arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۲ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۳

آیت الله مصباح: وقتی کسی می گوید تفکیک جنسیتی، چنان بر وي فشار مي‌آورند که بپذيرد اين کار مخالف آزادي است

بر اساس اين منطق، بهترين رئيس‌جمهور، رئيس‌جمهوري است که نه دين، بلکه خواست مردم را ملاک عمل قرار دهد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در جمع تعدادي از بانوان فعال در امر به معروف و نهي از منكر و تعدادي از دانشجويان رشتة‌ هنر، با اشاره به فرازي از صحيفه سجاديه اظهار داشت: خدا را شکر مي‌کنيم که در زماني به دنيا آمديم که زمان حکومت کافران و مشرکان نيست و خداوند متعال نعمت عظيم برقراري نظام اسلامي را به ما عطا کرده است که در رأس آن ولي‌فقيه قرار دارد.

به گزارش «انتخاب»، آيت‌الله محمد تقي مصباح يزدي با اشاره به اين‌که در پرتو نظام اسلامي، زمينه براي کساني که علاقه مند به رشد معنوي و الهي و کسب رضاي خداوند هستند فراهم شده است، اظهار داشت: زماني بود که دانشجوي مسلمان جرأت نمي‌کرد در محيط دانشگاه نماز بخواند، چرا که مورد تمسخر ديگران قرار مي‌گرفت.

وي با بيان اين‌که بر خلاف پندار افراد کوته نظر، دين محدود به مسائل فردي و رابطه قلبي انسان با خدا نيست، خاطرنشان کرد: «دين» آيين فراگيري است که از رابطه قلبي، اخلاق، منش و رفتار‌هاي فردي تا مسائل اجتماعي، سياسي و حتي بين‌المللي را تحت تأثير قرار مي‌دهد و در واقع دين برنامة زندگي سعادتمندانه است، و در همه ابعاد آن دخالت دارد.

عضو خبرگان رهبري افزود: با توجه به وسعت قلمرو دين، فعاليت‌هاي ديني نيز از شاخه‌هاي متعددي برخوردار است، و لازمه فعاليت در عرصه ديني، تقسيم کار، تربيت نيروي متخصص، و هماهنگي بين افراد است.

وي ضمن تقدير از دغدغه ديني دانشجويان رشتة هنر حاضر در جلسه که تشکلي را به وجود آورده‌اند، اظهار داشت: در زمينه هنر که تنها يکي از بخش‌هاي بسيار زيادي است که عرصه نياز به دين را تشکيل مي‌دهند، سئوالات و ابهام‌هايي وجود دارد، از جمله اين‌که آيا اصلا بايد فعاليت هنري داشت؟ آيا فعاليت‌هاي هنري هدفي دارد؟ آيا هدف هنر بايد همان چيزي باشد که مردم مي‌پسندند، يا بايد خودمان داراي فکر و انديشه باشيم و هنر را جهت دار عرضه کنيم؟

آيت‌الله مصباح يزدي افزود: چه بسا عده‌اي در پاسخ بگويند هنر خوب و بد ندارد، بلکه بايد ديد مردم چه چيزي را مي‌پسندند، چرا که هنر ذوقي و سليقه‌اي است و چيزي است که مطابق طبع و ميل مخاطبان باشد، و لذا هنر انقلابي و اسلامي معنا ندارد. بر اساس همين تفکر است که امروز مي‌بينيم کساني که سابقه خوبي ندارند و ضد انقلاب بوده يا هستند، مورد تشويق قرار گرفته يا به بهانه اين‌که آن‌ها متخصص هستند، اموري به دستشان سپرده مي‌شود؛ چرا که معتقدند هنر ربطي به دين ندارد تا دين را در آن دخالت بدهيم!

عضو خبرگان رهبري اظهار داشت: همين استدلال، در ديگر ابعاد نيز وجود دارد. مثلا عده‌اي در اعتراض به اين نظر اسلام که نبايد ربا در اقتصاد وجود داشته باشد، مي‌گويند امروزه همه موسسات مالي جهان بر اساس ربا بنا شده است و اقتصاد بدون ربا معنايي ندارد. از اين رو بانک‌ها در نظام اسلامي نيز، نه تنها بر اساس ربا بنا شده‌اند، بلکه وام را با بهره 30 در صد به افراد مي‌دهند که در هيچ جاي جهان سابقه ندارد! غافل از اين‌که همين اقتصادِ مبتني بر ربا، آمريکا را به زانو درآورده و ريشه اعتراضات وال استريت نيز همين اقتصاد بر مبناي ربا بود.

آيت‌الله مصباح با بيان اين‌که اين نوع سخنان ناشي از تفکر سکولاريستي و اعتقاد به مسأله جدايي دين از مسائل زندگي است، ادامه داد: بر اساس اين تفکر، دين تنها ابزار شناخت و رابطه با خداست و ربطي به مسائل زندگي ندارد، و اين افراد براي توجيه نظر خود از تشبيه استفاده مي‌کنند و مي‌گويند: همان‌طور که دين نمي‌تواند پزشکي، هواپيما سازي، فن آوري هسته‌اي و... را به ما ياد دهد، در حقوق، سياست، تعليم و تربيت و اقتصاد هم نمي‌تواند حرفي براي زدن داشته باشد!

وي با تأکيد بر آن که اين گرايش فکري در اکثر تحصيل‌کرده‌هاي غرب، و به خصوص تحصيل کردگان آمريکا و اروپا مشهود است، ادامه داد: عده‌اي جرأت کرده، نظر خود را صريحا ابراز مي‌کنند، اما عده‌اي نيز منافقانه رفتار کرده و به قول خودشان، سياست را رعايت مي‌کنند، و بر اساس همين طرز تفکر است که اگر کسي بگويد در اداره تحت نظر من بايد مردان از زنان جدا شوند، چون نظر دين اين مسأله را تأييد مي‌کند، چنان بر وي فشار مي‌آورند که مجبور به عقب نشيني شود و بپذيرد که اين کار مخالف آزادي است!

عضو خبرگان رهبري خاطر نشان کرد: به همين ترتيب سئوالات اساسي‌تري مطرح مي‌شود مبني بر اين‌که اگر دين براي بيان رابطه انسان با خداست،‌ مسائل زندگي چه ربطي به دين مي‌تواند داشته باشد؟ و همچنين به سئوالات ديگري مي‌رسد مثل اين‌که چرا بايد خداوند بهشت و جهنم را بيافريند؛ مگر خداوند خوشحال مي‌شود از اين‌که عده‌اي را براي انتقام در آتش بسوزاند؟ و با اين سئوالات کم‌کم اصل دين را زير سؤال مي‌برند، همان گونه که برخي اساتيد دانشگاه اين سئوالات را صريحا مطرح کرده‌اند.

وي افزود: مسئله به اينجا ختم نمي‌شود و کم‌کم اين مطلب مطرح مي‌شود که اصلاً خوب و بد واقعيت خارجي ندارد، بلکه «خوب» همان چيزي است که مردم مي‌پسندند و «بد» هماني است که مردم آن را نمي‌پسندند، و بر اساس اين منطق، بهترين رئيس‌جمهور، رئيس‌جمهوري است که نه دين، بلکه خواست مردم را ملاک عمل قرار دهد؛ و حتي اگر کسي هم صحبتي در باب دين داشته باشد، به وي پاسخ مي‌دهند که شما لازم نيست دغدغة آخرت مردم را داشته باشيد!

آيت‌الله مصباح يزدي ادامه داد: لذا يکي از نويسندگان مسلمان! (که مورد تکريم برخي از رؤساي جمهور نيز واقع شده است) فرق انسان مدرن و انسان گذشته را در حق‌مداري و تکليف‌مداري دانسته، مي‌گويد انسان مدرن حق‌محور است و به دنبال حقوق خود است و حتي اگر خدا را مي‌خواهد، براي مطالبه حق خويش از خداوند است، بر خلاف انسان کهن که تکليف‌مدار بوده است!

عضو خبرگان رهبري افزود: البته امروز چنين سئوالاتي تنها در ذهن نخبگان و تحصيل‌کردگان وجود دارد، اما ديري نخواهد گذشت که مردم عادي نيز با چنين سئوالاتي مواجه خواهند شد و نيازمند پاسخ هستند.

وي با بيان اين‌که امروز يکي از ريشه‌هاي اصلي اختلافات ميان احزاب همين مسأله سکولاريسم است، خاطر نشان کرد: ريشه اين اختلافات نحوه پاسخ به اين سئوال است که آيا دين بايد در عرصه زندگي فردي و اجتماعي دخالت کند يا خير، و اگر بايد دخالت کند، به چه دليل؟ و تا اين مسائل بنيادي حل نشود، نمي‌توان از دين دفاع کرد.

وي اظهار داشت: حاصل فهم بنده در طول قريب به 70 سال حضور در حوزه‌هاي علميه، اين است که مسائل بنيادي‌اي که هر مسلماني بايد بداند، به شش دسته کلي تقسيم مي‌شود که اولين آن‌ها معرفت‌شناسي و آخرين آن‌ها حکومت اسلامي است، که اين مجموعه مباحث امروز به نام «طرح ولايت» معروف شده است و امسال نوزدهمين دوره دانشجويي آن نيز برگزار شد.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) با اشاره به اين‌که اين طرح تاکنون براي دانشجويان دختر و پسر، اساتيد دانشگاه، و ديگر اقشار برگزار شده است، اظهار داشت: در طول نوزده سال گذشته، بيش از سي هزار دانشجو با کمترين مؤونه در اين طرح تربيت شده‌اند و کساني که در اين دوره‌ها شرکت کرده‌اند، در زندگي، هم از لحاظ فردي، هم اجتماعي و هم سياسي، پيشرفت چشمگيري داشته‌اند و اين مسأله از تماس‌هاي مکرر و تشکر آن‌ها بعد از گذشت سالها، مشهود است.

آیت الله مصباح يزدي ضمن اشاره به اين‌که هنوز نتوانسته‌ايم آن گونه که بايد و شايد براي تأمين اساتيد خواهران از ميان خودشان اقدام کنيم، خاطر نشان کرد: اگر بتوان قدمي جديد براي تربيت اساتيد خواهر برداشت، بسيار مطلوب خواهد بود، چرا که تدريس استاد خواهر براي خواهران ثمربخش‌تر خواهد بود، و لذا پيشنهاد مي‌کنم خواهران در راستاي تأمين اساتيد خواهر براي اين دروس همت کنند.
نظرات بینندگان