arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۶۱۲
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۵ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۳

"درشت" در آتش سوخت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 حدود 15 هکتار از جنگلها و مراتع کوه "درشت" در غرب شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در آتش سوخت.

سعید نظری مدیر منابع طبیعی شهرستان بویراحمد در خصوص این آتش‌سوزی گفت: نیروهای اطفای حریق منابع طبیعی شهرستان و استان به همراه مدیرکل منابع طبیعی استان پس از وقوع آتش‌سوزی به محل اعزام شدند و با پای پیاده به بالای کوه رفتند.

وی افزود: این کوه یکی از کوه‌های صعب‌العبور این منطقه است که دارای صخره‌ها و شیب بسیار تند و فاقد راه مالرویی است و این، کار را برای نیروهای اطفای حریق سخت کرده بود.

نظری اظهارکرد: با این حال مدتی طول کشید تا از کوه بالا برویم و این باعث شد که آتش گسترش یابد و اگر زودتر به محل می‌رسیدیم، می‌توانستیم در همان ساعات اولیه آتش را خاموش کنیم.

مدیر منابع‌طبیعی شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: 17 نفر از نیروهای حفاظت منابع طبیعی و جمعی از مردم منطقه از ساعت پنج عصر پنجشنبه تا ساعت چهار صبح جمعه در حال خاموش‌کردن آتش بودند.

نظری با اشاره به گونه‌های ارزشمند مرتعی و جنگلی این منطقه تصریح‌کرد: در این کوه درختانی همچون بلوط، کیکم، بنه، بادام وجود دارد و رستنگاه گونه‌های گیاهی دارویی همچون چویل، بومادران، آویشن است.

وی همچنین از مصدومیت شش نفر از نیروها در اطفای حریق و هنگام پایین آمدن از دامنه کوه خبر داد و بیان کرد: این آتش‌سوزی از بعدازظهر جمعه مجددا آغاز شد که نیروهای اطفای حریق از بعدازظهر جمعه تا پاسی از شب در محل حضور یافتند و اقدام به مهار آتش کردند.

مدیر منابع طبیعی شهرستان بویراحمد در خصوص علت این آتش‌سوزی عنوان کرد: با توجه به رسیدن میوه‌های کوهی و وجود درختان بنه در این منطقه به احتمال زیاد افرادی که اقدام به چیدن میوه‌های کوهی و گرفتن سقز درختان می‌کنند، عامل این آتش‌سوزی بوده‌اند.

نظری با اشاره به آتش‌سوزی‌های هفته گذشته در این شهرستان تأکید کرد: در این هفته وقوع یک آتش‌سوزی در کوه "تاوه" در بخش کبگیان موجب سوختن بیش از سه هکتار از جنگلها و مراتع این منطقه شد.

وی اضافه کرد: در تابستان امسال بیش از 20 مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی شهرستان بویراحمد روی داد و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به جنگلهای شهرستان وارد کرد.

 20 درصد جنگلهای حوزه زاگرس و هشت درصد جنگلهای کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان