arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۲۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۷ - ۰۶ مهر ۱۳۹۳

ضرغامی: شبکه نمایش خانگی رقیب صداوسیما نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رییس سازمان صداوسیما با بیان اینکه شبکه نمایش خانگی رقیب صداوسیما نیست، تاکید کرد: مجموعه‌ی تولیدات فرهنگی که در کشور انجام می‌گیرد، به هیچ عنوان رقیب صداوسیما محسوب نمی‌شود.

سید عزت‌ الله ضرغامی در پاسخ به پرسش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مبنی بر اینکه آیا تلویزیون شبکه نمایش خانگی را رقیب جدی‌ برای خود می‌بیند و اینکه چرا برخی کارگردانان مطرح تلویزیون به سمت کار در این حوزه سوق پیدا کرده‌اند؟ گفت: رسانه در جایگاهی است که رقبای خودش را امپراطوری بزرگ رسانه‌ی استکباری می‌بیند. با توجه به سرمایه‌گذاری‌های بسیار وسیع که آن‌ها انجام داده‌اند، ما در واقع آن‌ها را رقیب می‌دانیم که با آن‌ها مقابله کنیم؛ هم در خنثی کردن توطئه‌های آن‌ها و هم در ارتباط درست و مورد اعتماد با مردم خودمان.

او ادامه داد: مجموعه‌های تولیدات فرهنگی که در کشور انجام می‌گیرد به هیچ عنوان رقیب صداوسیما محسوب نمی‌شوند. این‌ها (شبکه نمایش خانگی) می‌توانند تولیدات محدود فرهنگی داشته و در حد خودشان هم مخاطبان داشته باشند. اما اینکه بعضی از کارگردانان مطرح ما مثل آقای میرباقری و محمدحسین لطیفی که کارهای بزرگی انجام داده‌اند در اوقات فراغتشان و فرصت‌های محدودی که دارند، برای بعضی از مجموعه‌های فرهنگی هم تولیداتی داشته باشند، هیچ مشکلی ندارد و این مکمل فضای تولیدی کشور است.

*** گردآوری عملکرد 10 ساله ضرغامی در یک کتاب

رییس سازمان صداوسیما که پس از پایان همایش نقش ماندگار رادیو در دوران دفاع مقدس، در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه در دوره‌ی ریاست 10 ساله‌اش در صداوسیما چه میزان از اهدافش برآورده شده و چه میزان این‌گونه نبوده است؟ توضیح داد:‌ در افق رسانه سی‌ونهم بررسی عملکرد 10 ساله را خواهیم داشت. عملکردی مبتنی بر بررسی نقد، نقاط قوت، اهدافی که به نتیجه رسیده،‌ راه‌هایی که باقی مانده، تاکتیک‌هایی که به کار گرفته شده و می‌تواند بهتر انجام بگیرد، همچنین نگاه راهبردی به مسیری که طی کرده‌ایم، همه این‌ها در حال جمع‌بندی است و کتابی تحت عنوان «راوی صادق» که شامل 222 محور از اقدامات صداوسیماست در مرحله آماده‌سازی است.

وی ادامه داد: این کتاب صرفا عملکرد سازمان نیست بلکه یک کتاب آموزشی برای همکاران ما در صداوسیماست به جهت اینکه صداوسیما حوزه بسیار گسترده و پیچیده‌ای است و ابعاد وسیعی دارد. در نتیجه عملکرد سازمان صداوسیما در طول این 10 سال براساس محورها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دوره اول و دوم تدوین شده است. در وهله اول عملکرد رسانه را قرار است در یک جلسه برای همکاران تشریح کنیم اما قاعدتا باید جلسه‌ای را با حضور خبرنگاران بگذاریم و کلیات عملکرد دوم را توضیح بدهیم و اگر سوالاتی داشته باشند نسبت به آن‌ها پاسخ دهیم.

*** تا آخرین روز حضور ضرغامی صداوسیما روال طبیعی‌اش را دارد

ضرغامی در ادامه درخصوص اینکه آیا تا پایان حکم ریاستش در صداوسیما، شبکه‌های جدیدی راه‌اندازی می‌کند؟ گفت: تأکیدی ندارم تا تاریخ 16 آبان که به لحاظ تاریخی سالگرد حکم بنده محسوب می‌شود، حتما شبکه‌ای را در این مقطع راه‌اندازی کنم اما صداوسیما روال طبیعی‌اش را طی می‌کند و اگر تا آن موقع بعضی از شبکه‌ها آماده شود، ممکن است افتتاح شوند.

*** راه‌اندازی 2 کانال برون‌مرزی

وی در عین حال از راه‌اندازی دو شبکه آذری زبان و کردی زبان 24 ساعته خبر داد و گفت: پیش‌بینی خود من این است شبکه سحر که به شش زبان خارجی مخاطبان زیادی داشت، دارای شبکه‌های مستقل شود. امکان استقلال این شبکه‌ها با توجه به استودیو‌های جدیدی که فراهم شده و سرمایه‌گذاری که صورت گرفته وجود دارد. احتمال اینکه شبکه مستقل آذری زبان و شبکه مستقل کردی زبان افتتاح شود، زیاد است. اگر این طور شود ما دو شبکه 24 ساعته بسیار تأثیرگذار خواهیم داشت که در کنار شبکه‌های برون‌مرزی می‌توانند بخش زیادی از مخاطبان در منطقه و حتی در داخل را تحت پوشش قرار دهند.

ضرغامی در عین حال تأکید کرد: در حال حاضر کار فنی راه‌اندازی این دو شبکه جلو رفته است و احتمال می‌دهم پخش آزمایشی این دو شبکه ظرف یکی دو ماه آینده آغاز شود.

*** منظور از سازمان دوم رسانه چیست؟

رییس سازمان صداوسیما در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران همچنین درخصوص راه‌اندازی سازمان دوم رسانه ملی اذعان کرد: سازمان دوم رسانه تعبیری است که ما در مورد شبکه‌های استانی داریم. شبکه‌های استانی پیش از این به چند ساعت پخش برنامه محدود بودند و محلی پخش می‌شدند اما در حال حاضر تقریبا تمام شبکه‌های استانی 24 ساعته شده‌اند. درست است که نگاه این شبکه‌ها نگاه خاص و بومی از نظر فرهنگی، هنری، موسیقی، زبان و آداب و رسوم است اما نگاه‌شان ملی است؛ بنابراین 60 شبکه تلویزیونی و رادیویی تبدیل به سازمان بسیار گسترده‌ای شده‌اند که هم‌اکنون اگر همه شبکه‌های ملی قطع شوند سازمان دوم صداوسیما با 60 شبکه پرقدرت و با امکانات و سرمایه‌گذاری‌ها و نیروهای آموزشی می‌تواند یک سازمان بزرگ صوتی و تصویری را اداره کند.

ضرغامی در ادامه گفت: برای شبکه‌های استانی یک هویت دیگری قائل شدیم و سرمایه‌گذاری جدی روی آن‌ها کردیم که این سرمایه‌گذاری و سیاست‌گذاری ادامه دارد. از این سو تولیدات انیمیشن، کارهای نمایشی تک قسمتی، موسیقی و مستند با توجه به مزیت‌های نسبی که استان‌ها دارند رشد بسیار زیادی کرده‌اند اما متأسفانه کمبود اعتبارات باعث شد یک مقدار میزان تولیدات مدیریت شود. اگر امکانات مناسب فراهم شود سازمان دوم سازمان بی‌بدیلی در سطح جهانی است که می‌تواند تأثیرگذار باشد.

*** راه‌اندازی شبکه احمدی‌نژادها؟

رییس سازمان صداوسیما در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره صحت راه‌اندازی شبکه رادیویی احمدی‌نژادی‌ها گفت: اخبار این خبر را در روزنامه‌ها خواندم که نمی‌تواند درست باشد به جهت اینکه هر شبکه تلویزیونی و رادیویی که افتتاح می‌شود باید زیر نظر صداوسیما باشد و من از این شبکه اطلاع ندارم؛ بنابراین قطعا چنین شبکه‌ای وجود ندارد.

***

او همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر راه‌اندازی رسمی شبکه افق که چه زمانی خواهد بود؟ گفت: تاریخ مشخصی برای افتتاح این شبکه تعیین نشده است ولی با توجه به کنداکتور شبکه افق و همچنین لزوم افزایش ساعت پخش برنامه‌های این شبکه، زمان زیادی برای راه‌اندازی نداریم. با جمع‌بندی بازخوردها و همچنین تنظیم دقیق جدول و افزایش ساعات پخش، زمان افتتاح رسمی شبکه افق اعلام می‌شود.

*** کمک صداوسیما به هنرمندان بیمار

ضرغامی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه مصطفی عبداللهی به عنوان یکی از بازیگران تلویزیون در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد و طی درخواست‌هایی که از صداوسیما برای تأمین درمان بیماری‌اش داشته است، به نتیجه‌ای نرسیده است. آیا مسئولان تلویزیون اقدامی جهت کمک به بهبود بیماری وی نمی‌کنند؟ گفت: در مورد هنرمندان رادیو و تلویزیون وقتی سازمان صداوسیما از مشکلات آن‌ها بویژه مشکلات درمانی آن‌ها مطلع می‌شود، آقای تقدس‌نژاد نهایت همکاری را می‌کند و در این مورد حتما پیگیری خواهیم کرد.

*** آرشیو صداوسیما یک گنجینه است

رییس صداوسیما همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو درخصوص نقش ماندگار رادیو در دوران هشت سال دفاع مقدس توضیح داد: نقش رادیو بی‌بدیل است، هم در داخل رسانه ملی و هم بین بخش‌های مختلف و سایر رسانه‌ها نقش فراگیر، تأثیرگذار،‌ هدایت‌کننده و حتی اداره کننده را دارد. این نقش ادامه دارد. ما می‌توانیم مجموعه‌ای را در داخل رادیو شکل بدهیم که تجربیات دفاع مقدس را جمع‌آوری کند. در سازمان صداوسیما یکی از مشکلاتی که به طور طبیعی داریم به خاطر استفاده صحیح از داشته‌هاست. من چند سال این تز را در صداوسیما مطرح کردم. مدیریت داشته‌ها در سازمان بسیار مهم است که یکی از آن‌ها آرشیو غنی صداوسیماست و رهبر معظم انقلاب هم فرمودند که آرشیو شما یک گنجینه است.

وی افزود: شبکه‌های تخصصی هم که اخیرا در سیما راه افتاده‌اند مبتنی بر آرشیو و مدیریت داشته‌هاست. این‌طور نیست که هر شبکه‌ای همه چیز آن تولیدی و جدید باشد، در حوزه دفاع مقدس هم یک دریای بی‌نهایت از این تولیدات وجود دارد که البته دسته‌بندی شده است. در طول این سال‌ها بنده خودم نظارت داشتم و همه این آرشیوها عنوان‌بندی، موضوع‌بندی و دیجیتالی شده است.

*** ساختمان نیمه کاره آرشیو

ضرغامی در ادامه مطالب بالا درخصوص راه‌اندازی ساختمان آرشیو که به دلیل بودجه، نیمه کاره مانده است، گفت: ساختمان آرشیو دیجیتالی اسکلت آن بنا شده است اما چون بودجه نیست به امان خدا رها شده است که اگر ساخته شود تمام آرشیوها ذخیره می‌شود و همه می‌توانند به صورت آن‌لاین با استفاده از فیبر نوری که می‌کشیم از همه آرشیو استفاده کنند. متأسفانه اهمیت صوت و تصویر در آرشیو در کشور روشن نیست. این در حالی است که کتابخانه ملی از نظر تشکیلاتی در آن سطح قرار دارد و متصل به رییس جمهور است و از نظر اعتبارات و بودجه عمرانی فوق‌العاده است. هر چند نمی‌گویم کتاب اهمیت ندارد، مهم است اما با صوت و تصویری که اسناد انقلاب است، قابل مقایسه است. ما هنوز نتوانسته‌ایم اعتبار آرشیو دیجیتال را کامل بگیریم که این ساختمان را تکمیل کنیم و با استفاده از دیجیتالی کردن آرشیو دسترسی‌ها بهتر و همچنین مدیریت داشته‌ها نیز بهتر شود.

وی در ادامه گفت: ما باید در مجموعه‌های خود، آموزش درست بدهیم تا تهیه‌کنندگانمان به داشته‌هایمان مسلط باشند. مصاحبه یک رزمنده در دفاع مقدس روی یک نوار آرشیوی، ممکن است سوژه‌های بسیار زیادی را در ذهن تهیه‌کننده بیاورد که بهترین تولیدات را بسازد. در این راستا باید تلاش کنیم بر روی تولیدات دفاع مقدس و مجموعه‌های آرشیوی سرمایه‌گذاری کنیم.

*** مزیت‌های نسبی خودمان را در مقایسه با رقبا فراموش نکنیم

عزت‌الله ضرغامی در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در خصوص فرهنگ مقاومت و پرداختن تلویزیون و رادیو به این فرهنگ گفت: امروزه فرهنگ مقاومت فرهنگی جهانی شده است و ریشه در دفاع مقدس دارد، رادیو هم نقش محوری در این زمینه دارد و هر چقدر به این مسئله بیشتر توجه کنیم بیشتر از آن بهره می‌بریم. ما همیشه یکی از توصیه‌هایمان به همکارانمان در رسانه این است که مزیت‌های نسبی خودمان را در مقایسه با رقبا فراموش نکنیم. رقبا هر چه سرمایه‌گذاری کنند نسبت به جامعه ایرانی عقب‌ترند. ما اگر مزیت‌های نسبی را درست بشناسیم و روی آن‌ها تمرکز کنیم حتما برنده‌ایم. حتما این مسئله، سابقه رادیو و اهمیت مقاومت جزو مزیت‌های نسبی ماست، هر چقدر که روی آن سرمایه‌گذاری کنیم بهره آن را روی مخاطب می‌بریم.
نظرات بینندگان