arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۹۱۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۹ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳

پایان ماموریت فشرده ظریف در مسکو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان عصر سه شنبه به سفر کاری فشرده دو روزه خود به مسکو برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر در مسکو پایان داد و پایتخت روسیه را به مقصد تهران ترک کرد.
 

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه کشورمان در سفر دو روزه خود به مسکو علاوه بر شرکت در نشست امروز ( سه شنبه ) وزرای خارجه پنج کشور ساحلی خزر متشکل از ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان دیدارهای دوجانبه ای با برخی از آنها داشت.

سفر وزیر امور خارجه کشورمان به روسیه به دلیل ارتقای جایگاه کشورمان در معادلات بین المللی در ماه های اخیر با توجه ویژه رسانه های خبری حاضر در محل اجلاس وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر در ساختمان مرکز تجارت جهانی در مسکو واقع شد و آنان تمامی دیدارهای ظریف را به طور گسترده پوشش رسانه ای دادند.

ظریف دوشنبه شب در بدو ورود به فرودگاه وونکوای مسکو در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ایران و روسیه گفت و گوهای مستمری درباره موضوعات مختلف در سطوح دوجانبه، منطقه ای و بین المللی دارند و سفر به مسکو برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر نیز گامی در این راستا است.

وی افزود: تهران و مسکو در ارتباط با مسایلی مانند برنامه هسته ای کشورمان، تحولات جاری منطقه خاورمیانه و وضعیت سوریه به شکل منظمی رایزنی دارند.

ظریف گفت: بحث دریای خزر به عنوان یک پهنه آبی مشترک بین کشورهای ساحلی آن از جمله موضوعات مهمی است که از سال ها قبل درباره آن بحث می شود.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: امیدواریم نشست مرتبط با خزر وضعیت را برای مردم کشورهای ساحلی این پهنه آبی بهتر کند.

ظریف برنامه کاری امروز ( سه شنبه ) خود را با دیدار دوجانبه با سرگئی لاوروف همتای روس خود پیش از آغاز نشست وزرای خارجه پنج کشور ساحلی خزر آغاز کرد.

لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در پایان این دیداردر جمع خبرنگاران گفت: این دیدار فرصت خوبی برای تبادل نظر راجع به گسترش همکاری های دو کشور بود.

وی از مساله هسته ای ایران، امنیت منطقه ای و مسایل خاورمیانه به عنوان برخی از زمینه های همکاری تهران و مسکو یاد کرد.

وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که همکاری ها در حوزه های مختلف ثمربخش و سودمند باشد.

ظریف هم پس از دیدار با لاوروف ابراز امیدواری کرد که نشست آتی سران کشورهای ساحلی خزر در آستراخان( در پاییز آینده) موفقیت آمیز باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این که ایران و روسیه حوزه های متنوعی از همکاری دارند، از مسایل منطقه ای و مبارزه با تروریسم به عنوان برخی از آنها یاد کرد.

رایزنی های وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان خود در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر در ساختمان مرکز تجارت جهانی در مجاورت رودخانه مسکووا ادامه یافت و وی با المار محمدیاروف رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری آذربایجان دیدار کوتاهی داشت.

دو طرف در این دیدار که با گرفتن عکس های یادگار همراه بود در خصوص مسایل دوجانبه و نیز موضوعات مرتبط با پهنه آبی خزر تبادل نظر کردند.

ساختمان مرکز تجارت جهانی مسکو در نزدیکی آسمانخراش های پایتخت روسیه به عنوان محل برگزاری نشست وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی خزر امروز (شه شنبه ) شاهد حضور چشمگیر خبرنگاران و نمایندگان رسانه های خبری روسی و رسانه های خارجی مستقر در این کشور بود.

این ساختمان که در اغلب مواقع میزبان نشست های مهم بین المللی سیاسی است از یادگارهای دوره پروستریکا به رهبری میخاییل گورباچف در مقام اولین و آخرین رییس جمهوری شوروی سابق است.

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر نیز سخنرانی جامعی کرد و سیاست های اصولی کشورمان را در خصوص این پهنه آبی به شکلی فراگیر برای شرکت کنندگان تبیین کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در جمع همتایان خود از کشورهای ساحلی خزر اعلام کرد: رژیم حقوقی دریای خزر به شیوه ای تعیین خواهد شد که پاسخگوی انتظارات و نیازهای مردم کشورهای ساحلی اعم از نسل های حاضر و آتی باشد.

ظریف گفت: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد برای حل مسایل دریای خزر باید شیوه هایی اتخاذ شوند که منافع بلندمدت، همه جانبه و جامعی را به ارمغان آورند و تفکیک میان منافع زودگذر و پایدار لازم است.

وی با بیان این که رژیم حقوقی دریای خزر باید به شیوه ای تعیین شود که پاسخگوی انتظارات و نیازهای مردم کشورهای ساحلی اعم از نسل های حاضر و آتی باشد، اظهار داشت: بر این اساس الگوی تعیین خطوط میانی باید برای همه طرف ها قابلیت دفاع در سطوح ملی را داشته باشد.

ظریف گفت: متاسفانه برخی بازیگران فرا منطقه ای، دریای خزر را مترادف با منابع انرژی نفت و گاز تعریف می کنند و از زوایای دیگر مانند محیط زیست بسیار شکننده و از صلح و ثبات پایدار نیز غافل هستند.

وی افزود: تبدیل دریای خزر به دریای صلح و دوستی و ثبات، پرهیز از رقابت های تسلیحاتی، خودداری از کاربرد نیروهای مسلح و عدم حضور نیروهای مسلح کشورهای غیرساحلی از پیش فرض های اساسی تضمین صلح و ثبات پایدار در منطقه محسوب می شود.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان نشست رسمی دو ساعته وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر نیز به رایزنی های دوجانبه خود ادامه داد و در این راستا با یرلان ادریس اوف همتای قزاقستانی خود دیدار و گفت و گو کرد.

دو طرف در این دیدار بر ضرورت گسترش همکاری های دوجانبه در عرصه های مختلف تاکید کردند و موضوعات همکاری های دوجانبه در حوزه های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی محور گفت و گوهای دو طرف را تشکیل می داد.

وزیران خارجه ایران و قزاقستان در خصوص برخی مسایل منطقه ای به ویژه مسایل دریای خزر تبادل نظر و با اشاره به عزم سران دو کشور برای توسعه مناسبات دوجانبه بر علاقمندی متقابل برای گسترش ساختار همکاری ها تاکید کردند.

طرف های ایرانی و قزاقستانی به اشتراک مواضع دو کشور در برخی مسایل بین المللی اشاره و آن را زمینه مناسبی برای توسعه روابط دوجانبه دانستند.

ظریف و ادریس اوف همچنین به تقویت پیوندهای دوستی کشورهای ساحلی دریای خزر و استفاده از این پهنه آبی در جهت همکاری های اقتصادی و توسعه مسیرهای حمل و نقل میان این کشورها اشاره کردند.

شرکت در نشست خبری بعد از نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر از دیگر برنامه های سفر کاری وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به مسکو بود.

ظریف پس از آن در جمع خبرنگاران ایرانی حاضر در محل برگزاری نشست حاضر شد و به سوالات آنان درباره محتوای نشست و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال مسایل خزر پاسخ گفت.

وی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار توسعه همکاری های اقتصادی بین کشورهای ساحلی خزر بوده است و برای گسترش همکاریها در تمام سطوح با این کشورها آمادگی داریم.

وی گفت: مهم ترین موضوعی که ایران در مورد دریای خزر همواره مطرح کرده است ضرورت همکاری و هماهنگی بین کشورهای ساحلی و ضرورت تلاش مشترک برای توسعه اقتصادی آنها بر اساس مقررات کشورهای ساحلی و اصل انصاف است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: با توجه به این که نشست امروز وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر نشست مقدماتی اجلاس آتی سران این کشورها در آستراخان است توافق های خوبی در مورد متن اعلامیه و بیانیه ای که قرار است در نشست سران صادر شود صورت گرفت.

وی اضافه کرد: البته برخی موارد باقی ماند که امیدواریم در نشست آتی کارشناسان و نمایندگان ویژه کشورهای ساحلی در تهران و بعد از آن در نشست ویژه قبل از برگزاری اجلاس آستراخان مورد بررسی قرار گیرند.

ظریف گفت: احساس می کنم اجلاس امروز وزرای خارجه کشورهای ساحلی کمی بهتر از آنچه که انتظار می رفت برگزار شد. در نشست امروز در مورد رفع برخی موارد اختلاف توافق شد و تفاهم های خوبی صورت گرفت.

حضور در جمع خانواده های مسوولان و کارکنان نهادهای ایرانی از دیگر برنامه های سفر کاری دو روزه وزیر امور خارجه کشورمان به مسکو بود.

مهدی سنایی سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه در ابتدای این مراسم با اشاره به همزمانی سفر ظریف به مسکو با سه رویداد عید نوروز، ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و سالروز تولد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی (ره) اعلام کرد که جمعیت حاضر منتظر عیدی گرفتن از وزیر امور خارجه کشورمان در این روز خجسته هستند.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با یکایک کارکنان و مسوولان نهادهای ایرانی مستقر در مسکو چاق سلامتی کرد و به تمامی آنان عیدی داد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به همزمانی رویدادهای مبارکی مانند میلاد صدیقه کبری (س) و حضرت امام (ره) گریزی به دستاوردهای بزرگ و جاودان رهبری خمینی کبیر به شکل پیروزی انقلاب اسلامی زد و عزت و عظمت امروزی ایران اسلامی در عرصه های بین المللی را مرهون روشنگری های حضرت امام دانست.

وی با بیان اینکه معادلات قدرت در جهان امروز در حال تغییر است از ˈقدرت معناییˈ به عنوان عامل تعیین کننده تاثیرگذاری کشورها در سطح بین المللی نام برد و گفت که جمهوری اسلامی ایران در سایه دستیابی به خودباوری و استقلال ناشی از انقلاب اسلامی از توانمندی های بی مانندی در این زمینه برخوردار می باشد.

ظریف پس از شرکت در ضیافت شام سفارت کشورمان در فدراسیون روسیه و گرفتن عکس یادگاری با حاضران در این مراسم مسکو را به مقصد تهران ترک کرد تا پرونده دومین سفر کاری فشرده کشورمان به مسکو در مدت تصدی مقام وزارت امور خارجه بسته شود.
نظرات بینندگان