبان و نه اصولگرایان. یک فردی به صندوقی که من هم در آن رای می دادم، آمد، گفت که من تا کنون در انتخابات شرکت نکرده ام، اما روز چهارشنبه که مقام معظم رهبری فرمودند که اگر نظام را قبول ندارید برای کشور رای بدهید، به خاطر این حرف خوب رهبری آمدم و رای دادم.

اصلاح طلبان از اینکه مدام بگویند که روحانی را ما انتخاب کردیم، ضرر می کنند. زیرا روحانی با آن چیزی که آنها می خواهند، فرق می کند.

آن چیزی که ما بسیار از آن خوشحال هستیم و به آن افتخار می کنیم این است که آقای روحانی هماهنگ با رهبر معظم انقلاب است و ارتباط خوبی با ایشان دارد که این دلگرم کننده است و نوید آینده خوبی می دهد.



 به هر حال نامزدهای اصولگرایان نتوانستند در انتخابات موفق شوند و بنا بر اذعان خودشان با یک ناکامی بزرگ مواجه شدند، به این موضوع اعتقاد دارید؟

++ انتخاب یک روحانی به معنای شکست اصولگرایان نیست. به عنوان نمونه می گویم ما در جنگ در عملیات والفجر مقدماتی و والفجر یک واقعا شکست خوردیم، خدمت امام که رسیدیم ایشان فرمودند که شما شکست نخورده اید و تنها با عدم فتح مواجه شده اید. شاید بگوییم آن 20 درصد اصولگرایان شکست خوردند، اما مگر فقط طرفداران اصول همین ها هستند. بخشی از 60 درصد نیز طرفداران اصول هستند به آنها نمی توانیم بگوییم شکست خوردید.

بخش عمده ای از جامعه سنتی ما به خاطر اینکه حسن روحانی حجت الاسلام والمسلمین بود، به او رای دادند.

اینکه جامعه بعد از 8 سال یک روحانی را انتخاب کرد این شکست اصولگرایان و پیروزی اصلاح طلبان نیست. اصلا شکست معنا ندارد.


** مردم به روحانیت روحانی رای دادند

در منظر مردم در عرصه انتخابات 8 نفر بودند. من معتقدم که از این تعدادی که به آقای روحانی رای دادند، 10 درصد می گفتند که این اصولگرا یا اصلاح طلب است. بیشتر مردم که رای دادند می گفتند که این فرد یک روحانی است و حرف ها و خواسته ها ما را بهتر مطرح کرد. ما از بسیاری از این موضوع را شنیدیم.

اصلاح طلبان اگر می توانستند پیروز شوند، چرا عارف را نگه نداشتند و از روحانی حمایت کردند. آقای روحانی در اولین ملاقات که با ایشان داشتم گفت که من وامدار هیچ کس نیستم اگر باشم، تنها مدیون مقام معظم رهبری هستم. این حرف را 12 ساعت پس از پیروزی در انتخابات در یک ملاقات به من گفتند. چرا اصلاح طلبان دلشان را به این موضوع خوش می کنند، این مصادره کردن است.

جنگ اصلاح طلبان و اصولگرایان وجود دارد اما اینکه هر کدام از دو طرف بخواهند او را مصادره کنند، درست نیست. اصولگرایان گر چه تفرقه و مشکل داشتند اما کسی انتخاب نشد که قطعا در مقابل آنها قرار بگیرد.


** در جمهوری اسلامی به تحزب نیاز داریم

در جمهوری اسلامی واقعا ما به تحزب نیاز داریم، این احزاب یا داخل انقلاب هستند یا ضدانقلاب، آنهایی که داخل انقلاب هستند نیز باید یک اصل را رعایت کنند. این نظام ولایت فقیه است. اکثر مردم از رهبری و مراجع تقلید می کنند، اگر حزبی مرامنامه و اساسنامه داشته باشد و شورای مرکزی حزب مطلبی را اعلام کند که با فتاوی مراجع مغایرت داشته باشد، مردم حتما حرف مراجع را رعایت می کنند. حزبی که با مراجع و رهبری زاویه داشته باشد پا نمی گیرد و اگر هماهنگ باشد که اصولگرا و اصلاح طلب تفاوتی ندارد.


** در اصول نباید اختلافی وجود داشته باشد

ما می گوییم نباید در اصول با هم اختلاف داشته باشیم و باید این اختلاف را کنار بگذاریم. ما اکنون تعداد معدودی از سنتی ها را داریم که نتوانسته اند با ولایت فقیه کنار بیایند، از مسلمانان عجیب و غریب که نماز شب هم می خوانند که البته تعداد کمی هستند. اینها نمی توانند فعالیت کنند. دعوا سر اصولگرایی نیست. عده ای می خواهند از اصولگرایی به جای دیگری برسند.



** ایرنا - همواره افراطی گری ها مانع از خدمات اساسی می شود، هر دو جریان در مقطعی دچار افراط گری شده اند، عدهای در زمان احمدی نژاد نام خود را جبهه پایداری گذاشتند و بعضا افراطی گری هایی صورت گرفت و در دوران اصلاح طلبان نیز همین رویه وجود داشت.

چه عبرت هایی در این فعالیت ها وجود دارد؟ عده ای در مجلس هم صف آرایی در مقابل دولت دارند، سوالات و بهانه جویی های مختلفی دارند؟ ارزیابی شما از این فرآیند چیست؟

++ اخیرا نیز عرض کرده ام. نه گروه احمدی نژاد را پیرو ولایت فقیه می شناسم و نه جبهه پایداری را، مگر اینکه ثابت کنند هیچ زاویه ای با رهبری ندارند.

اینکه می بینیم در 8 سال گذشته رییس جمهوری درجلسه مجمع تشخیص مصلحت شرکت نمی کند، بخشی از قوانین را اجرا نمی کند، این چه معنایی دارد؟ این رفتار کجا اصولگرایی و پیروی از ولایت فقیه است؟


برخی می گویند مقام معظم رهبری در آن سال ها از این دولت حمایت کرده است؟

رهبری به طور قطع کشور را هدایت می کنند. همانطور که از دولت آقای خاتمی نیز حمایت می کردند. ایشان در طول 8 سال گذشته کشور و نظام را نگه داشتند. حتی من شنیدم از فردی موثق که وقتی موسوی وارد عرصه انتخابات شده بود، در منزل پدرشان خدمت آقا رسیده بودند، ایشان فرموده بودند که اگر مردم به شما رای دادند، من هم از شما حمایت می کنم. اما در نهایت خود را ارزان فروخت.


** مقام معظم رهبری از همه دولت ها حمایت می کنند

مقام معظم رهبری مسوولیت سنگینی برای نگهداری اصل نظام دارد. در این باره باید خاطره ای بگویم. روزی که دعوای بنی صدر و بزرگان نظام زیاد شده بود، خدمت امام (ره) رسیدم، عرض کردم که شما آقای بهشتی آقای هاشمی و آقای خامنه ای را خوب می شناسید و بنی صدر را هم خوب می شناسید، تعجب می کنم که از بنی صدر حمایت می کنید، امام عصبانی شدند، گفتند من از بنی صدر حمایت نمی کنم، من به بنی صدر رای نداده ام برای من او مهم نیست. برای من 11 میلیون انسانی مهم هستند که به او رای دادند و وقتی ببینیم که مردم از او سلب اعتماد کرده اند، هر چه به او داده ام پس می گیرم.

فقط ملت مهم است. نظام ما تنها نظام واقعی دمکراسی در دنیاست. هر دفعه هر که را مردم بخواهند انتخاب می شود و رهبری نیز از رای مردم حمایت می کنند.

ما امیدواریم دولت یازدهم دولتی باشد که با مقام معظم رهبری هیچ زاویه ای نداشته باشد، چرا که دولت های قبلی کم و زیاد داشتند و این برای آینده کشور خوب نیست.

 تا چه میزان به تعامل مجلس و دولت اعتقاد دارید و این تعامل تا چه میزان می تواند مفید باشد؟

++ این تعامل بسیار مهم و اساسی است. هر سه قوه باید تعامل داشته باشند و رهبری نیز بر آن تاکید دارند. برادر عزیزم آقای لاریجانی نهایت تلاش را می کند که این تعامل را به حداکثر برساند و به نظر من موفق هم می شود. تا زمانی که مشی اعتدال در پیش است و هماهنگی با رهبری وجود دارد، مجلس باید با دولت تعامل کند، این به نفع کشور است.


بعضا یک وزیر بارها در هفته به مجلس می رود و به سوالات پاسخ می دهد؟ این رویه را می تواند تعامل دانست؟

++ هیچ کس با این رویه موافق نیست. البته تعامل باید دو طرفه باشد و دولتی ها نیز به مجلس اهمیت بدهند. باید با توافقات غیرعلنی و غیرجنجالی موضوعات را با یکدیگر حل کنند. تماس خود آقای دکتر روحانی مهم است. روحانی جنس مجلس را می شناسد و نظر خوبی درباره تعامل مجلس و دولت دارد.


در زمینه دفاعی به خودکفایی خوبی به طور نسبی رسیده ایم، این برای ما قدرت بازدارندگی ایجاد کرده است، شرایط کشور از این لحاظ چگونه است؟

++ من شروع کننده خودکفایی در عرصه دفاعی بوده ام و می گویم که اکنون کشور ما به طور کامل و صد در صد خودکفا است. ما بعضا از آمریکایی ها نیز در عرصه تجهیزات دفاعی جلوتر هستیم.


** آمریکا قدرت هیچ گونه اقدامی علیه ایران را ندارد

اکنون قدرت بازدارندگی ما در حدی است که اصولا بعد از تجربه های متعدد افغانستان و عراق و سه جنگی که در منطقه اتفاق افتاد به ویژه در لبنان، کاملا مشخص شده در این منطقه برای آمریکا دیگر امکان آتش افروزی نیست. آمریکا در منطقه ما یک گروگان به نام رژیم صهیونیستی ندارد که همه آتش ها نیز به خاطر او افروخته می شود.

امروز اگر در سوریه عده ای را فریب داده اند به خاطر اسرائیل است. سوریه به عنوان خط مقدم مقاومت تاوان اسرائیل دوستی آمریکا را می دهد.

ما توان این را داریم که در صورت هر اقدام کینه توزانه امریکا هر بلایی که بخواهیم سر اسرائیل بیاوریم. بر این اساس اینکه گزینه نظامی در منطقه ما مطرح شود یک بلوف برای اقناع افکار عمومی داخل آمریکا است.


 ارزیابی تان از مذاکرات هسته ای چیست؟

++ با اصل مذاکره موافقم و این مذاکره هر سرنوشتی پیدا کند، ما برنده هستیم. ما تا کنون به دنیا می گفتیم که تصمیمی برای ساخت سلاح هسته ای نداریم، آنها نیز می دانند، اما اسرائیل دوستی آنها اجازه نمی دهد حقیقت را بگویند. اگر به تعهدات خود عمل کنند برنده ایم، اگر عمل نکنند نیز ما برنده ایم چون نیاز خود را به هر طریقی در دنیا حل می کنیم.

اصل مذاکره خوب بوده و تیم مذاکره کننده نیز خوب عمل کرده اند. چیزهایی که داده ایم نیز امتیازی نبوده که برای ما مهم باشد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان