arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۹۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۸ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳

حسین مرعشی: دولت روحانی باید قاطعانه می ایستاد و یارانه ها را قطع می کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : حسین مرعشی به روزنامه آرمان گفت:
*معتقدم دولت آقای روحانی نباید قانون هدفمندی را ادامه می‌داد چون کار اشتباهی است.
*پرداخت یارانه به مردم یک روند اشتباهی بود که توسط دولت آقای احمدی‌نژاد کلید خورد و نباید ادامه پیدا می‌کرد.

*هدفمندی یارانه‌ها با آن اهدافی که پیش‌بینی شده بود، شباهتی نداشت و مشخص بود انجام این کار بدون مبانی کارشناسی با شکست مواجه خواهد شد. انجام این عمل بدون حضور کارشناسان در این زمینه که در زمره کلان اقتصادی تعریف می‌شود، اقتصاد کشور زیر و رو شد و منجر به خیلی اتفاقات ناخوشایند شد که از جمله آنها، کمبود اشتغال، وضعیت نابسامان رفاه و نامساعد شدن وضعیت اقشار پایین، کم‌توجهی به تولید و همچنین افزایش دوباره قاچاق سوخت که یکی از دلایل هدفمندی کاهش این روند بود که دولت دهم موفق به این امر نشد.

*آقای روحانی باید گزارش جامع و کاملی از هدفمندی یارانه‌ها به مجلس ارائه می‌داد و نظر مجلس را جلب می‌کرد که هدفمندی را تا همین حد که از سوی دولت قبل انجام شده است، متوقف کند و آنچه را که حاصل شده بود، برای اقشار پایین مملکت هزینه می‌کرد. به نظر من، ادامه دادن یک مسیر غلط، غلط است.

*مشخصاً هدفمندی یارانه منجر به کسری بودجه و تولیدات می‌شود، به دلیل اینکه رابطه‌اش با قیمت ارز تعریف نشده بود، ارز از 1000 تومان به 3 هزار تومان تغییر پیدا کرد و عملا حجم یارانه‌ای که باقی مانده و تعریف نشده بود، بیشتر از حجم قبلی شد یعنی به نقطه منفی برگشت.

*دولت باید با شهامت گزارشی به ملت ارائه می‌داد. دلیلی نداشت دولت این راه را ادامه بدهد ولی دولت این کار را قانونی می‌دانست و بر این باور بود که باید ادامه بدهد که در همین باره گزارشی را به مجلس داد و مجلس در قانون بودجه این ماموریت را به دولت داد تا ثبت نام مجدد فاز دوم هدفمنمدی را آغاز کند و این خودش یک تجربه شد که ما نمی‌توانیم از مردم بخواهیم چیزی را دریافت نکند.

*این موضوعی که پیش آمد تجربه‌ای شد که کشورداری و مدیریت آن با تمنا، خواهش و توصیه نمایندگان خانه ملت، دولتمردان، ورزشکاران و هنرمندان صورت نمی‌گیرد و کشور را نمی‌توان اینگونه اداره کرد. قانون باید جدی‌تر و محکم‌تر تدوین شود و نهادهای ذیربط در اجرای آن هم قاطع باشد تامعلوم شود چه کسی این پول را نیاز دارد و چه کسی بی نیاز از دریافت یارانه است.

*من معتقدم همه باید از دولت حمایت کنند تا در تیرماه جاری مذاکرات هسته‌ای به نتیجه مناسبی برسد. ما در شرایط اقتصادی جز با عادی‌سازی روابط با دنیا، برای هدف افزایش صادرات نفت با سقف 2.5 میلیون بشکه، اگر چه با تولیدش مشکل داریم اما می‌توانیم با عادی شدن روابط با دنیا به منابع حاصل از صادرات نفت دسترسی داشته باشیم و از منابع خارجی ارزان در پروژه‌های اقتصادی فراوانی که در ایران می‌شود تعریف کرد، استفاده کرد که می‌توان با بیش از 200 میلیارد دلار ظرف دو سال آینده از منابع خارجی کشور ارزان قیمت برای راه انداختن اقتصاد کشور استفاده کرد، دسترسی به تکنولوژهای پیشرفته و همچنین دسترسی به بازارهای صادراتی از مزایای دیگر است. به نظر من، با وجود این پنج مورد و در این شرایط اقتصادی می‌توان به رشد دو رقمی دسترسی پیدا کرد و تورمی که دولت با آن مواجه است، می‌تواند به پایین‌تر از 15 درصد برسد.

*احمدی‌نژاد به دنبال قدرت بود و به ریاست‌جمهوری قانع نبود. او نمی‌خواست فقط هشت سال خدمت کند پس تمام منابع را خرج کرد و از تمامی منابع برای ایجاد یک پایگاه سیاسی اجتماعی استفاده کرد؛ احمدی‌نژاد این آدم بود.
نظرات بینندگان