arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۸۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۳

غرویان: افراطیون نمی توانند روحانی را مصادره کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روحانی مفهوم جدید اعتدالگرایی را وارد فضای سیاسی کشور کرده است و هیچ یک از جریانات سیاسی نمی توانند او را منتسب به خود کنند.

حجت الاسلام محسن غرویان در گفت و گو با خبرآنلاین با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی جریان چپ مبنی بر اصلاح طلب بودن روحانی، اظهار داشت: اصلاح طلبی و اصولگرایی با آمدن آقای روحانی در حقیقت مفهوم خودش را از دست داده است. دکتر روحانی همانطور که ابتدا گفتند اعتدال گرا هستند.

وی تصریح کرد: با ظهور مفهوم «اعتدال گرایی» آن دو مفهوم اصلاح طلبی و اصولگرایی رنگ باخته است، امروز مفهوم جدید اعتدال گرایی مطرح است. اعتدال گرایی هم معنایش همین است روحانی هم از چهره های اصولگرا استفاده می کنند هم از چهره های اصلاح طلب. در حقیقت آقای روحانی با این عنوان اعتدال گرایی، هم اصلاح طلب اصولگرا هستند هم اصولگرای اصلاح طلب.

این عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه روحانی، ارزش‌های اصلی و مثبت هر دو تفکر سیاسی اصولگرایی و اصلاح طلبی را جمع کردند، خاطرنشان کرد: دیدگاهم این است و معتقدم که اصولگرایان و اصلاح طلب باید افراد معتدل خودشان را همراه با آقای روحانی بدانند. این چتر اعتدال گرایی می تواند جامعه بین دو تفکر باشد.

غرویان درخصوص تاثیرگذاری حمایت هاشمی و خاتمی در رای آوردن روحانی، تاکید کرد: آقای خاتمی و رفسنجانی پایگاه مردمی خوبی در بین مردم دارند، قشر وسیعی از مردم بخصوص جوانان و روشنفکران و طیفی از روحانیون واقعا آقای هاشمی و آقای خاتمی را قبول دارند. حمایت این دو چهره از آقای روحانی نقش بزرگی در موفقیت ایشان داشته است اما این موفقیت فقط منحصر به پشتیبانی این دو شخصیت نیست. آقای روحانی خودشان یک شخصیت حوزوی، دارای سابقه انقلابی گری، معلومات روشنفکرانه سطح بالا و تحصیلیکرده حوزه و تحصیلات عالیه حقوق در انگلستان هستند.

این چهره سیاسی اصولگرا تاکید کرد: خوشبختانه امروز قشر حوزوی و دانشگاهی هردو آقای روحانی را قبول دارند. اینها همه در پیروزی ایشان در خرداد سال گذشته نقش داشته است. بنابراین به نظر من هیچکدام از دو طیف افراطیون اصلاح طلب یا اصولگرا نباید و نمی تواند اقای روحانی را به جناح خودشان منصوب کرده و مصادره کنند.

غرویان با بیان اینکه رای ملت تعیین کننده اصلی بود و حرف های آقای روحانی به دل ملت نشست، خاطر نشان کرد: بعد هم ایشان مورد تایید بسیار عمیق مقام رهبری قرار گرفتند. سوابق آقای روحانی در انقلاب و جنگ و شعارهایی که ایشان در جهت مصالح ملی دادند توانست یک جایگاه خوبی را برایشان رقم بزند. الان بهتر است تحت همان عنوان اعتدال گرایی و عقلانیت حرکت کنیم که شعار آقای روحانی است. به نظر من بهترین پایگاه را اقای روحانی در میان خود ملت دارند که با رای بالایی به ایشان رای داند.

وی در خصوص احتمال موج سواری اصلاح طلبان بر رای روحانی، اظهار کرد: در صحنه سیاست همه چیز امکان پذیر است هر جناحی تلاش می کند که از فرصت ها و ظرفیت‌هایی که پیش می آید استفاده کند. اصلاح طلبان هم همینطور هستند. باز هم می گویم افراطی گری در هر جانبی باشد جوانب نمی‌دهد. ملت ما افراطیون چپ و راست را نمی‌پذیرد.

این استاد حوزه ادامه داد: آقای روحانی هم یک شخصیت متوازن و معتدلی دارند که هرکسی در این چارچوب قرار گیرد می تواند همراه ایشان شود و زمینه موفقیت دارد. افراطیون اصلاح طلب جایگاهی ندارند. بهرحال نظام ما یک نظام مبتنی بر دین، دین ورزی، قانون اساسا، اسلام و ولایت فقیه است و کسانی که افکارشان در این چارچوب‌ها قرار گیرد رشد میکنند.

این چهره اصولگرا گفت: اینکه صحنه سیاست درآینده چگونه رقم می خورد بستگی به شرایط آینده دارد. اگر اصلاح طلبان نگران انتخابات آینده و شورای نگهبان هستند هم فکر می کنم شورای نگهبان برای صلاحیت نمایندگان مجلس و خبرگان بهتر است که مصالح کشور را رعایت کند ودر جهت اعتداال گرایی که مد نظر رییس جمهور و دولت و قوای دیگر است حرکت کند. شورای نگهبان هم مصالح ملی را در نظر بگیرد و چهره های معتدل را برای مجلس و خبرگان تایید صلاحیت کنند.

غرویان در بخشی دیگر از سخنانش به اشتباهات اصولگرایان که نتیجه آن دور شدن چهره های شاخص این جریان از بدنه اصولگرایی بود اشاره کرد و گفت: اصولگرایان ما خیلی مشتت عمل کردند، مهمترین عنصر در عدم موفقیت اصولگرایی همین افراطی کری و تفرقه بود. اصولگرایان نتوانستند به وحدت برسند و آن آسیب هایی که در 8 سال گذشته به اسم اصولگرایی به انقلاب، نظام و مردم خورد موثر بود. به لحاظ اقتصادی، جو سیاسی.جلوگیری از آزادی مردم، فشارهای روحی، فضای امنیتی و ...همه و همه باعث شد که در نهایت بسیاری از چهره های اصولگرا به سمت جناح اصلاح طلب تمایل پیدا کنند و به عقاید مشترکی برسند که هم اصولگرایان آن را قبول دارند هم اصلاح طلبان.

وی تاکید کرد: در این 8 سال فضای اخلاقی کشور بسیار بد بود. این باعث شد که اصولگرایان معتدل تصمیم بگیرند جو کشور را عوض کنند و در انتخابات هم این اتفاق افتاد.
نظرات بینندگان