arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۹ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۳

علی خرم: شرط به نتیجه رسیدن مذاکرات، از بین رفتن تردیدهای طرفین است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کارشناس ارشد مسایل بین المللی و استراتژیک با یادآوری تردیدهای موجود میان ایران و 1+5 گفت: تا زمانی که این تردیدها از بین نرود نمی توان به نتیجه مطلوب مذاکرات امیدوار بود.

«علی خرم» درباره مذاکرات ایران با گروه 1+5 در نیویورک با بیان اینکه این دور از مذاکرات، یک نشست کارشناسی است، افزود: مذاکرات دو وجه شکلی و محتوایی دارد؛ وجه شکلی آن در حال انجام است اما قطعا وجه محتوایی آن زمانی می تواند به نتیجه برسد که آن موضوعات و احتمالا سوء تفاهم هایی که بین دو طرف وجود دارد، برطرف شود.

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل با اشاره به اینکه ایران و 1+5 نسبت بهم تردیدهایی دارند، افزود: ایران نگران این است که اگر چند اقدام دیگر انجام داده و جلوتر حرکت کند، آیا طرف مقابل نسبت به لغو تحریم ها اقدام جدی انجام می دهد یا خیر؟ و گروه 1+5 هم نگران است که آیا ایران واقعا نسبت به ادامه کار جدی است؟

خرم تصریح کرد: ممکن است جلسات شکلی همچنان ادامه داشته و جلسات دیگری نیز برگزار شود اما تا زمانی که محتوای مذاکرات به نتیجه نرسد و تردیدهای بین دو طرف از بین نرود، نمی توان به نتیجه مطلوب مذاکرات امیدوار بود.

این کارشناس ارشد مسایل بین المللی و استراتژیک تاکید کرد: باید میان ایران و گروه 1+5 یک نوع اعتمادسازی جدی شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه تا اواسط مذاکرات وین 6 به خوبی پیش می رفت، ادامه داد: این اواخر شاید تحت تاثیر برخی موضع گیری ها از سوی غربی ها ایران دچار تردید شده است.

خرم گفت: برداشت من این است آنچه از وین 6 به بعد پیش آمد، با طرح مواضع حداکثری و به روز شدن برخی تحریم های گذشته، ناخشنودی ایران را به وجود آورد.

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد با یادآوری تازه ترین آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص اجرای کامل اقدامات داوطلبانه ایران طبق توافق ژنو گفت: طبق این گزارش، ایران غنی سازی فراتر از 5 درصد نداشته است و تحقیقات و توسعه در چارچوب پادمان ادامه دارد.

این کارشناس ارشد مسایل بین الملی و استراتژیک ادامه داد: در صورتی که آژانس از ایران ابراز رضایت کند، این اقدام از نظر 1+5 هم قابل قبول است و بالعکس عدم رضایت آژانس از نظر 1+5 نقصان محسوب می شود.

به گزارش ایرنا هفتمین دور مذاکرات جامع هسته ای میان ایران و گروه 1+5 از روز چهارشنبه با ناهار کاری محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کاترین اشتون مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک آغاز شده است.

همچنین مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته در گزارش تازه ای به شورای حکام این آژانس درباره توافق ژنو، اجرای موارد مورد توافق از سوی ایران را تائید کرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان