arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۸۸۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۱ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳

پوتين: بايد از بخش هاي متعلق به روسيه در "قطب شمال" محافظت کنيم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ايرنا: ولاديمير پوتين رييس جمهوري روسيه با اشاره به مالکيت اين کشور بر قسمتي ازمنطقه قطب شمال گفت: بايد از بخش هاي متعلق به روسيه در منطقه قطب شمال و منابع آن محافظت کنيم.

به گزارش کانال دوم تلويزيون دولتي روسيه، پوتين روز سه شنبه در جلسه شوراي امنيت روسيه گفت: روسيه بايد از همه بخش هاي فلات قاره متعلق به خود در منطقه قطب شمال دفاع کند و براي اين منظور واحدهاي مرزباني دريايي سازمان امنيت فدرال روسيه بايد تقويت شوند.

وي افزود: اين اقدامات سطح محافظت از مرزهاي روسيه در منطقه قطب شمال را افزايش خواهد داد.

رييس جمهوري روسيه گفت: مراکز استخراج نفت و گاز، پايانه هاي بارگيري منابع انرژي، لوله هاي نفت و گاز بايد از حملات تروريست ها و هر گونه تهديد ديگر ايمن باشند.

وي اضافه کرد: تمام مسايل امنيتي بايد در چارچوب رزمايش هايي با شرکت نيروهاي نظامي و تمرين هاي واحدهاي وزارت دفاع، موقعيت هاي اضطراري و مراکز ديگر بطور دقيق ارزيابي شود.

پوتين گفت: به موازات آن بايد مراکز نظامي در بخش هاي متعلق به روسيه در قطب شمال ايجاد و ناوها و زيردريايي هاي پيشرفته در آن مناطق مستقر کرد.

وي با اشاره به تاييد مالکيت روسيه بر 52 هزار کيلومتر مربع از درياي آختسک در خاور روسيه از طرف سازمان ملل گفت: کارشناس روس با ارائه نتايج تحقيقات توانستند مالکيت روسيه بر درياي آختسک را اثبات کنند و بايد به اين صورت نتايج تحقيقات به شرکاي روسيه در قطب شمال ارائه شود تا مالکيت روسيه بر بخش هاي متعلق به آن در اين منطقه هم تثبيت شود.

روسيه ،آمريکا، کانادا، نروژ ودانمارک کشورهاي همجوار قطب شمال را تشکيل مي دهند و مسکو مدعي مالکيت 20 درصد منابع طبيعي اين منطقه است.

مسکو در سالهاي گذشته به ويژه در يک سال اخير براي تشديد حضور خود در قطب شمال تلاش و برنامه ريزي کرده است.

در راستاي اين تلاش ها، روز 19 فروردين ماه گذشته يک واحد از نيروهاي هوابرد اين کشور در محدوده يخي اقيانوس منجمد شمالي در نزديکي قطب شمال مستقر شد.

اين واحد متشکل از50 نفر ازتفنگداران نيروي هوابرد روسيه دراقيانوس منجمد شمالي درنزديکي قطب شمال مستقر شدند و به مدت يک هفته رزمايش برگزار کردند.

اين اقدام براي نخستين بار درتاريخ روسيه انجام گرفت و تاکنون روسيه يا شوروي سابق در قطب شمال نيروي نظامي مستقر نکرده بود.

به گزارش رسانه هاي روسي، قطب شمال داراي منابع عظيم نفت و گاز است و روسيه شش ميليون و 200 هزار کيلومتر مربع ظرفيت براي بهره برداري نفتي در قطب شمال دارد.

به گزارش راديو دولتي صداي روسيه، امروزه حدود 60 ميدان هيدروکربوني بزرگ در اين منطقه کره زمين واقع شده که از ميان آنها 43 ميدان به روسيه تعلق دارد؛ منابع روسيه حدود 80 درصد ذخاير جهاني، در قطب شمال هستند و به همين دليل شرکتهاي روس بيشترين چشم اميد خود را به مناطق شمالي اين کشور دوخته اند.
نظرات بینندگان