arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۰۹۱۹
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۹ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۲
ابتكار جديد اقليت مجلس براي فشار به دولت؛

امضاي «پيامكي» و «تلفني» طرح استيضاح

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تعطيلي اين هفته مجلس و بازگشت نمايندگان به حوزه‌هاي انتخابيه هم نتوانست كوچك‌ترين وقفه و خللي در ركوردشكني نمايندگان در استيضاح و سوال از وزراي دولت به وجود آورد. در حالي كه ميانه‌روهاي مجلس شوراي اسلامي در تلاش هستند تا توازني در رويكرد نمايندگان ايجاد كنند، اقليت بهارستان، تمام عزم خود را براي تقابل با دولت جزم كرده‌اند. امضاي 80 نفر از نمايندگان به صورت تلفني و پيامكي راهكاري بود كه طراحان استيضاح علي‌اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش در پيش گرفتند تا مدرن‌ترين استيضاح به همت نمايندگان مجلس اصولگرايان رقم زده شود. البته بنابر فراخوان‌هايي كه برخي نمايندگان در گفت‌وگو با برخي سايت‌هاي خبري داشته‌اند، اين امضاهاي تلفني و پيامكي همچنان ادامه دارد و نمايندگان مي‌توانند از طريق تماس تلفني و پيامكي تمايل خود را براي امضاي طرح استيضاح به طراحان استيضاح اعلام كنند. اين طراحان اميدوار هستند كه تا پايان تعطيلات هفتگي تعداد اين امضاها را از طريق تماس تلفني و پيامك به 150 عدد برسانند.

فتح‌الله حسيني، يكي از طراحان طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش در تشريح اين روش مدرن جمع‌آوري امضا، به تسنيم، گفته است: اين طرح هفته قبل به هيات رييسه تقديم شده بود. در اين هفته كه ما در حوزه‌هاي انتخابيه بوديم، اكثر نمايندگان با من تماس گرفتند و با اينكه مجلس تعطيل بوده است درخواست امضاي اين طرح را داشتند و ممكن است اين امضاها به بالاي 150 امضا هم برسد، اما به دليل اينكه من جهت سركشي به حوزه انتخابيه رفته‌ام، نتوانستم خدمت نمايندگان مجلس باشم. به گفته اين نماينده، طرح استيضاح وزير آموزش‌و‌پرورش با هشت محور هفته آينده تقديم هيات‌رييسه مجلس مي‌شود كه سو‌ء‌ مديريت در حوزه‌هاي مختلف آموزش و پرورش، سوء‌ مديريت در برخي استان‌ها، عدم احقاق حقوق فرهنگيان و عدم اجراي مرخصي زايمان 9 ماهه از محورهاي طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش است و ما بر اين موضوع همچنان مصر هستيم.

محمدصادقي: تعدادي از نمايندگان زياد سوال مي‌كنند

اعضاي هيات رييسه مجلس و در راس آن علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي مهم‌ترين مجموعه فعال در پارلمان است كه سعي در مهار رفتار افراطي نمايندگان دارد. برگزاري جلسات غيرعلني رياست مجلس با نمايندگان، نشست‌هاي مشترك نمايندگان نزديك لاريجاني با اقليت تندرو و دست آخر بررسي محتواي استيضاح‌ها و سوال نمايندگان از وزرا، سياست‌هايي بود كه هيات رييسه براي كنترل اقليت مجلس از بهمن ماه سال جاري در نظر گرفته است. اين سياست‌ها اگرچه نتوانست به هدف اصلي خودش برسد ولي تا حدي در تعديل مجلس تاثيرگذار بود.

شاهين محمدصادقي، عضو هيات رييسه مجلس كه به تازگي كنترل سوالات نمايندگان از وزرا و طرح استيضاح وزراي دولت را بر عهده گرفته تا موجبات سوءتفاهم بين پاستور و بهارستان فراهم نشود. روز گذشته در گفت‌وگو با ايرنا به همين موضوع پرداخته و اعلام كرده است: تعداد 20 سوال نمايندگان در نوبت بررسي در صحن علني مجلس قرار دارد كه به ترتيب وزيران امور خارجه، بهداشت، علوم، رفاه و نيرو از جمله كساني هستند كه نمايندگان از توضيحات وزير در كميسيون قانع نشده‌اند و بنابراين اين سوالات بايد در صحن مجلس بررسي شود. هرچند در مواردي نياز به تذكر است اما در بين نمايندگان هم كساني هستند كه زياد سوال مي‌كنند.

منادي: هيات رييسه مجلس جلوي سوال و استيضاح وزرا را خواهد گرفت

همچنين عليرضا منادي، عضو هيات رييسه مجلس در گفت‌وگويي با پيام نو، ضمن تكذيب ادعاي طراحان اين طرح مبني بر تقديم طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش به هيات رييسه مجلس، گفته است: اين طرح حتي در كميسيون آموزش مجلس نيز مطرح نشده است. البته امكان دارد برخي از اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات هم موافق اين طرح باشند اما وقتي اين طرح در كميسيون مطرح نمي‌شود شبهات را در مورد تخصصي و فني نبودن آن بالا مي‌برد، به عبارتي شايد اين شبهه را ايجاد كند كه بحث سياسي است نه فني و تخصصي. علاوه بر اين، او برخلاف ادعاي طراحان استيضاح مبني بر اصرار نمايندگان بر استيضاح علي اصغر فاني، اعلام كرده است كه هواداران دولت نبايد نگران استيضاح وزرا باشند. چراكه فضاي مجلس اكنون فضاي استيضاح نيست و فضا بيشتر تحت تاثير موضوع اقتصاد مقاومتي است. اين جور مباحث خيلي جدي نيستند. به گفته منادي، طرح استيضاح هر وقت به هيات رييسه برسد، قطعا دور جديدي از مذاكرات توسط هيات رييسه آغاز خواهد شد. مطمئن باشيد هيات رييسه مجلس نهم به راحتي اجازه نمي‌دهد كه دولت يازدهم در نخستين ماه‌هاي عمر خود هزينه‌هاي بزرگ بپردازد. هيات رييسه تا جايي كه بتواند جلوي طرح استيضاح و سوال از وزرا را خواهد گرفت.

اين كه نمي‌شود هر روز استيضاح و سوال داشته باشيم و به هر بهانه‌يي وزرا را به مجلس بكشانيم و فشار بياوريم. استيضاح آخرين گزينه است و هيات رييسه و قاطبه نمايندگان هم به اين موضوع اعتقاد دارند.

پزشكيان: مخالف بايد در چارچوب قانون انتقاد كند

همزمان با تحرك جديد اقليت مجلس عليه دولت، نمايندگان برجسته بهارستان در تلاش هستند كه چالش‌هاي بين پاستور و بهارستان را به حداقل برسانند. تلاشي كه حداقل در چند وقت اخير نتوانسته موفق ظاهر شود و در چند نمونه بارز حتي منجر به اختلاف‌افكني بين نمايندگان و تازه شدن زخم‌هاي گذشته در خانه ملت شده است. مسعود پزشكيان، نماينده تبريز روز گذشته در رابطه با همين اختلافات داخلي مجلس و چالش بين پاستور نشينان و بهارستاني‌ها، با تاكيد بر لزوم پايبندي به اصول قانوني كشور، اعلام كرده است: هر گونه انتقاد از فعاليت مجموعه يا فردي بايد در چارچوب قانون باشد. چه كسي گفته است كه اگر كسي خلاف من صحبت كند اشتباه كرده است، ما گاهي پا را فراتر مي‌گذاريم و مي‌گويم هر كس تفكري همچون من ندارد حق زندگي ندارد كه اشتباه است. به گفته او، اگر تا به امروز قانون در كشور اجرا مي‌شد امروز شاهد اين مشكلات نبوديم و اين وضعيت ماحصل عدم تمكين به قانون است.

ماجراي ناتمام اقليت مجلس

استيضاح وزير آموزش و پرورش كه از چند هفته قبل‌تر كليد خورده است. تنها يكي از سازهاي مخالف اقليت مجلس است كه به نظر نمي‌رسد به اين زودي‌ها فروكش كند. طرح دو سوال از محمدجواد ظريف درباره هولوكاست و جلوگيري از تيم كارشناسي كره شمالي براي همكاري در ساخت موشك‌هاي بالستيك، طرح 21 سوال از وزير اطلاعات، كارت زرد به وزراي فرهنگ، اقتصاد و علوم، گواهي مي‌دهد كه مخالفت اقليت مجلس ماجرايي كوتاه و تمام شدني نخواهد بود. ماجرايي كه از يك سو به سياست‌هاي احمدي‌نژادي‌ها گره خورده و از سوي ديگر متوجه رقابت‌شان با اصلاح‌طلبان مي‌شود. با اين حال، همچنان، مجلس و دولت اميد آن را دارند تا ضمن ارتقاي سطح همكاري‌ها بتوانند صداي اقليت تندرو را خنثي كنند.

*اعتماد
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۳
رضا رضایی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
1
41
با سلام
اینها مطمئنا در دور بعد راهی به مجلس نخواهند داشت و از زور دلشان که مردم به آقای روحانی رای داده اند اینکارها را می کنند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
22
این کار ها نمی توانددر مجلس دهم برایشان رزومه شود چون ما در 24 خرداد به این تفکر تند رو کارت قرمز داده ایم و درانتخابات مجلس دهم یک بلیط یکسره سفر به کهکشان راه شیری برایشان تهیه کرده ایم . بهتره برند برای سفر یاد شده که چند سال نوری طول میکشد تدارکات لازم را تهیه کنند
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
سال نوری واحد مسافت است ٫ نه واحد زمان.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
12
حالا جای شکرش باقیه که بعضی نمایندگان تو این دولت وظیفه شون یادشون اومده
ستاداسلامی قدس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
20
دولت بااین که هنوز عمرش به یک سال نرسیده این همه سوال وتهدید به استیضاح دریافت کرده از این تندروها بعید نیست طرح عدم کفایت رئیس جمهور راهم به مجلس ببرندالبته باز هم به شکست می انجامد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
12
مایه تاسف است.
هموطن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
10
آیا کسی میداند چه مدت دیگه از زمان نماینده های محترم فعلی باقیمانده است و تا کی باید منتظر باشیم؟
بنده منتظرم تا با شروع شدن دوره بعد به شخصیتی جدید و با تدبیر رای بدهم.
ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
11
این اقایان جوابشان را در انتخابات بعدی میگیرند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
9
آقایون نماینده این چند روز آخریه ول کنید این ...کلک بازی ها رو
alireza
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
11
دو سال دیگه ام تحملتون میکنیم.کسایی که با 300هزارتا رای اومده باشن مجلس بهتر از این نمیشن
hossein
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
12
3
سوال و استیضاح حق نمایندگان است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
10
فکر کنم این آقایان پایداری خواب بودند وقتی که در دوران 8 ساله اربابشان ، آموزش وپرورش هم نابود شد
یک سال از دولت احمدی نژاد حق الزحمه مدرسین ضمن خدمت را ندادند که البته هنوز هم نداده اند
ما نمی خواهیم اینها از مادفاع کنند

اینها همه ناراحتی شان عزل مدیران نالایقی است که ازباند خودشون بوده
ما اینو خوب می دونیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
7
اقلیت تند رو همه جا هستند اما این اقلیت مملکت ما شورش را درآورده و درعین حال خودرا پایبند به انقلاب می داند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
8
به نظر می رسد گروه اقلیت مجلس از دولت می خواهد کارهایی انجام دهد که در 8 سال گذشته روی زمین مانده است را 6 ماهه انجام دهد شما ها تاکنون کجا بودید واقعا اگر این 80 نفر در کشور نباشند آیا خللی در اداره کشور می افتد چند از این 80 نفر تاکنون کار اجرایی کلان داشته اند من مثلاای از استان خراسان شمالی می آورم چون نمایندگان حوزه بجنورد درجریان باشند و طرح هایی در طول 8 سال کلنگ زده اند را مرور کنند کدام به سرانجام رسید در دولت پاک بیمارستان آشخانه کانگ زنی سال 85 کنگ زنی بززگراه بجنورد - گاستان سال84 کنگ زنی آبیاری زمین های قره میدان سال 86 طرح بیمه کشاورزان 86 و خیلی از پروژه های دیگر که جای کلنگشان هم گم شده است به خدا کمی مردم دارند آرامش در این کشور حس می کنند هم صدا با دشمن نشوید امام از آمریکا واسراییل نمی ترسید ولی از اختلافات داخلی می ترسید به خدا کمی از خدا بترسید اگر میزان رای مردم است حاصل رای مردم آقای روحانی است پس به رای مردم احترام بگذارید وتمکین کنید
فرید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
10
همان نماینده هایی که انتظار داشتند مدیران وروسای آموزش وپرورش استانها وشهرستانها به طبق وباب میل دل آنها کلید بخوره ولی قاطبه ی فرهنگیان مخالف بودندحالا قطعا از سردسته های استیضاح کننده ها همین دسته نماینده ها هستند -اینا فکر میکنند دور بعدی هم باید خودشون نماینده باشند پس اگر چینش آموزش وپرورش به طبق مرادشون باشه رای میارند اینه که دیدند نه خیر هرچه اونا بخوان نیست پس دست به کار شدند
خیرالامور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
11
واقعاً برای این ملت جای تعجب!! هنوز زخمهای چهره‌ها و پیکرهای پاک و معصوم کودکان شین‌آبادی بهبود نیافته ، هنوز قلبهای جریحه‌دارشده پدران و مادرانی که جگرگوشه‌هایشان در حادثه واژگونی مینی‌بوس مدرسه در اردوی تفریحی/زیارتی التیام ندیده و هنوز.... پرونده اهمال‌های متعدد مسئولین سابق آموزش و پرورش که منجر به بروز حوادث مختلف و تلفات جانی فرزندان این آب و خاک گردید به سرانجام نرسیده و خاطره تلخ آن حوادث ذهن و روح مردم را می‌آزارد چرا این نمایندگان در آن زمان بفکر استیضاح جناب وزیر نبودند ؟ آیا چون وزیر سابق از جناح فکری همین نمایندگان!!محترم بود حق داشت هرکار می‌خواهد بکند و از مصونیت آهنین برخوردار باشد؟ آیا مردمی که بر اثر حوادث ناشی از اهمال آن وزیر محترم فرزندانشان را از دست دادند و آسیبهای غبرقابل جبران دیدند موکلین همین آقایان نماینده!! نبودند ؟ عدالت و انصاف آقایان کجا رفته ؟ آیا این دو عنصر انسانی یعنی عدالت و انصاف شرط اصلی نمایندگی مجلس نیست؟
از کوهپایه اصفهان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
10
از اقایان نماینده سوالی دارم واون اینه که در دولت قبلی هیج مشکلی توی اموزش و پرورش نبوده که استیضاح کنند ولی توی این مدت کوتاه مشکل پیش اومده من یک فرهنگی در کوهپایه اصفهان هستم این نماینده ها بیایند و مشکلات ما را توی این شهر کوچک ببینند و قضاوت کنند که این مشکلات از چه زمانی باقی مونده. اگه به همه چا سر بزنید این مشکلات که از قبل بوده با همون روسای دولت قبل باقی مونده.
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
9
واقعا این مجلس دیگه شورش را در اورده
ایران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
6
خطاب به نمایندگان افراطی : باش تا صبح دولتت بدمد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
10
بجنبید و هرکاری از دستتان بر می آید انجام دهید که وقت تنگ است و ملت در فکر بازنشسته نمودن شمایند .
در انتخابات پیش رو هرگز تحت تأثیر سرد نمودن تنور انتخابات توسط شما نخواهیم شد اگر خدا یاری کند از همه ظرفیت ها استفاده خواهیم نمود .
حسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
4
این دوستان درزمان احمدی نژاد کجا بودند که سوال کنن تازه ازخواب 8ساله بیدارشدن که دیگه دیرشده
نظرات بینندگان