arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۰۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

یادداشت‌های علم، پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۴۸: پیشنهادی که مصر در مذاکره با اسرائیل براساس طرح رودس داد

یادداشت‌های اسدالله علم: صبح شرفیاب شدم. در خصوص پیشنهاد محمود ریاض وزیر خارجه مصر که مذاکره با اسرائیل را بر مبنای طرح رودس (طرحی که در هزار و نهصد و چهل و نه اعراب و اسرائیل در قبرس وسیله سازمان ملل با هم مذاکره کردند) پیشنهاد کرده است، مدتی مذاکره شد. نتیجه این شد که معلوم می شود مصر تحت فشار روس ها به این مطلب رضایت داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود.  
 
«انتخاب» هر شب یادداشت‌های روزنوشت علم را منتشر می‌کند.
 
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۴۸: صبح شرفیاب شدم. در خصوص پیشنهاد محمود ریاض وزیر خارجه مصر که مذاکره با اسرائیل را بر مبنای طرح رودس (طرحی که در هزار و نهصد و چهل و نه اعراب و اسرائیل در قبرس وسیله سازمان ملل با هم مذاکره کردند) پیشنهاد کرده است، مدتی مذاکره شد. نتیجه این شد که معلوم می شود مصر تحت فشار روس ها به این مطلب رضایت داده است.
 
 بعد در خصوص والاحضرت شهناز باز در مذاکره را باز کردم. رنگ شاهنشاه عزیزم تغییر کرد و حقیقتا من متاسف شدم. ولی چه باید کرد؟ شهناز دختر ایشان است و من وظیفه دارم که به هر صورت کارش را سامانی دهم. ولی مذاکرات به جایی نرسید. در خصوص امنیت و حفظ جان شاهنشاه مدتی مذاکره کردم و اقداماتی که بختیار جانی می کند و خیال ترور عده ای را دارد. باز هم شاه خندیدند. عرض کردم: شوخی نفرمایید، من جدی هستم باید احتیاط بیشتری کرد...
نظرات بینندگان