arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۳ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳

وکیل مدافع پزشک متهم به شناسایی محل اختفای بن لادن استعفا کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  منابع خبری گزارش دادند: وکیل مدافع پزشک پاکستانی متهم به شناسایی محل اختفای اسامه بن لادن سرکرده معدوم گروه القاعده به دلیل تهدید گروههای شبه نظامی از پیگیری پرونده قضایی موکل خود کناره گیری کرد.
 

به گزارش ایرنا , سمیع الله آفریدی طی دو سال گذشته وکالت دکتر ˈشکیل آفریدیˈ را برعهده داشت که به درخواست سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) در پوشش انجام واکسیناسیون در شمال اسلام آباد، محل اختفای بن لادن را کشف و به مقامهای امریکایی گزارش کرده بود.

این شناسایی موجب شد تا دولت امریکا در یک عملیات سری، شبانه به سکونتگاه رییس سازمان القاعده حمله کند و برای جلوگیری از افشای اسرار، پیکر او را به دریا بیندازد.

قتل بن لادن بدون اطلاع دولت پاکستان، تجاوز به استقلال و تمامیت ارضی این کشور تفسیر شد و دوره ای از تنش را در روابط اسلام آباد - واشنگتن به همراه آورد.

سمیع الله آفریدی سه شنبه شب به رسانه های خبری گفت که او وکالت دکتر شکیل آفریدی را به دلایل بشر دوستانه قبول کرده بود اما در این مدت، با سختی ها و تهدیدات فراوانی از سوی شبه نظامیان در پاکستان روبرو شده است و ادامه این روند خطرات جدی برای وی و زندگی خانواده اش دارد.

کناره گیری این وکیل در حالی است که دو روز پیش، مهاجمان ناشناس ˈراشد رحمان ˈیک وکیل دادگستری که وکالت یک فرد متهم به توهین به مقدسات را در شهر مولتان در ایالت پنجاب بر عهده داشت، به قتل رساندند.

وکیل مدافع پزشک پاکستانی ضمن انتقاد از مواضع ضد بشری دولتمردان آمریکا گفت: آمریکایی ها در مناطق قبایلی پاکستان به بهانه مبارزه با تروریسم، ظلم و ستم فراوانی به مردم و شهروندان این مناطق روا داشته اند.

وی افزود: آمریکا همواره در حال اعمال فشار بر دولت پاکستان به منظور آزادی شکیل آفریدی است اما در باره احقاق حقوق مردم در مناطق قبایلی این کشور سخنی به میان نمی آورد.

یک مقام ارشد قضایی پاکستان اواخر اسفند ماه سال گذشته اعلام کرده بود: ˈشکیل آفریدیˈ پزشک پاکستانی که اقدام غیرقانونی او کشف مخفیگاه اسامه بن لادن را برای نیروهای آمریکایی در پی داشت، به 23 سال حبس و یکصد هزار روپیه ( یکهزار دلار) جریمه نقدی محکوم می شود.

ˈمنیر اعظمˈ کمیسر ارشد سازمان قضایی مقررات جرایم مرزی (FCR) در مناطق قبایلی پاکستان نیز به رسانه ها گفت: دادگاه بدوی، شکیل آفریدی را به 33 سال حبس محکوم کرده بود اما این محکومیت در دادگاه تجدیدنظر به 23 سال کاهش یافت.

جریمه 300 هزار روپیه ای ( 3 هزار دلاری ) پیشین این پزشک پاکستانی نیز به یکصد هزار روپیه ( یکهزار دلار ) تغییر کرد.

آمریکا 12 اردیبهشت 90 با تجاوز به ˈابیت آبادˈ در پاکستان مدعی شد اسامه بن لادن سرکرده گروه القاعده را به قتل رسانده و چند روز بعد اعلام کرد که جسدش را در دریا انداخته است. این ادعا ابهام وسیعی را در دنیا به دنبال داشته است.

این در حالی است که گروه تروریستی القاعده که با حمایت مالی و سازماندهی آمریکا و عربستان تشکیل شده، عامل جنگ چندین ساله واشنگتن علیه افغانستان و عراق بوده است.

پاکستان در باره همکاری شکیل آفریدی با سازمان جاسوسی سیا اسناد معتبری را ارائه نداده اما پیش از این، ˈلئون پانتاˈ وزیر وقت دفاع آمریکا همکاری این پزشک پاکستانی با سازمان سیای آمریکا را به منظور یافتن نمونه ˈدی.ان.ایˈ اسامه بن لادن تایید کرده بود.

گفته می شود شکیل آفریدی با سازماندهی طرح غیر واقعی واکسیناسیون توانست نمونه ˈدی ان ایˈ فرزندان بن لادن را در شهر ابیت آباد در شمال پاکستان بدست آورد و پس از شناسایی محل اقامت او، اطلاعات لازم را در اختیار سازمان سیا قرار دهد.

نظرات بینندگان