arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۵۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۲ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۳

دلايل گروگانگيري قهرمان شمشیر بازی ایران همچنان درهاله ای از ابهام

این اتفاق در حالی رخ می‌داد که چند ماه قبل از این حادثه پنج مرزبان ایرانی در حوالی همان‌جا توسط گروهک تروریستی جیش‌العدل گروگان گرفته شده‌ بودند. گروگان گرفته شدن مرزبانان ایرانی موجی ملی در ایران به راه انداخت تا همه از هر تریبون خواستار آزادی مرزبانان ایرانی شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بیش از یک ماه از ربوده شدن حامد صداقتی، قهرمان شمشیربازی ایرانی در سیستان و بلوچستان می‌گذرد و به طرز عجیبی نه‌تنها هیچ خبری از او به گوش نمی‌رسد که حتی هچ خبری از مسئولان هم برای پیگیری وضعیت او به گوش نمی‌رسد.

به گزارش انتخاب، چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه امسال بود که خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که از حمله اشرار به چند شهروند ایرانی و گروگان‌گیری آن‌ها خبر می‌داد. فرمانده نیروهای انتظامی شهرستان خاش در استان سیستان وبلوچستان خبر از پیدا کردن خودرویی می دهند که تعدادی گلوله به آن شلیک شده بود و یک جسد در کنار آن کشف شده است. بعد از آن مشخص شد که جسد متعلق به "محمدعلی غفاری" است و دو نفر همراه او به نام‌های "حامد صداقتی، عضو سابق تیم ملی شمشیربازی"، "مهدی حسینی" ناپدید شده اند.

این اتفاق در حالی رخ می‌داد که چند ماه قبل از این حادثه پنج مرزبان ایرانی در حوالی همان‌جا توسط گروهک تروریستی جیش‌العدل گروگان گرفته شده‌ بودند. گروگان گرفته شدن مرزبانان ایرانی موجی ملی در ایران به راه انداخت تا همه از هر تریبون خواستار آزادی مرزبانان ایرانی شوند.

از صفحات فیس‌بوک مردم گرفته تا اظهار نظر مسئولان و براه اندازی کمپین‌های مختلف مجازی و غیرمجازی! هنرمندان پتیشن براه انداختند و عادل فردوسی‌پور در برنامه نود از مردم خواست تا با مشارکت اس‌ام‌اسی کمکی برای ایجاد فشار رسانه‌ای برای آزادی مرزبانان بیاورند.

اما به فاصله چند ماه از این ماجرا وقتی یک قهرمان ملی در حادثه مشابهی گروگان گرفته شد به طرز عجیبی هیچ حرکت مردمی و غیر مردمی برای  آزادی این فرد ایجاد نشده و تنها یک کمپین در فیس‌بوک برای آزادی این ورزشکار تشکیل شد که آن هم بعد از یک ماه نزدیک به هزار عضو دارد و نتوانسته چندان در ایجاد فضای رسانه‌ای موثر باشد.

ماجرا چه بود؟

اما ماجرا از ابن قرار بود که محمدعلي غفاري، حامد صداقتي و مهدي حسيني سه سرنشين خودروي پژو پارس که دهم ارديبهشت ماه سال جاري از تهران به بندر چابهار سفر کرده بودند در 60 کيلومتري شهرستان خاش مورد حمله اشرار مسلح قرار گرفتند که در اين حمله محمدعلي غفاري جوان 29 ساله تهراني به دليل اصابت گلوله به ناحيه سر جان خود را از دست داد و دو سرنشين ديگر ربوده شدند.

با قتل يکي از سرنشينان اين خودرو و ناپديد شدن دو تن ديگر در دهم ارديبهشت ماه سال جاري پرونده‌اي در پليس آگاهي شهرستان خاش تشکيل و تحقيقات پيرامون اين حادثه آغاز شد.

رييس پليس آگاهي سيستان و بلوچستان در گفتگو با مهر در خصوص علت اين حادثه اظهار داشت: بررسي صحنه جرم حاکي از شرارت افرادي ناشناس به قصد گروگان‌گيري است.سرهنگ

محسن عطار بيان داشت: کارآگاهان انتظامي تحقيقات گسترده اي را به منظور رديابي و اطلاع از سرنوشت دو سرنشين اين خودرو آغاز کرده‌اند و تمامي سرنخ ها حاکي از آدم ربايي به قصد اخاذي است.

موضوع شخصي است یا خیر؟

در حالي که ربايش اين دو جوان تهراني همچون بسياري از پرونده ‌هاي مفتوح در سيستان و بلوچستان انگيزه اخاذي را به گفته رييس پليس آگاهي به اذهان متبادر مي‌کرد موضع گيري قائم مقام وزير کشور در برابر رسانه ها ماجرا را به گونه‌اي ديگر مطرح کرد.

در اين راستا اميري سخنگوي وزارت کشور پيش از اين گفته بود: قراين و شواهد نشان مي‌دهد که موضوع ربايش حامد صداقتي يک موضوع شخصي است و اين پرونده در سيستان و بلوچستان و در دستگاه قضايي در حال پيگيري است.وي مدعي شد شوراي تامين استان اين موضوع را در حال بررسي دارند و تا به امروز نتيجه مشخصي از اين بررسي‌ها گرفته نشده است.

حامد با شخصي خصومت داشت؟

در همين حال وکيل خانوادگي حامد صداقتي نيز در گفتگو با رسانه‌ها اظهار داشت: حامد در طول زندگيش با شخصي خصومت شخصي نداشت و حتي دوستان وي هم با کسي اختلافي نداشته‌اند که منجر به چنين اتفاقي شود.

وي همچنين با ابراز گلايه از صدا سيما اظهار داشت: گلايه داريم که چرا بايد درباره اتفاقي به اين مهمي که قهرمان ملي يک کشور دزديده شود حتي يک خبر هم از صدا سيما پخش نشد تا مردم در جريان کار قرار بگيرند.

اسماعيل غنيان شوهر خاله حامد صداقتي نيز که از سوي خانواده صداقتي مسئوليت اطلاع رساني درباره اين موضوع را بر عهده گرفت درباره آخرين وضعيت حامد صداقتي عضو سابق تيم ملي شمشير بازي ايران اظهار داشت: اين سفر کاملا يک سفر شخصي بوده و سه دوست به منظور تفريح به بندرعباس، قشم و سپس چابهار رفتند که مورد حمله اشرار قرار گرفتند.

وي افزود: در خصوص حامد مي‌دانيم اولين باري بوده که به اين منطقه سفر کرده است و تا آنجايي که از خانواده آن دو عزيز ديگر هم پيگير شديم آنها هم همين صحبت را مطرح کردند.غنيان درباره اينکه صداقتي با کسي خصومت نداشته يا تهديد نشده بود نيز ابراز داشت: حامد در کار ورزشي بود و معمولا با باشگاه‌ها قرارداد مي‌بست و به مسائل ديگر هم کاري نداشت.

وي با اشاره به نظر وزارت کشور درباره شخصي بودن قضيه نيز پيش از اين بيان کرده بود: ما در رسانه ها خوانديم که ظاهرا نظر وزارت کشور اين است که مسئله شخصي بوده و لذا ما اين موضوع را تکذيب مي کنيم اما به دليل اينکه در کارشان خللي ايجاد نشود ترجيح داديم فعلا در خصوص اين موضوع سکوت کنيم اما با اين نظر موافق نيستيم و چنين چيزي بعيد است.

ردپايي از گروهک جيش‌العدل ديده نمي‌شود

در همين راستا رئيس کل دادگستري سيستان و بلوچستان گفته: گروهک تروريستي جيش‌العدل هيچ ارتباطي با ربودن عضو تيم ملي شمشير بازي و وکيل دادگستري ندارد.

حجت الاسلام ابراهيم حميدي بيان داشت: تحقيقات قضايي امنيتي در اين زمينه ادامه دارد و اميدواريم به زودي خبرهاي خوبي اعلام کنيم اما آنچه مسلم است اين آدم ربايي هيچ ارتباطي با گروه هاي تروريستي ندارد.

حالا باید منتظر ماند و دید بالاخره تکلیف این ورزشکار چه خواهد بود؟

منبع: پارسینه
نظرات بینندگان