arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۸ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳

آقای وزیر، چشمتان بی بلا…

خبرخیلی کوتاه روی خروجی خبرگزاری ها آمد:وزیر بهداشت چشم جمشید مشایخی هنرمند برجسته کشور را عمل کرد. وزیر چشم پزشک است و کار اصلی او پزشکی است. کارشی را فراموش نکرده. بیکار هم نیست قاعدتاً دهها و صدها کار در حوزه وزارتخانه اش دارد که رسیدگی به آنها وقت زیادی می خواهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کسی هم از او انتظار ندارد که در مطب حضور یابد و یا در اتاق عمل حاضر شود اما وزیر بهداشت کارش را دوست دارد و به گاهی به حرفه اصلی اش هم می پردازد. چندی قبل هم خبری منتشر شد که وزیر در یکی از سفرهای استانی چند عمل جراحی رایگان برای مراجعان و بیماران نیازمند و فقیر صورت داد و همه اینها کارهای خوبی است. شنیده ایم که وزیر سروسامانی هم به بیمارستان های دولتی داده و با همکاری وزیر کار در حال حاضر همه آنها که به بیمارستان های دولتی مراجعه می کنند هزینه های کمتری می پردازند و تنها ده درصد هزینه با آنهاست و 90 درصد هزینه ها را بیمه پرداخت می کند.

این دو خبر بهانه ای شد تا ضمن تقدیر از اقدامات خوب و وزیر کابینه آقای روحانی گریزی بزنم به لزوم توجه به امر درمان مردم. و نیز خسته نباشید بگویم به دکتر ربیعی و دکتر هاشمی که مسئولیت سنگینی بر عهده دارند و از آنجاکه در مثل آمده سلام گرک بی طمع نیست بلانسبت حقیر که هیچ نسبتی با گرگ ندارد و در مثل هم مناقشه نیست درد دلی بکنم با آقایان مسئول که متولی سلامت و درمان مردمند و توقعاتی را مطرح کنم.

نخست آنکه به اختلاف فاحش بین هزینه درمان در بخش خصوصی و دولتی پایان دهید. هنوز هم مردم بسیاری هستند که به دلیل شلوغی بیش از حد بیمارستان های دولتی و عدم رضایت از خدمات پزشکی و بیمارستانی آنان بنا گزیر رهسپار بیمارستان های خصوصی می شوند و جدای پرداخت هزینه های کلان، مجبور به پرداخت های غیر رسمی و به اصطلاح زیر میزی هم می شوند. بیائید و یکباری برای همیشه سرمایه گذاری های فراوان صورت گرفته توسط دولت های مختلف را که به ویژه در بخش سخت افزاری سرمایه های بسیار بزرگی هم محسوب می شوند، در خدمت ارائه خدمت بهتر و شایسته تر به مردم درآورید. کاری کنید تا پزشکان که در بیمارستان های دولتی کار می کنند به صورت تمام وقت در خدمت یک بیمارستان خاص باشند و البته حقوق مناسبی هم به آنان بپردازید و البته دو برابر منفعت طلبی و زیاده خواهی های احتمالی هم بایستید.

هزینه های درمان در بخش دولتی اندک و در بخش خصوصی بسیار بالاست.

تفاوت نرخ نباید اینهمه زیاد باشد. خدمتی که در یک بیمارستان دولتی صورت می گیرد نباید تفاوت چندانی با بخش خصوصی داشته باشد. البته در همه جای دنیا آنها که برخوردارترند امکانات بهتری هم دارند و هزینه بیشتری هم باید بپردازند قاعدتاً برخورداری از سرویس لوکس هزینه های بالایی هم باید داشته باشد اما در ایران حتی سرویس های حیاتی و لازم و ضروری نیز متأسفانه هزینه عجیب و غریب به دنبال دارد.

بیایید نظارت بر بخش پزشکی را به خارج از ضعف بسپارید. درمان و سلامت مردم امری مهم، حیاتی و کاملاً حاکمیتی است و نظارت و کنترل این بخش نیز فراتر از دغدغه های صنفی یک گروه خاص است. در حال حاضر اقدامات خوبی توسط دولت صورت گرفته است اما معلوم است که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله فراوانی هست و اگر دولت بخواهد صرفاً با تزریق پول و افزایش بودجه به ساماندهی امور بپردازد نیازمند گنج قارونی است که ندارد. این سخن به هیچوجه به منزله کم لطفی در حق پزشکان عزیز و جامعه پزشکی و یا بی عنایتی به آنان محسوب نمی شود در حال حاضر بخش قابل توجهی از این جامعه با حداقل معاش روزگار می گذرانند و و بویژه بسیاری از پزشکان عمومی از درآمد خوبی برخوردار نیستند. بیائید به بخش پزشکی در سطح وسیعی و کلان نگاه کنیم و شأن و منزلت پزشک عمومی را بالا ببریم، مطمئن باشید دیگر این بخش را جدی بگیریم و به تقویت پزشکان عمومی و اصولاً بحث معاینات بالینی مناسب و صحیح همّت کنیم در پیشرفت سلامت و جلوگیری از بیماری ها و شدت گرفتن، آن کمک مؤثری خواهد شد و در مرحله اوّلیه بیماری درمانی آغاز و نیاز به درمانهای پرهزینه و بویژه اعمال جرّاحی پرخرج بسیار کم می شود. عمل جراحی را که درحال حاضر به صورت یک «تابو» درآمد و خانواده ها را به اضطراب هزینه ای گاه بسیار بیشتر از اضطراب عمل افکنده از این هزینه ای گاه بسیار بدتر از اضطراب عمل افکنده از این وضعیت در آورده و هزینه هایش را معمولی و کم کنیم چنانچه در دنیا نیز این اتفاق افتاده است.

آقای وزیر شما خدمت را دوست دارید. هنوز به اتاق عمل می روید چشم یک هنرمند را بی تکلیف و ریا عمل می کنید و نیز به معالجه رایگان بیماران نیازمند هم همت می کنند. همه اینها نشان می دهد که می شود از مثل خواست حال که مسئولیت بزرگ اداره یکی از کلیدی ترین وزارتخانه ها را برعهده دارید، دوران خدمت را به این مردم خوب را یک غنیمت و فرصت ناب بدانید و یا اصلاح ساختار نه چندان مناسب نظام سلامت در کشور و با مقابله جدی با برخی بی انصافی ها و انحصارطلبی ها و زیادی خواهی ها و مفسده ها و کارهای ناصواب با جان و سلامت مردم که همه و همه جفاست نامی ماندگار از خویش به یادگار بگذارید. چشمان بسیاری به شما و عملکرد شماست و چشمان بسیاری نیز نیاز به قشنگ تر دیدن زندگی و برق شوق رسیدگی دارند. همه چشم براه اقدامات مثبت شما در این زمینه اند.

منبع: اطلاعات
نظرات بینندگان