arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۲۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۲ - ۲۹ تير ۱۳۹۳

بلومبرگ: رویایی که کردهای عراق در سر می‌پرورانند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پایگاه خبری بلومبرگ نوشت: همزمان با اینکه دولت مرکزی عراق درگیر مساله داعش است، جدایی طلبان کرد، برای تحقق رویای تصاحب نفت کردستان تلاش می کنند.

همزمان با فروپاشی عراق جدید، منطقه شمالی کردستان، منطقه ای نسبتا آرام بود که نفت فراوان برای پشتیبانی آرزوی سیاسی کردها برای استقلال را در خود داشت.

با گسترش پیشروی شورشیان اسلامی در عراق، اقلیم خودمختار کردستان به طور روزافزون از ادعای بغداد در مورد نفت این منطقه طفره می رود.

هفته گذشته مسعود بارزانی رهبر کردستان عراق در آخرین اقدام این اقلیم خودمختار در اثبات ادعای مالکیت آن بر نفت منطقه، کنترل میدان های نفتی نزدیک کرکوک را در اختیار گرفت.

برایان گالاگر تحلیلگر نفتی در شرکت اینوستیک واقع در لندن که چندین کاوش در اقلیم کردستان عراق را دنبال می کند، گفت: کردستان دارای منابعی است و به خوبی سازماندهی می شود.

وی افزود: کردها احتمالا در بلندمدت، برنده اتفاقات اخیر در عراق خواهند بود.



** کردهای عراق به مناطق نفتی منطقه خود نزدیکتر هستند

کردهای عراق به مناطق نفتی منطقه خود نزدیکترند و همین برای شرکت های نفتی که در آنجا سرمایه گذاری کرده اند، کافی است.

از زمان حمله آمریکا به عراق در بیش از یک دهه پیش، شرکت های حفاری غربی به کردستان راه باز کردند، منطقه ای که در مقایسه با مناطق مرکزی بیابان های جنوبی این کشور، کمتر مورد کاوش قرار گرفته بود.

نخست شرکت های کوچک ریسک آمدن به این منطقه را پذیرفتند و سپس شرکت های بزرگی مانند اکسون موبیل و شورون به کردستان آمدند.

براساس اطلاعات به دست آمده از پایگاه اطلاع رسانی دولت منطقه ای اقلیم کردستان، این منطقه اینک میزبان بیش از 20 شرکت خارجی در زمینه اکتشاف نفت و گاز است.



** رای استقلال

اقلیم کردستان از پتانسیل عظیم تولید نفت برخوردار است. دولت کردستان برآورد می کند منابع استخراج نشده این منطقه احتمالا 45 میلیارد بشکه است، یعنی بیش از تمام ذخایر باقی مانده در آمریکا. تولید در این منطقه پس از آنکه در مه (اردیبهشت) گذشته خط لوله ای که کردستان را مستقیما به ترکیه وصل می کند، افتتاح شد، تولید نفت در این منطقه به طور فزاینده ای سرعت گرفت.

شرکت استنفورد سی.برنستین در ماه ژوییه (تیر) در گزارشی اعلام کرد، سوال این نیست که کردستان چه مقدار نفت و گاز دارد، بلکه سئوال این است که چطور ذخایر عظیم نفت و گاز خود که در این منطقه کور گیر افتاده اند را منتقل کند؟

بنا به این گزارش، موانع توسعه، فیزیکی نیستند بلکه ژئوپلیتیکی هستند.

دولت بارزانی که قول استقلال از عراق را به کردها داده است، می گوید: تولید نفت ممکن است از 400 هزار بشکه در روز در سال 2014 به یک میلیون بشکه در روز در سال آینده برسد و تا سال 2019 نیز دو برابر شود.

کاوش ها در کردستان با خطراتی که حفاری در مناطق ناآرام جنوبی روبرو است، مواجه نیستند. اقلیم کردستان توسط پیشمرگان کرد (نیروی نظامی مجهز برآمده از مقاومت کرد در برابر رژیم صدام حسین) محافظت می شود و این خطر بمب گذاری ها و خشونت های گاه و بیگاه که از زمان حمله آمریکا، دیگر مناطق این کشور را به وحشت انداخته است را محدود می کند.



** مکان امن

همزمان با اینکه شورشیان داعش در دو ماه گذشته کنترل بخش های وسیعی از این کشور را از دست دولت نوری المالکی نخست وزیر بغداد در آوردند، گروه نظامی پیشمرگ از مرزهای کردستان دفاع کرده و ادعای مالکیت مناطق مورد مناقشه را دارند.

دولت کردستان اعلام کرد: آنان در 11 ژوییه (20 تیر) مناطق نفتی کرکوک و بای حسن را از شرکت دولتی نفت شمال عراق گرفته اند.



** داعش نیز ادعای مالکیت مناطق نفتی را دارد

مقامات کردستان به نامه های الکترونیکی و تماس های تلفنی برای اظهار نظر در این مورد پاسخ ندادند.

ایمانوئل دی گوییلبون مدیر اجرایی شرکت توتال در عراق در یک مصاحبه تلفنی گفت: تاکنون کردستان یک منطقه امن برای فعالیت های نفتی بوده است.

گوییلبون افزود: شرکت توتال (بزرگ ترین شرکت نفتی فرانسه) قصد دارد به همراه شرکای خود شرکت های نفتی ماراتون و اویل سرچ تا پایان سال آینده میلادی دست کم دو چاه در منطقه عملیاتی خود در کردستان حفر کند.



** استقلال قابل توجه

مول نیرت یک شرکت کاوشگر نفتی واقع در بوداپست پایتخت مجارستان که از سال 2007 در کردستان کار می کند، گفت: آنقدر به امنیت کردستان اطمینان دارد که برای عملیات خود در خاورمیانه و آفریقا در اربیل پایتخت کردستان یک اداره مرکزی تاسیس کند.



** خشونت ها در عراق ادامه دارد، آیا باید در بخش نفت این کشور سرمایه گذاری کرد؟

زابولکس فرنسز معاون ارشد مول در امور شرکت ها گفت: ما انتظار هیچ تغییری در منطقه عملیاتی خود و در رابطه پربار خود با دولت اقلیم کردستان نداریم.

وی افزود: کردستان تاکنون در عراق از استقلال قابل توجهی بهره مند بوده و نیروی نظامی، پلیس و وزرای خود را دارد.

در حالی که اقلیم خودمختار کردستان از استقلال وسیعی بهرمند هستند، دولت مرکزی بغداد که براساس قانون اساسی عراق مسوول صادرات نفت و درآمدهای نفتی است، کردستان را از صادرات نفت برای خود منع کرده است.

دولت بارزانی آن توافقات را وقتی نقض کرد که نفت در خطوط نفتی کردستان- ترکیه در ماه مه به جریان افتاد و یک نفتکش در بندر جیهان ترکیه در دریای مدیترانه بارگیری کرد و پول نقد آن به بانک واریز شد.

در حالی که دولت مرکزی ترکیه در مورد قانونی بودن این فروش بحث دارد، صادرات نفت توسط اقلیم کردستان ادامه دارد و کشتی های بیشتری نفت این منطقه را بارگیری می کنند.

ماه گذشته دادگاه عالی عراق، در یک قضاوت، درخواست دولت بغداد برای جلوگیری از صادرات مستقیم نفت توسط کردستان را رد کرد.

دولت کردستان به این دلیل که دولت مرکزی در توزیع درآمد نفتی براساس سهمیه های توافق شده ناکام بوده است، در هفته میلادی جاری با مطرح کردن این نکته قانونی که در شرایط جاری قانون اساسی به دولت کردستان حق فروش نفت خود را بدهد، با بغداد وارد گفت و گو شد.

سانجیو باهل تحلیلگر شرکت نامیز سکیورتی در لندن گفت: کردستان آرامتر از جنوب عراق خواهد بود و توانایی انتقال منابع خود را دارد.

وی افزود: صادرات مستقیم نقت اقلیم کردستان توسط این منطقه به نفع شرکت های نفتی است که در آن کار می کنند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان