arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۴ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳

پیام تسلیت دو معاون وزیر ارشاددرپی درگذشت عکاس انقلاب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت حسین پرتوی، عکاس انقلاب را تسلیت گفت.

  در پیام علی مرادخانی آمده است: «ثبت خاطرات و خطرات تاریخ مبارزات ملّت ایران در روزهای پرشور و شعور انقلاب اسلامی مرهون تلاش و حضور ارزشمند فرهیختگان و هنرمندان در عرصه انقلاب و در کنار مردم است. حسین پرتوی با هنر عکاسی در ماندگاری لحظه‌های تاریخ‌ساز انقلاب اسلامی نقش ممتاز و متمایزی داشته است و آثار هنری او، مجموعه مستندی از تصاویر بی‌بدیل تحولات سیاسی اجتماعی معاصر را در اختیار پژوهشگران و علاقمندان به هنر عکاسی قرار داده است.

بی‌گمان پرتو ماندگار آثار او همواره راهگشا و راهنمای هنرمندان عکاس و پیشرفت و تعالی هنر عکاسی خواهد بود. درگذشت این هنرمند ارجمند را به خانواده معظم و معزای ایشان و جامعه محترم هنری کشور تسلیت می‌گویم و صبر و شکیبایی بازماندگان آن مرحوم را از خداوند متعال مسألت دارم.»

***

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی درگذشت حسین پرتوی را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، در پیام حسین انتظامی آمده است:

«جامعه رسانه ای کشور یکی از همکاران پرتلاش و حرفه ای خود را از دست داد. مردی که مظهر واقعی یک خبرنگار آگاه و دردآشنا به مشکلات مردم بود. کسی که دوربینش همیشه آویزة شانه های پرتوانش بود و طی بیش از 30 سال فعالیت حرفه ای، وقایع گوناگونی را به ثبت رساند. از گرفتاری ها و نیازهای روز مردم تا معضلات اجتماعی و وقایع پرشور دوران انقلاب اسلامی تا حماسه آفرینی های دفاع مقدس.

مردی که تصویر ماندگار او از بیعت همافران نیروی هوایی با امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در 19 بهمن 1357 یأس و نومیدی را به اردوگاه حامیان رژیم طاغوت کشاند و واپسین روزهای نظام متزلزل شاهنشاهی و دولت دست نشاندة بختیار را نوید داد.

آری! حسین پرتوی تصویرگر بخشی از تاریخ ایران سرانجام پس از تحمل سالها درد و رنج ناشی از بیماری طاقت فرسا از میان ما رفت، ولی آثار گرانبها و صحنه هایی که او به تصویر کشید برای همیشه در حافظه ملت ایران و گنجینة تاریخ محفوظ خواهد ماند.

اینجانب فقدان هنرمند عکاس مرحوم حسین پرتوی را به خانوادة ارجمند ایشان و جامعة رسانه ای کشور به ویژه خبرنگاران عکاس تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای آن عزیز سفرکرده رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزومندم.»

حسین پرتوی، پس از یک دوره طولانی مبارزه با بیماری، روز یکشنبه 28 اردیبهشت در 72 سالگی درگذشت. از شناخته‌شده‌ترین آثار او می‌توان به عکس بسته شدن فرودگاه توسط نظامیان به فرمان بختیار در ۴ بهمن‌ماه ۱۳۵۷، عکس اعدام سران حکومت پهلوی در دبیرستان‌های علوی و رفاه، عکس ورود امام خمینی به فرودگاه مهرآباد در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ و عکس بیعت همافران با امام خمینی در روز ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ اشاره کرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان