arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۲ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

تنها 20 درصد پسماندها در کشور بازیافت می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون امور شهرداری های کشور گفت:در حوزه بازیافت پسماند به علت مشکلات موجود در بخش اعتبارات تاکنون موفق عمل نشده است و اکنون تنها 20 درصد از پسماندها در کل کشور بازیافت می شود.

به گزارش ایرنا ˈعلی نوذرپورˈ عصر پنجشنبه در همایش شهرداران استان همدان افزود:هم اکنون 80 درصد از زباله های تولیدی کشور به صورت دفن از بین می روند که این امر لطمه بزرگی به محیط زیست وارد می کند.

وی اظهار داشت:اعتبارات کمی برای بازیافت این زباله ها به مناطق شمالی و جنوبی کشور اختصاص داده شده است و سایر مناطق نیز از این اعتبار محروم هستند.

وی با بیان اینکه با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه بازیافت می توان محیط زیست را نجات داد افزود:دفن متناوب این زباله ها، آینده محیط زیست را با مخاطرات زیادی روبه رو می کند.

نوذرپور با اشاره به وضعیت ناوگان و حمل و نقل عمومی کشور نیز گفت:در حوزه حمل و نقل در شهرداری ها نسبت به سایر حوزه ها فعالیت بهتری انجام شده است به گونه ای که هم اکنون 11 هزار مینی بوس،300 هزار تاکسی و 15 هزار اتوبوس در ناوگان عمومی شهرها در حال خدمت رسانی به شهروندان است.

وی تصریح کرد:طبق آمار 47.6 درصد از ترددها در داخل شهر ها توسط حمل و نقل عمومی انجام می شود و با توجه به برآوردها بیش از 17 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده با سن بیش از 10 سال در شهرها وجود دارد .

وی با بیان اینکه خارج کردن این اتوبوس ها از خطوط حمل و نقل، 90 هزار دلار صرفه جویی در مصرف سوخت را به همراه خواهد شد ادامه داد: مذاکرات لازم با ستاد سوخت برای تامین هزینه جایگزینی این تعداد اتوبوس از محل صرفه جویی مصرف سوخت انجام شده است.

نوذر پور اضافه کرد:در حوزه تاکسیرانی نیز 35 هزار دستگاه تاکسی گاز سوز نیاز است که این تعداد نیز با ارایه تسهیلات 15 درصدی توسط ستاد سوخت به تاکسیرانان واگذار خواهد شد.

معاون امور شهرداری های کشور با بیان اینکه اکنون قرارداد ورود 10 هزار تاکسی جدید با تاکسیرانی برای ورود به ناوگان حمل و نقل عمومی منعقد شده است افزود:400 هزار موتور سیکلت برقی نیز به زودی وارد شهر تهران خواهد شد.

نوذر پور از در نظر گرفتن برخی تسهیلات از محل تبصره 9 قانون بودجه برای شهرهای زیر 50هزار نفر خبر داد و عنوان کرد:شش هزار میلیارد ریال از این محل، برای خرید انواع ماشین های عمرانی و شهرداری برای شهرهای زیر 50 هزار نفر در نظر گرفته شده و 300 هزار تن قیر نیز برای این شهرها خریداری خواهد شد.

وی با اشاره به رعایت اصول ایمنی در حوزه شهرداری ها نیز گفت:اکنون تعداد کشته شدگان و مجروحان ناشی از آتش سوزی در کشور نسبت به دو دهه گذشته افزایش داشته است که این نشان از عملکرد ضعیف شهرداری در نظارت بر رعایت اصول ایمنی در حین ساخت و سازها و همکاری ضعیف دولت در این بخش داشته است.

معاون امور شهرداری های کشور همچنین تصریح کرد:با روی کار آمدن شورای شهر جدید در بیشتر شهر ها شهردار خارج از سیستم وارد این سمت می شود که این امر به دوباره کاری ها افزوده و تا آشنایی فرد جدید با سمت و وضعیت شهر زمان زیادی از دست می رود که این موضوع به عنوان یک مشکل بزرگ در این حوزه نیازمند بررسی جدی است.

وی نداشتن مدرک تحصیلی مرتبط در سازمان های مرتبط با شهرداری را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت:بیشتر افرادی که در این سازمان ها در حال فعالیت هستند تخصص لازم را برای حضور در این سمت ندارند.

نوذر پور اذعان داشت:پیش نویس قانون جدید شهرداری ها تدوین و تا پایان این ماه در قالب لایحه به دولت ارایه خواهد شد که محتوای این پیش نویس می تواند تغییر و تحولات زیادی را در حوزه های مختلف شهرداری ها ایجاد کند.

معاون امور شهرداری های کشور در سفر یک روزه برای حضور در همایش شهرداران همدان و بازدید از طرح های شهرداری همدان به این استان سفر کرده است.
نظرات بینندگان